eerste espresso vaak zure nasmaak

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Heiki
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 10:50

eerste espresso vaak zure nasmaak

Berichtdoor Heiki » wo 05 feb 2014, 13:31

Beste koffie experts,

Ik ben nu al bijna een jaar de gelukkige eigenaar van een Bezzera BZ 07 met een Mazzer Mini molen.
Ik vind de espresso's en de cappuccino's al best wel geslaagd. De ene keer lukt het wat beter dan de andere keer, maar door de vele oefening wordt de kwaliteit van het eindresultaat steeds stabieler.

Het enige is dat ik de eerste epresso die uit het apparaat komt vaak een wat zure nasmaak vind hebben.
Ik zet het apparaat tijdig aan en spoel vaak ook al een keer met water door, maar dat lijkt niet veel uit te maken. Na de eerste espresso smaken de volgende espresso's vaak veel beter (tenminste dat vind ik).

Heeft iemand van jullie een tip wat ik beter/anders zou kunnen doen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: eerste espresso vaak zure nasmaak

Berichtdoor bobbee » wo 05 feb 2014, 14:12

Als je de eerste espresso zet, gooi je dan ook de eerste maling uit je molen weg? Wellicht dat daar nog maalsel van de vorige dag in zit. Verder ook je maker goed schoon houden. Dus bovenste maalschijf eruit draaien en de boel schoonmaken.... borstel, stofzuiger/luchtdruk schoonblazen.

Je gebruikt natuurlijk al vers gebrande bonen! :wink:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: eerste espresso vaak zure nasmaak

Berichtdoor SteefM » wo 05 feb 2014, 15:14

Het enige is dat ik de eerste epresso die uit het apparaat komt vaak een wat zure nasmaak vind hebben.
Ik zet het apparaat tijdig aan en spoel vaak ook al een keer met water door, maar dat lijkt niet veel uit te maken.
'Zuurte' wordt soms veroorzaakt door (te) koud water. Hoe lang van tevoren is 'tijdig'? De meeste thuismachines hebben zo'n 3 kwartier nodig om goed op temperatuur te zijn. En als hij die drie kwartier opwarmt, spoel je vervolgens niet te lang door met water? Want dan koel je je zetgroep nou juist weer te veel af waardoor je alsnog te koud water hebt :lol: Tsja, warmtewisselaars... een vak apart.

Anders is inderdaad oude koffie, zoals bobbee hierboven aangeeft, mogelijk het probleem.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: eerste espresso vaak zure nasmaak

Berichtdoor Wedj » wo 05 feb 2014, 20:42

hier helpt wel eric's E61 thermoter.
Je leert je E61 groep, warmteafgifte er beter door kennen en mee leren spelen.
succes
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: eerste espresso vaak zure nasmaak

Berichtdoor paulkoffie » wo 05 feb 2014, 20:59

Ook bij mijn machine heb ik altijd het idee dat hij pas echt goed warm is na het eerste bakkie te hebben gezet. Te koud betekent inderdaad zuur(der)e koffie. De beste indicatie voor mij is voelen aan de zetgroep. Als ik mijn hand er makkelijk meer dan drie sec op kan leggen is de groep te koud. Ook het portafilter moet zo heet zijn.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: eerste espresso vaak zure nasmaak

Berichtdoor Spironski » do 06 feb 2014, 15:07

Op de Bezzera past helaas geen Erics thermometer. En als mijn zetgroep 92C is, kan ik die nog niet 1 seconde vastpakken zonder pijn. Maar het kan wel zaak zijn om de temperatuur te checken, zuur komt vaak door een te koude machine .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten