Handleiding voor beginners

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor SteefM » ma 04 jan 2010, 11:30

Dus dan kan je toch met een espresso meerdere kanten op zoals het maken van een lekkere Americano die beter smaakt dan een filterkoffie en niet de vergeten een cappuccino of een cafe Latte?
Uiteraard kan je varieren maken met een espressomachine. Maar, als je goed kijkt, merk je dat van al die drankjes, de espresso de basis is: Americano een dubbele espresso aangevuld met heet water, Cappuccino espresso met melk en melkschuim, cafe latte dubbele espresso met heel veel melk en wat schuim, macchiato espresso met een beetje schuim, Lungo dubbele espresso maar langer doorgelopen met grovere maling.

Als je een bak filterkoffie wilt, wil je 'gewoon koffie', en daarvan is 'een espresso' níet de basis. Dan moet je iets verzinnen om toch een 'grote kop koffie zonder melk' te maken, en dat komt dan uit in een Americano of Lungo. Maar dit smaakt ánders, net zoals een cappuccino ánders smaakt dan een cafe latte. Of het 'beter' smaakt ligt aan jouw zetkunsten en apparatuur! Een americano smaakt absoluut NIET per definitie 'beter' dan een filterkoffie.
De visite zal dan alleen maar willen willen krijgen ipv een gewone filter koffie - of snap ik het verkeerd? :roll:
Dat ligt vooral aan jouw zetkunsten in een filterbak en een Americano/Lungo ;-)


Wellicht een beetje een rare metafoor, maar een poging tot verduidelijking:
Jouw visite vraagt om een jonagold appel, en je geeft ze een granny smith. Smaakt die granny smith dan beter? Dat zou kunnen; dat ligt aan die granny smith, of die lekker is, en of jouw visite wel ook van granny smiths houdt. Maar in ieder geval: je geeft ze wat anders dan waar ze om vroegen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Spironski » ma 04 jan 2010, 13:11

En Aadje's punt was dat een filterkoffie niet per definitie een slechte bak is. Als je dat goed doet en verse koffie gebruikt, kan een filterkoffie erg lekker zijn!

Punt is natuurlijk ook dat mensen "espresso" vaak verwarren met een minuscuul kopje sterk zuurbitter spul. En daar hebben ze terecht geen zin in. Vaak denken ze dan ook nog: sterk=veel caffeïne, maar dat is niet waar, espresso bevat juist minder caffeïne dan filterkoffie.
Ik heb al vaak gehad dat gasten, die eerst terughoudend reageerden als ze hoorden dat ik alleen espresso (en z'n varianten) voor ze had, uiterst verbaasd en enthousiast raakten over de espresso die ik hen serveerde, die zo vol, romig en zacht kon zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor ronald22 » ma 04 jan 2010, 13:14

En Aadje's punt was dat een filterkoffie niet per definitie een slechte bak is. Als je dat goed doet en verse koffie gebruikt, kan een filterkoffie erg lekker zijn!

Punt is natuurlijk ook dat mensen "espresso" vaak verwarren met een minuscuul kopje sterk zuurbitter spul. En daar hebben ze terecht geen zin in. Vaak denken ze dan ook nog: sterk=veel caffeïne, maar dat is niet waar, espresso bevat juist minder caffeïne dan filterkoffie.
Ik heb al vaak gehad dat gasten, die eerst terughoudend reageerden als ze hoorden dat ik alleen espresso (en z'n varianten) voor ze had, uiterst verbaasd en enthousiast raakten over hun espresso die zo vol, romig en zacht kon zijn.
Leuk om dit te horen!!!
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

sschat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 18:32

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor sschat » di 18 mei 2010, 17:12

Goed bezig jongens!

wellicht overbodig hier, maar er is een nieuw boek uit voor de 'beginnende' thuisbarista

http://www.thuisbaristaboek.nl

Hierin de basis voor espresso, cafetiere, en chemex zetmethode. Veel fotos en tips om je op weg te helpen.

Succes!

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Nauti » di 18 mei 2010, 17:27

@Sander,

Wat voegt dit boek toe aan de legio goede boeken die er zijn over espresso en koffie? Maw, waarom zou ik nu juist dit boek willen hebben?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

sschat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 18:32

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor sschat » di 18 mei 2010, 17:44

Een boek wat voor de koffieliefhebber/uitvoerder is, maar ook voor diegene die die "gekken" niet helemaal begrijpt. En toch wel eens wilt weten wat er nou zo speciaal aan is. En zo ook het virusje oploopt...
Dus naast techniek ook een mooie kijk in de wereld waarin de koffiegek leeft

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Nauti » wo 19 mei 2010, 14:01

Dus het voegt niks toe dan lijkt me.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor karel » wo 19 mei 2010, 21:46

Het is een goed, overzichtelijk en toegankelijk boek dat voor serieus geïnteresseerden heel wat vragen weg kan nemen. Ook is het beter om het eerst te lezen en daarna pas te oordelen.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Nauti » wo 19 mei 2010, 22:00

Ik vraag wat het boek toevoegt aan de reeds bestaande boeken, hier niet echt antwoord op gekregen dus dan ga er maar vanuit dat het niet veel toevoegt, vandaar.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor NielsB » wo 19 mei 2010, 22:18

Hoi Sander,

Bedankt voor de tip. Het lijkt me een mooi vaderdagscadeau! :D

Grz Niels


ps: Als ik mijn K10 heb, gaan we ff wat afspreken!
Micra&Ultra


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron