Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Berichtdoor @3aan » zo 23 jun 2013, 11:56

Het kan niet anders zijn, dan dat jij doorgaans geen naked portafilter gebruikt... ;)
Die momenten dat ik tot in perfectie een espresso wil maken gebruik ik een naked portafilter met vst bakje, en daarmee is zonder twijfel te zien dat wanneer je het maalsel niet los maakt/roert en niet goed hebt verdeelt je channeling e.d. krijgt. Alleen een goede tamp volstaat naar mijn bescheiden mening dan niet.

Moet wel zeggen dat ik voor het gemak de laatste tijd vaker de 2 kops portafilter gebruik, zeker nu ik visite heb rondlopen. :D

Smaakt die beter met dat gefriemel ;) of smaakt die gewoon beter tussen de oren? :o

Doorgaans, zet ik dubbele koffies en dat is erg lastig met een blote filterbak. :oops:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Berichtdoor SteefM » zo 23 jun 2013, 17:52

Houd er ook rekening mee dat de kwaliteit van de molen ook een grote invloed heeft op de noodzakelijkheid van het distribueren. Als je een Mahlkonig K30 hebt lijkt het me minder nodig dan als je een "gewone" Super Jolly (of equivalent) gebruikt.

Mactire
Berichten: 9
Lid geworden op: do 07 mar 2013, 13:55
Contacteer:

Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Berichtdoor Mactire » ma 24 jun 2013, 06:59

Komt dat doordat de molen beter kan verdelen of de consistentie van de maling dan beter is?
Zelf maal ik in een bakje, schep het in de filter en geef een paar tikken met de muis van mijn hand tegen het portafilter. Of heef het de voorkeur de grind direct uit de doser in het portafilter te doseren?
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Berichtdoor SteefM » ma 24 jun 2013, 10:38

Of je het direct uit de doser in je filter doet, of eerst in een bakje en dan in je filter, lijkt me niet uitmaken. Maar de consistentie van het maalsel zal wel invloed hebben.

Gouden regel blijft wat mij betreft: uitproberen.

Atomic2005
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 15:51

Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Berichtdoor Atomic2005 » ma 12 mei 2014, 12:50

Deze "beginner" zat zicht al druk te maken over het Tampen. Niet nodig dus..
Gewoon "stevig" aanduwen, als ik het maar iedere keer enigszins gelijk doe.

Bij het uitkloppen van het portafilter krijg ik een mooie egale "puck" zonder kanaaltjes oid er in. Dus ik denk dat dat deel wel goed is.

Nu nog een _super_ nauwkeurige weger om de 14gram netjes af te kunnen wegen...

(In bezit van een quickmill820 )

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

Berichtdoor Spironski » ma 12 mei 2014, 15:10

Tampen is in zoverre belangrijk dat je het er ook mee kan versjteren. Alles draait om een zo gelijkmatig mogelijk verdeelde puck, dus loodrecht naar beneden drukken zodat de puck overal even dik is, en na het aandrukken (de kracht waarmee is minder belangrijk) niet nog eens gaan wiebelen of nog erger: met de tamper tegen de pf gaan tikken. Ook het in de groep zetten van de pf een beetje zorgvuldig doen, want als je dat bruut doet kan je de puck toch ook weer loskomen of breken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron