[Want to know how] Mokka-koffie maken!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
BNL10
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 15:42

[Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor BNL10 » zo 10 aug 2014, 15:59

Hee Koffieboontjes! Als ik taart eet eet ik het liefst de een met mokka-smaak, ook ijskoffie van DE drink ik in de smaak van de lekkere mokka maar als ik zo'n mokka-koffie-pakje in de supermarkt koop en het zelf probeer te maken bak ik ik er helemaal niks van... :? Ik heb echt veel geprobeerd met dat soort pakjes (men neme een pakje mokka-koffie van N*****e): koffiemelk en suiker, alleen suiker, alleen koffiemelk, ook nog Friesche Vlag-melk (die dikke melk in blik) met/zonder suiker: nothing helps. :roll:

Nou weet ik ook niet veel over koffie (gewerkt als koffiejongen bij een groot restaurant deels onder de naam van een warenhuis) want mijn functie bestond uit knopjes klikken... Iemand enig idee? :)

Groetjes van mij. :)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor fransg » zo 10 aug 2014, 16:13

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor Bluecold » zo 10 aug 2014, 22:35

Moka filmpje wordt gewaardeerd, had ik nog niet tegengekomen!

Maar ik denk niet dat de TS dit bedoelt. Mokka als in 'smaakje' is niet 'Moka' als in 'Bialetti Moka Express'. Het 'mokka' smaakje in ijskoffie is eerder iets van koffie en chocolade bij elkaar.
Neemt niet weg dat ik het ook fantastisch zou vinden als de TS een Bialetti koopt en daar 4 thermokoppels in hangt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

BNL10
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 15:42

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor BNL10 » zo 10 aug 2014, 22:39

Moka filmpje wordt gewaardeerd, had ik nog niet tegengekomen!

Maar ik denk niet dat de TS dit bedoelt. Mokka als in 'smaakje' is niet 'Moka' als in 'Bialetti Moka Express'. Het 'mokka' smaakje in ijskoffie is eerder iets van koffie en chocolade bij elkaar.
Neemt niet weg dat ik het ook fantastisch zou vinden als de TS een Bialetti koopt en daar 4 thermokoppels in hangt.

Ja ik bedoel inderdaad het smaakje! Ik hoopte hier ergens iets te vinden maar tevergeefs... :S

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor Bluecold » zo 10 aug 2014, 22:41

Je kan niet gewoon nesquick in je koffie gooien totdat het in de buurt komt?
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor fransg » zo 10 aug 2014, 22:42

Mokkacrème
70 ml espresso
30 g suiker
250 g boter
60 g poedersuiker
Kook de espresso met de suiker in tot er nog circa 2 eetlepels over zijn. Draai de boter met de poedersuiker luchtig. Voeg de ingekookte espresso toe aan de boter en roer tot de boter egaal van kleur is. Meng twee derde van de banketbakkersroom erdoor.

http://www.24kitchen.nl/recepten/mokkataart
Wil je de goeie smaak krijgen dan heb je ook wel talent nodig, niet alleen knopjesdruk-ervaring.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

BNL10
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 15:42

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor BNL10 » zo 10 aug 2014, 22:45

Je kan niet gewoon nesquick in je koffie gooien totdat het in de buurt komt?
Nee jammer genoeg niet... Komt niet echt in de buurt... Zit er echt onderscheid in tussen de mokka smaak en de echte "mokka"-koffie dan?

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor Bluecold » di 12 aug 2014, 17:10

'echte mokka koffie' bestaat zover ik weet niet. Het is gewoon een smaakje.
Mokka is een stad in Jemen waarlangs koffie naar Europa is gekomen. Dus je koffie is 'echte mokka koffie' als die via die stad verhandeld is.
Je kan Yemen Mokha Matari kopen via gebrand.nl. Denk niet dat die koffie de smaak heeft die je zoekt, maar het is wel de echte mokka koffie.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

BNL10
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 15:42

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor BNL10 » di 12 aug 2014, 18:35

Weer wat geleerd :)! Dus een mokka is zeg maar afgeleid van de Espresso? Ik ben heel erg benieuwd hoe dát in elkaar zit... ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: [Want to know how] Mokka-koffie maken!

Berichtdoor fransg » di 12 aug 2014, 18:45

Weer wat geleerd :)! Dus een mokka is zeg maar afgeleid van de Espresso?
Wel als je het recept volgt dat ik hier boven al postte (nog even hieronder)
Mokkacrème
70 ml espresso
30 g suiker
250 g boter
60 g poedersuiker
Kook de espresso met de suiker in tot er nog circa 2 eetlepels over zijn. Draai de boter met de poedersuiker luchtig. Voeg de ingekookte espresso toe aan de boter en roer tot de boter egaal van kleur is. Meng twee derde van de banketbakkersroom erdoor.

http://www.24kitchen.nl/recepten/mokkataart
Bij een super goeie ijswinkel aan de Haarlemmerdijk, http://www.jordino.nl/, vroeg ik hoe zij mokka-ijs maken, maar dat doen ze daar met espresso-extract dat ze inkopen, niet zelf indikken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron