9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor bobbee » do 11 jan 2018, 21:40

Laten we dan maar niet beginnen over het feit dat de we er langzaam achter komen dat lagere druk meestal nog mooiere koffie geeft. Denk aan 6, 7 bar en een doorloop van 50sec. Om alle theorie lekker overhoop te gooien. Afbeelding
Nee, dat is weer wat anders inderdaad. Dit gaat nog over het simpele vraagstuk 9 of 12 bar omdat dat vaak ter sprake komt doordat bekende fabrikanten een machine afstellen op 12 bar.

Die afwijkend lange extracties gaan ook niet zomaar goed bij iedere boon/branding. Maar het is zeker verwonderlijk dat het er heel goed uit kan komen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: 9 bar of 11 bar - Wat is de juiste pomp druk voor espresso?

Berichtdoor Nelus » wo 03 okt 2018, 02:49

Onlangs heb ik mijn bezzera van 12 bar naar 9 bar teruggeschroefd, met goede resultaten!

De druk opbouw verloopt veel mooier/kalmer en de uitloop is echt duidelijk merkbaar rustiger, romiger.

Smaak is persoonlijk, maar met name het mondgevoel is beter. Op de 12 bar fabrieks instelling vond ik de espresso's wel goed, maar altijd ietsje "rauw".

Blij mee dus!
Faema Lambro - Mazzer Major E


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron