Brita waardeloos tegen kalk!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor turboyeast » wo 19 okt 2016, 11:16

LS,
Ik zou iedereen adviseren een standaard kationenwisselaar te kopen en deze te plaatsen in het keukenkastje.
Deze wisselaar alleen gebruiken voor de espressomachine en niet voor directe waterconsumptie. Een keer per jaar regeneren met een halve kilo broxomatic zout. Ben je met 65 euro (of minder) de rest van je leven klaar.

Zie deze bijv: http://link.marktplaats.nl/m1087610353" onclick="window.open(this.href);return false;

Een Brita filter is een commerciele variant met een (onnodige) actief kool filter erin. Niks mis mee, maar in verhouding duur.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor @3aan » wo 19 okt 2016, 12:25

Zo'n 8 liter moet je wel een kilo zout gebruiken en is aan te raden dat toch elke 6 maanden te doen, en niet vergeten te spoelen en te proeven!

Naast het kastje mag ook! ;-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor turboyeast » vr 21 okt 2016, 10:32

Zo'n 8 liter moet je wel een kilo zout gebruiken en is aan te raden dat toch elke 6 maanden te doen, en niet vergeten te spoelen en te proeven! Naast het kastje mag ook! ;-)
Ook prima.
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
eligius
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 21:52

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor eligius » di 25 okt 2016, 16:05

.... En geheel zonder mineraliën in het water smaakt de koffie minder goed.

(ps een woord iets aangepast om te zien wie daarop reageert)
Leuk spelletje :)

Gebruikersavatar
eligius
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 21:52

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor eligius » di 25 okt 2016, 16:26

Sinds een jaar ben ik overgestapt op een Brita kan. Het water gebruik ik in de Strietman met open boiler en voor slow koffie in mijn waterkoker en Kalita ketel. Het water is hier 7,1 DH wat zacht is.
Gebruik jij overigens Boskoop's kraanwater in je Brita?

Afbeeldingimage sharing sites

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor mloes » di 25 okt 2016, 21:21

Ik ben sindskort voor het nieuwe huis aan het verdiepen in de systemen van ewo, methode oorspronkelijk uit Oostenrijk, die het water vitaliseerd. Iemand hier toevallig in relatie tot koffie ervaring mee??
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor @3aan » wo 26 okt 2016, 00:54

Ik ben sindskort voor het nieuwe huis aan het verdiepen in de systemen van ewo, methode oorspronkelijk uit Oostenrijk, die het water vitaliseerd. Iemand hier toevallig in relatie tot koffie ervaring mee??
Kijk maar uit, daar ga je van achteruit lopen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor R&B » vr 28 okt 2016, 17:31

Gevitaliseerd water is idd onzin, geldklopperij.
Niet in investeren dus! :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Erik82 » vr 28 okt 2016, 17:35

Sinds een jaar ben ik overgestapt op een Brita kan. Het water gebruik ik in de Strietman met open boiler en voor slow koffie in mijn waterkoker en Kalita ketel. Het water is hier 7,1 DH wat zacht is.
Gebruik jij overigens Boskoop's kraanwater in je Brita?

Afbeeldingimage sharing sites
Vraag me af waar je die vandaan hebt. Ik heb hier namelijk het complete verslag van het water van 2016 hier en dat is 7.1DH (https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwa ... _ZRH_0.pdf).
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor mloes » zo 30 okt 2016, 14:06

Waarom is het onzin? Ik vind niet alles wat niet wetenschappelijk bewezen is meteen onzin. Soms is er onvoldoende onderzoek gedaan omdat het commercieel niet interessant is. Dat zou bij vitaliseren ook het geval kunnen zijn. Ik merk dat ik het verhaal aannemelijk vind klinken, alleen geloof niet in de toepassing in het huidige systeem ervan. Het effect wordt teniet gedaan door alles wat na de vitalisatie gebeurd. (WiFi, leidingen, stilstaan, elecronica, etc) Ik ken mensen met dit systeem in het buitenland die er goede ervaringen mee hebben voor het afnemen van kalk. Maar dan heb je het wel over heel hard water.

Voor de espresso machine heeft het weinig nut omdat het de kalk in het water omgevormd wordt, maar doordat het water te lang stil staat en de electronica in de machine zich weer kalk zal vormen.

Maar wat is dan wel een goed filtersysteem? Zonder een kan want daar willen we vanaf?

En wat betreft de Brita, die filtert idd het kalk eruit, alleen ergens is het kalk in ons drinkwater ook goed voor ons. Alleen niet in de vorm van die harde stukjes...de Brita filtert geen andere zaken zoals de microplastics, hormonen etc.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten