Handleiding voor beginners

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Espressotopia

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Espressotopia » ma 29 dec 2008, 14:11

ps. top forum heb er echt wat aan met mijn zoektoch naar de lekkerste koffie.
Zo is Michaele Weissman ook begonnen. Wellicht staat er van jou over een paar jaar ook een boek in m'n kast! ;)

Raskolnikov
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 17:05

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Raskolnikov » vr 05 jun 2009, 09:42

Dank voor de duidelijke handleiding. Voor mij als beginner zeer waardevol.

BartWilKoffie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 19:54

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor BartWilKoffie » ma 31 aug 2009, 20:37

Dank!
Ook voor de tip Americano (1/3 espresso, 2/3 heet water), hiermee kunnen mijn ouders ook genieten van een lekkere koffie. Ik had een Krups combi, maar die ging na 2,5 jaar stuk.

Daardoor eerst terug naar de perculator met DE, later een goedkope DeLonghi gekocht. En met de voorgemalen koffie van Brandmeesters had ik gisteren een best goede koffie. Alleen niet zo lekker als bij Brandmeesters, maar OK. Het machientje kost 6 tientjes :D

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor SteefM » zo 20 sep 2009, 13:29

Ook ik heb hier veel aan gehad, waarvoor dank. Misschien handig als sticky? Dan is het iets makkelijker te vinden voor (andere) beginners.

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Martijn » ma 21 sep 2009, 13:01

Misschien handig als sticky?
Done!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor ronald22 » zo 03 jan 2010, 20:24

Het beste mijns inziens is het schoenmaker blijf bij je leest principe: oftwel voor een bakje filterkoffie, gewoon een filterapparaat gebruiken. Met een grove maling en fatsoenlijke bonen zul je versteld staan waar je filterapparaat toe in staat is.
Dit begrijp ik nou niet. Dan heb je een dure machine aangeschaft en als je dan nog een goed kopje koffie wilt maken voor een kennis dan kan je beter filter koffie gebruiken. In een restaurant vraag je toch ook niet om een filter bakkie, een gewone koffie - Americano - smaakt anders beter uit een espresso machine in een restaurant of bar. Ik krijg veel visite thuis die geen espresso willen, betekend dat ik dus beter nog een filter koffie apparaat erbij moet aanschaffen.??
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor SteefM » zo 03 jan 2010, 20:31

Dit begrijp ik nou niet. Dan heb je een dure machine aangeschaft en als je dan nog een goed kopje koffie wilt maken voor een kennis dan kan je beter filter koffie gebruiken. In een restaurant vraag je toch ook niet om een filter bakkie, een gewone koffie - Americano - smaakt anders beter uit een espresso machine in een restaurant of bar. Ik krijg veel visite thuis die geen espresso willen, betekend dat ik dus beter nog een filter koffie apparaat erbij moet aanschaffen.??
'Schoenmaker blijf bij je leest':
Als je een ferrari koopt, moet je er niet een aanhangwagen aan willen hangen.
Als je een espressoapparaat koopt, moet je niet verwachten 'gewone bakkies koffie' te kunnen zetten. Dat is het doel niet van een espressoapparaat. Het dichtst bij komt een Lungo of een Americano, dus vaak wordt dat gedaan.

Als je visite 'gewone koffie' wil, dan is een filterapparaat daar het beste in. Of jij die 'moet' aanschaffen is aan jou.
In een restaurant vraag je toch ook niet om een filter bakkie, een gewone koffie - Americano - smaakt anders beter uit een espresso machine in een restaurant of bar
Dat begrijp ik niet.
Laatst gewijzigd door SteefM op zo 03 jan 2010, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor ronald22 » zo 03 jan 2010, 20:37

Dit begrijp ik nou niet. Dan heb je een dure machine aangeschaft en als je dan nog een goed kopje koffie wilt maken voor een kennis dan kan je beter filter koffie gebruiken. In een restaurant vraag je toch ook niet om een filter bakkie, een gewone koffie - Americano - smaakt anders beter uit een espresso machine in een restaurant of bar. Ik krijg veel visite thuis die geen espresso willen, betekend dat ik dus beter nog een filter koffie apparaat erbij moet aanschaffen.??
'Schoenmaker blijf bij je leest':
Als je een ferrari koopt, moet je er niet een aanhangwagen aan willen hangen.
Als je een espressoapparaat koopt, moet je niet verwachten 'gewone bakkies koffie' te kunnen zetten. Dat is het doel niet van een espressoapparaat. Het dichtst bij komt een Lungo of een Americano, dus vaak wordt dat gedaan.

Als je visite 'gewone koffie' wil, dan is een filterapparaat daar het beste in. Of jij die 'moet' aanschaffen is aan jou.
Maar een Americano zal toch beter smaken dan een filter koffie?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor SteefM » zo 03 jan 2010, 20:40

Het zal ánders smaken. Beter is subjectief. Een Americano is gewoon géén 'bakkie pleur', dat is het punt.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor ronald22 » zo 03 jan 2010, 20:59

Het zal ánders smaken. Beter is subjectief. Een Americano is gewoon géén 'bakkie pleur', dat is het punt.
Dus dan kan je toch met een espresso meerdere kanten op zoals het maken van een lekkere Americano die beter smaakt dan een filterkoffie en niet de vergeten een cappuccino of een cafe Latte? Zie [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XKI7LLwtPcY&NR=1[/youtube]

De visite zal dan alleen maar willen willen krijgen ipv een gewone filter koffie - of snap ik het verkeerd? :roll:
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron