Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor fransg » ma 09 dec 2013, 19:19

Die smileys kan je rustig weglaten, ik snap geen Klote waar je over raaskalt. :? :o
Er zijn mensen die denken dat je met een glimlach en vriendelijkheid voor de klant gewoon erg lekkere koffie moet verkopen vanuit een niet overdreven dure tent.

Die hebben het natuurlijk verkeerd!

Je moet een uur later open gaan omdat je elke dag eerst een uur studeert op de nieuwste theorie. Tevens maak je de koffie duurder want je moet nogal wat TDS meters, temperatuurloggers en refractometers kopen met de bijbehorende softwarepakketten.

Tussen het af- en inregelen van al je meetapparatuur kun je best af en toe een kop koffie verkopen, als je die toch eenmaal hebt gemaakt voor je metingen.

Klaagt zo'n klant dat het niet lekker is dan kun je deze met uitdraaien van de software om de oren slaan, want je TDS liegt er niet om en je extraction yield, daar hoef je je beslist niet voor te schamen, die staat als een huis.

Van hetzelfde laken een pak voor de huisbaas als die beleefd komt informeren of de huur van deze maand al onderweg is. Je werkt aan kwaliteitsverbetering, het op een hoger plan tillen van het koffiegebeuren, dan moet zo'n huisbaas niet zeiken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HolyBean
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 16:46

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor HolyBean » ma 09 dec 2013, 22:26

Die smileys kan je rustig weglaten, ik snap geen Klote waar je over raaskalt. :? :o
Ik "raaskalt" niet, dat je het niet begrijpt is weer iets anders..... is zeg ook niet dat het eenvoudig is.

Jammer Frans dat je er zo negatief over doet, dacht juist dat het je interesse had.

Men wil de Extraction Yield weleens verwarren met de Brew ratio of EBF (espresso brew formula). EBF in onderstaand plaatje is 21:32,3x100=65%, de tds waarde meet je met de refractometer en voer je in, het Extraction Yield percentage wordt dan uitgerekend door de VST Software.

Afbeelding
LM Linea 1 - Compak K-10 Doserless - Quest M3 (PID mod)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor fransg » ma 09 dec 2013, 22:40

Jammer Frans dat je er zo negatief over doet, dacht juist dat het je interesse had.
Oh ik wil die spullen ook wel, o.a. een meetapparaat om de kleur van mijn maalsel exact vast te stellen, maar aan de andere kent er wordt ook met die plaatjes en cijfers in de hand veel onzin te berde gebracht, vind ik. Erg gewichtig gedaan.

De man van de lange verhandeling over waterkwaliteit op het Nordic Barista Forum bijvoorbeeld, heel veel algemene informatie, gebracht op een TED talk toontje, alsof het allemaal amazing is, en de conclusie? "Mensen het is heel ingewikkeld, daar moet je iemand voor inhuren, jij kan heel goed koffie maken, en die waterman moet dat water voor je gaan bereiden." Een beetje zoals die andere gast die heel ingewikkeld doet, de oplossing net niet geeft want, ja, daar moet je hem of zo iemand als hij voor inhuren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor @3aan » ma 09 dec 2013, 22:46

Die smileys kan je rustig weglaten, ik snap geen Klote waar je over raaskalt. :? :o
Ik "raaskalt" niet, dat je het niet begrijpt is weer iets anders..... is zeg ook niet dat het eenvoudig is.
Dat klopt, het is ook van; Ik raaskal. ;)

Die smileys kan je rustig weglaten, ik snap geen Klote waar je over raaskalt. :? :o
Er zijn mensen die denken dat je met een glimlach en vriendelijkheid voor de klant gewoon erg lekkere koffie moet verkopen vanuit een niet overdreven dure tent.

Die hebben het natuurlijk verkeerd!
Ik probeer me dus onder deze noemer te scharen. :mrgreen:

Frans, bedankt!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor cremalover » di 10 dec 2013, 06:35

Wat is het verband trouwens van een en ander met de L1 en tapse baskets? :?:

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor Erik82 » di 10 dec 2013, 07:51

Betere extractie met tapse basket en perfect passende tamper en daardoor een hogere Extraction Yield en TDS ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor fransg » di 10 dec 2013, 08:08

Goeie redding Erik!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor fransg » di 10 dec 2013, 23:53

Deze slaperige gast presenteert het refractometer-verhaal voor mij duidelijk, zonder overdreven interessant te doen en hij heeft er geen uur voor nodig:



Ik zag die clip een poos geleden al eens maar nu het onderwerp meer m'n belangstelling heeft vat ik het ook beter. Zou, met zo'n refractometer, aardig kunnen zijn om het effect van diverse doseringen in verschillende filterbakjes en/of met de variaties in tampers te meten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HolyBean
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 16:46

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor HolyBean » wo 12 mar 2014, 17:35

Frans, inmiddels eigenaar van een Lab 2 refractometer, hoe denk je nu over dit draadje?
Vanmiddag las ik bij de buren dat u 'wat geprikkeld' was door mijn antwoord(en), ik hoop positief geprikkeld. Het heeft misschien wel geleid tot de aankoop van een mooie VST refractometer en echte VST bakjes. :D
LM Linea 1 - Compak K-10 Doserless - Quest M3 (PID mod)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

Berichtdoor fransg » wo 12 mar 2014, 17:46

Ha ja, dat bleek wel uit mijn reactie denk ik. Ik ben zelf wat uitgebreider als ik wat kom vertellen, maar goed zo heeft ieder zijn aanpak.

Ik had al een aantal VST bakjes maar heb er inderdaad meteen wat bij laten inpakken toen ik de refractometer bestelde.

Op m'n blog heb ik wat ervaringen gezet:

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... r-app.html

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... rring.html

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... tives.html

Heb je zelf ergens verslag gedaan van je ervaringen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten

cron