Brita waardeloos tegen kalk!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Erik82 » zo 16 okt 2016, 09:36

Sinds een jaar ben ik overgestapt op een Brita kan. Het water gebruik ik in de Strietman met open boiler en voor slow koffie in mijn waterkoker en Kalita ketel. Het water is hier 7,1 DH wat zacht is.

Gisteren was ik weer eens bij Wouter Strietman en hebben we gekeken naar de opbouw van kalk in mijn machine (lekker makkelijk met een open boiler) en die van hem met zijn waterbehandeling. Mijn machine heeft veel meer kalkopbouw. Als ik kijk naar mijn waterkoker en ketel dan zie ik ook geen verschil in kalkopbouw waar in de ketel alleen gekookt en gefilterd water gaat en in de waterkoker vaker kraanwater dan gefilterd water.

Mijn niet wetenschappelijke conclusie is dan ook dat een Brita compleet waardeloos is in het tegengaan van kalk. Voor espressomachines is Brita dan ook niet geschikt als preventieve maatregel tegen kalk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

godutch
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:25

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor godutch » zo 16 okt 2016, 09:56

Je vergelijkt appels met peren, twee verschillende apparaten die ook nog eens anders gebruikt worden. Misschien schenk je de Brita te snel uit of is er sprake van een bepaald evenwicht en kan een Brita niet meer ontharden dan een bepaalde hardheidsgraad en is jouw water al zo zacht dat het weinig verschil maakt.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Erik82 » zo 16 okt 2016, 10:15

Helemaal geen appels met peren vergelijken en een Brita te snel uitschenken is helemaal onzin. Het water is wel of niet door het filter heen en daar is geen tussenweg in. Je schenkt het water uit de kan wat door het filter is gegaan en niets anders dan dat. Als Wouter zijn machine nagenoeg geen kalk heeft na 6 maanden niet ontkalken en zijn water hard is (maar ontkalkt met zakken) en de mijne wel redelijk wat kalk heeft met zacht water en een Brita dan is de conclusie duidelijk. Beide zijn dezelfde machines. Daar hoef je geen metingen voor te verrichten. Dat is het voordeel aan een open boiler omdat je meteen ziet wat er gebeurd.

Omdat mijn waterkoker niet heel veel kalk bevat na een paar jaar gebruik met voornamelijk kraanwater mag ik best concluderen dat het water hier inderdaad redelijk zacht is. Daar hoef ik geen metingen voor te verrichten.

Een Brita blijkt dus gewoonweg waardeloos te zijn tegen kalk en daar gaat het om. Vele hier gebruiken een Brita voor dat doel en daar blijkt het niet geschikt voor te zijn. Is meer een waarschuwing zodat je na een paar jaar niet ineens veel kosten hebt wegens een verkalkte machine terwijl je denkt hier wat aan gedaan te hebben. Als jij het denkt beter te weten zeg ik veel succes want mij interesseert het verder niet. Ik zal sowieso geen grote problemen krijgen met kalk in mijn machine door het ontwerp.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 16 okt 2016, 10:20

Als Wouter zijn machine nagenoeg geen kalk heeft na 6 maanden niet ontkalken en zijn water hard is (maar ontkalkt met zakken)
Hoe precies en welke 'zakken'?

Wat ga jij voortaan doen, behalve eventueel de Brita minder gebruiken?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor bobbee » zo 16 okt 2016, 10:23

De anti kalk zakken die ook KAFKO verkoopt natuurlijk!

viewtopic.php?p=67942#p67942
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 16 okt 2016, 10:26

Oh die van http://www.kafko.nl" onclick="window.open(this.href);return false;!

Die heb ik ook in het reservoiritorium van de Rocket zitten, waar de Brita zich in leeggiet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor bobbee » zo 16 okt 2016, 10:27

Justem!

viewtopic.php?p=67942#p67942

Maar die Brita.....weg ermee! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Erik82 » zo 16 okt 2016, 10:37

https://goo.gl/photos/YUinydAj3Yp8dFF8A (krijg de jpg-link niet meer uit picasa). Dit is slecht 3 maanden na ontkalken en alleen maar Brita water.

Ik ga geen Brita meer gebruiken en weer over op de zakken van Kafko. Überhaupt al het feit dat mijn water in beginsel zacht is en er na filtering door een Brita alsnog dit ontstaat zegt genoeg.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 16 okt 2016, 10:43

Benieuwd hoe het over drie maanden is met 'zakken' water!

Jouw machine is anders dan vele anderen. Het water staat open en bloot in de boiler en terwijl het waterpeil zakt, is er nog vocht aan de bovenrand dat dan opdroogt met achterlating van welke mineralen er dan ook in zitten, dat kan kalk zijn of iets anders. En geheel zonder mineraliën in het water smaakt de koffie minder goed.
20161016_103253.jpg
(ps een woord iets aangepast om te zien wie daarop reageert)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Pti » zo 16 okt 2016, 11:17

Ik wil hier ook even op inhaken omdat ik de stelling "brita waardeloos voor koffie" nogal kort door de bocht vindt.
De filterkannen zijn inderdaad sub-ideaal voor koffie en ik vind het heel vervelend dat er mineralen in je Strietman achter blijven hoor Erik. Maar Brita filters zijn wel degelijk in staat om de carbonaathardheid van het water omlaag brengen, niet alleen draait vrijwel de gehele Europese horeca(koffie) branche op Brita er zijn ook genoeg wateranalyses en druppeltest gedaan om dat te onderbouwen.

Het probleem ligt ten eerste in dat de kannen (en type F purity cardridge) draaien op een harsmedium geladen met Natrium(Na) ionen. Deze
ionen trekken calsium (Ca) en in mindere mate magnesium(Mg) aan en laten in ruil daarvoor Na ionen los in het water. Net als de (ouderwetse) zout ontharders van DVA. Deze natrium ionen blijven, wanneer het water verdampt, nog steeds als vaste vorm achter en dat is ook de reden dat je het water in een stoomboiler af en toe moet aftappen en vervangen om het percentage vaste stof (PPM) laag te houden. Maar ze vormen geen vaste ketelsteen enkel losse mineralen. Elke waterdruppel* hoe hard of zacht ook zal altijd wat vaste stof (residu) achterlaten wanneer het water laat verdampen. En zoals Frans al aangeeft heb jij hier, door de open boiler structuur van de strietman, nog eens extra last van dat zie je door de kraag van mineralen die zich vormt in jou boiler.

Het kan dus heel goed zijn dat bovenstaande foto geen Calsiumcarbonaat(CaCO3) of Magnesiumcarbonaat(MgCO3) is maar simpelweg natrium(Na) en dat je dit met een doekje en wat (gedemineraliseerd) water zo wegveegt.

De mooiste waterfilters zijn naar mijn mening de filtercardridges van Brita purity, de ST variant met bypass. Hierin zijn de harskorrels voor de ionenwisseling geladen met waterstof (H) welke van nature aanwezig is in water(H2O). Deze harskorrels trekken nogsteeds de Ca en Mg uit het water maar veranderen vervolgens niets aan de chemische samenstelling van het water behalve dat ze de Ph waarde van het water iets omlaag brengen. Dit kán in sommeige gevallen het gevaar voor corrosie met zich mee brengen maar de Ph stijgt zodra het water verwarmt wordt dus in geval van koffie is dat zelden een probleem. Het mooie van de ST filter is ook dat ze een bypass hebben waardoor je altijd de gewenste Duitse Hardheid voor je koffiewater kunt bereiken.

*MUV van volledig gedemineraliseerd water - maar dit wil je sowieso niet, dan kunnen de smaakcomponenten van koffie zich nergens aan binden, je krijgt geen crema etc. etc.

Goed topic voor de zondag trouwens :mrgreen:


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron