Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » ma 03 okt 2016, 12:55

Voorgemalen koffie gebruiken is inderdaad compleet kansloos. Je maler uitsluiten is echt het slechtste wat je kunt doen want dan streep je niet 1 variabele weg maar introduceer je er velen.
Is dat zo ? Mijn redenering was: Lavazza maakt voorgemalen koffie voor espresso toestellen, dus zorgen ze er wel voor dat de maalgraad uniform is en geschikt voor de meeste koffietoestellen. Gezien de maalgraad prima is voor de meeste koffietoestellen zou dat het geval moeten zijn voor mijn toestel. Als deze redenering niet klopt, dan hoor ik graag waarom ?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor bobbee » ma 03 okt 2016, 13:03

Graag even in dit topic:

viewtopic.php?p=30342#p30342

Punt 3 opzoeken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor Pti » ma 03 okt 2016, 13:26

Ze malen te grof, zodat ook de zwakkere machientjes er niet in stikken. Daarnaast verliest gemalen koffie in 15minuten 90% van zijn aroma (smaak dus).

Als het je niet lukt om met je mk vario fijn genoeg te malen ligt dit aan je bonen. Probeer gewoon eens verse bonen of een blik illy medium als je echt niks anders dan supermarkt koffie voorhanden hebt.
Lukt het dan nog niet, dan is er iets mis met je molen. Zoek eens op het opnieuw kalibreren van het nulpunt.

decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » ma 03 okt 2016, 14:01

Ze malen te grof, zodat ook de zwakkere machientjes er niet in stikken.
Makes sense !!
Daarnaast verliest gemalen koffie in 15minuten 90% van zijn aroma (smaak dus).
Inderdaad, maar het ging me hier enkel om het experiment.

Ik had intussen een email gestuurd aan het bedrijf waar ik de vario kocht, volgens de contactpersoon is die minder geschikt voor espresso. Ik citeer "De Mahlkonig vario staat gekend als brewgrinder... Deze molen gaat misschien net niet fijn genoeg om een goeie espresso uit een espressomachine te krijgen".
Lukt het dan nog niet, dan is er iets mis met je molen. Zoek eens op het opnieuw kalibreren van het nulpunt.
Zal ik doen!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor fransg » ma 03 okt 2016, 15:30

IEn dat met de Vario op fijnste stand, ik kán dus niet fijner malen met de maler, om op die manier een tragere doorstroming te verkrijgen.
Die "fijnste stand" kun je in de Vario simpel aanpassen natuurlijk, met een inbussleuteltje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » ma 03 okt 2016, 16:06

IEn dat met de Vario op fijnste stand, ik kán dus niet fijner malen met de maler, om op die manier een tragere doorstroming te verkrijgen.
Die "fijnste stand" kun je in de Vario simpel aanpassen natuurlijk, met een inbussleuteltje.
Oh !? :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor fransg » ma 03 okt 2016, 16:37

Oh !? :oops: :oops: :oops:
Ik neem aan dat dit een afkorting is voor "oh, is dat zo? Ik heb me eigenlijk nog nooit in mijn maler verdiept dus ik wist dat niet en kun je mij misschien meer hierover laten zien?"

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor godutch » ma 03 okt 2016, 18:09

Oh !? :oops: :oops: :oops:
Ik neem aan dat dit een afkorting is voor "oh, is dat zo? Ik heb me eigenlijk nog nooit in mijn maler verdiept dus ik wist dat niet en kun je mij misschien meer hierover laten zien?"

hij heeft een mahlkoenig vario

decraew
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 18:32

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor decraew » ma 03 okt 2016, 18:42

Oh !? :oops: :oops: :oops:
Ik neem aan dat dit een afkorting is voor "oh, is dat zo? Ik heb me eigenlijk nog nooit in mijn maler verdiept dus ik wist dat niet en kun je mij misschien meer hierover laten zien?"
Inderdaad, goed begrepen :lol:

Ik ga me daar eens in verdiepen en rapporteer wel terug.

Bedankt in elk geval voor de tips.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Experiment, proberen een deftige espresso te maken

Berichtdoor Erik82 » ma 03 okt 2016, 20:13

Ik had intussen een email gestuurd aan het bedrijf waar ik de vario kocht, volgens de contactpersoon is die minder geschikt voor espresso. Ik citeer "De Mahlkonig vario staat gekend als brewgrinder... Deze molen gaat misschien net niet fijn genoeg om een goeie espresso uit een espressomachine te krijgen".
Wat een prutsers. De Vario staat juist wereldwijd bekend om zijn prestaties voor espresso. Met stalen Ditting schijven is het inderdaad een hele goede brewgrinder en met die schijven staat hij bekend als brewgrinder maar niet met de standaard schijven. Ben wel benieuwd waar je hem hebt gekocht want dit antwoord slaat echt helemaal nergens op.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron