Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor pichichi » vr 20 mei 2016, 19:17

https://strivefortone.com/2016/05/18/th ... re-rehash/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind het nogal wat... Letterlijk!
Ben niet zo van/into deze machinale materie, maar menigeen hier wel! Dus doe er je voordeel mee.

Ik zie uit naar de samenvatting ;)

O ja, er schijnt ook nogal wat discussie over te bestaan. Maar da's alleen maar goed!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor bobbee » vr 20 mei 2016, 20:14

Dat gaan we eens rustig voor zitten een keer...
Interessante stof!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ThomS
Berichten: 20
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 21:45

Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor ThomS » vr 20 mei 2016, 23:55

Interessant stuk! Wat wel duidelijk wordt is dat je wel op een niveau moet zitten waarbij je controle hebt over een relatief groot aantal variabelen. In ieder gval als je zeer consistent wilt zijn qua output.

Maar het punt dat hij maakt wat betreft het verlagen van de pompdruk waarbij je de overige variabelen aanpast zodat je qua opbrengst min of meer gelijk uit komt, maar de smaak beter is en de variatie tussen shots minder is zeker de moeite waard om eens mee te experimenteren.

Heeft me helaas (€€€€) wel weer op het idee gebracht om op termijn toch eens zo'n portafilter met drukmeter aan te schaffen om hier mee te gaan experimenteren.
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor Erik82 » zo 22 mei 2016, 08:58

Leuk stuk. Hier staat nog meer:http://www.home-barista.com/espresso-ma ... 41362.html.

Verlagen van druk (ofwel lager dan 9 bar) kan voor leuke verassingen zorgen, vooral bij espresso uit een filterbranding. Veel gebruikers met een Strega of handhevels zijn hier al jarenlang mee aan het experimenteren. Je moet inderdaad eerst al een behoorlijk niveau hebben om er het meeste uit te kunnen halen. Tegenwoordig is het veel eenvoudiger geworden door alle machines met pressure profiling.

Persoonlijk vind ik het niet altijd betere resultaten geven en is het vooral afhankelijk van de boon en branding en totaal niet te generaliseren naar espresso in het algemeen. Boven de 8.5-9 bar is het wel te generaliseren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor bobbee » zo 22 mei 2016, 10:21

Dat is inderdaad wat de strega nou zo uniek maakt. Ik vind het verrassend vaak goede resultaten opleveren. Ik vraag ook af wat een handhevel aan druk produceert tijdens extractie. Misschien juist die lagere druk en dat daarom de smaak zo kenmerkend zacht is?

(ik moet het stuk nog lezen)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor @3aan » wo 25 mei 2016, 09:51

Dat is inderdaad wat de strega nou zo uniek maakt. Ik vind het verrassend vaak goede resultaten opleveren. Ik vraag ook af wat een handhevel aan druk produceert tijdens extractie. Misschien juist die lagere druk en dat daarom de smaak zo kenmerkend zacht is?

(ik moet het stuk nog lezen)
http://www.betekenis-definitie.nl/hevel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor bobbee » wo 25 mei 2016, 10:43

Ja punt!
Dat is inderdaad wat de strega nou zo uniek maakt. Ik vind het verrassend vaak goede resultaten opleveren. Ik vraag me ook af wat een HEFBOOM met PISTON MACHINE aan druk produceert tijdens extractie. Misschien juist die lagere druk en dat daarom de smaak zo kenmerkend zacht is?

(ik moet het stuk nog lezen)
Hopelijk zo wel goed... Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: RE: Re: Al dan niet wetenschappelijk epistel over verlagen pompdruk

Berichtdoor Erik82 » wo 25 mei 2016, 11:09

Dat is inderdaad wat de strega nou zo uniek maakt. Ik vind het verrassend vaak goede resultaten opleveren. Ik vraag ook af wat een handhevel aan druk produceert tijdens extractie. Misschien juist die lagere druk en dat daarom de smaak zo kenmerkend zacht is?

(ik moet het stuk nog lezen)
http://www.betekenis-definitie.nl/hevel" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat is het nut van deze doelloze reclame. Als je bijdehand gaat doen moet je je ook aan de regels houden en eigen websites zo zonder enige uitleg direct in je post zetten wordt normaal gesproken niet gewaardeerd ;) . Op je facebook-pagina staat namelijk helemaal niks qua uitleg over een hevel dus valt onder sluikreclame en voegt niks toe.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron