Brita waardeloos tegen kalk!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor fransg » zo 16 okt 2016, 11:38

Goed topic voor de zondag trouwens :mrgreen:
Uitstekend!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor R&B » zo 16 okt 2016, 11:58

Eens met Pti.

Het zijn slechts zoutenwisselaars, dus dat er mineralen achterblijven is logisch. Ik neem aan dat dat voor de Bilt zakken niet anders is?

Hier: viewtopic.php?p=67942#p67942" onclick="window.open(this.href);return false; is ook te lezen dat die zakken maar 30% ontharden. Dus als je dat water dan gaat inkoken blijft er ook een laagje mineralen achter. Net als met brita water.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor bvds » zo 16 okt 2016, 14:08

Ik gebruik liever de BWT filters. Ruilen Ca voor Mg. Komt smaak ten goede. Ook geen pH daling wat met Brita wel kan als je het vers tapt.

Overigens verbaast mij de kalkaanslag bij Erik. Ik heb vrij hard water in Nijmegen maar moet de kalk met een vergrootglas zoeken. En ik doe er ook wel eens lui water in zonder voorbehandeling.

Doet BWT het dan beter?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Wedj » zo 16 okt 2016, 14:27

Heb mijn ECM nu 3,5 jaar. 18 uur aan per dag, ca 7 maal per dag wordt ermee 2 doppio's gezet en twee cappu's rechtstreeks op de waterleiding zonder ontharder. Wij hebben sinds 15 jaar Duits Eiffelwater met een duitse hardheid van 3,59, valt onder zeer zacht water. Maandag over een week gaat ie voor een servicebeurt naar Peter. Zal de foto's tzt showen, ben benieuwd
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Erik82 » zo 16 okt 2016, 18:28

Titel was inderdaad lekker aangedikt, was ook de bedoeling :mrgreen: .

Die bovenrand van wit (dat is hoogstwaarschijnlijk geen kalk) maak ik me ook geen zorgen om aangezien hier inderdaad het water verdampt en dat veeg je er inderdaad zo af. Het gaat me meer om de bovenrand van de groep en onderin op de achterkant van de groep. Daar staat altijd water in en is best veel kalk te vinden. Ik laat de machine namelijk niet leeglopen aan het einde van de dag. Als ik dat met Wouter zijn machine vergelijk dan geeft de Brita echt significant meer kalk en niet zo'n beetje ook.

Handige aan de Strietman is dat ontkalken totaal geen probleem is. Je mengt wat water met citroenzuur en gooit het bovenin. Laat het 15 minuten staan, leeg laten lopen en een paar keer spoelen. Ik heb geen last van al het gedoe om je boiler te ontkalken in een HX of DB. Met de Strietman is de complete machine ontkalken nog simpeler dan je warmtewisselaar ontkalken. Voor mij maakt het dan ook niet uit wat voor water ik gebruik want de problemen die je hier vaak leest ga ik toch nooit krijgen. Het was meer een waarschuwing voor anderen.

De kannen van Brita zijn vooral duur maar werken niet waarvoor ze hier vaak worden gebruikt. De complete systemen voor op de leiding zullen vast stukken beter zijn maar daar gng het hier niet om.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Mad Wally » ma 17 okt 2016, 15:12

De normale Brita kannen hebben als ik goed begrijp filters met daarin actieve kool en harskorrel ionenwisselaars. Actieve kool heeft als voornaamste functie het adsorberen van chlorine en koolwaterstoffen om zodoende de smaak te verbeteren (vooral in de VS van belang).

Ionenwisselaars kunnen gebruikt worden om te ontharden (uitwisselen van calcium voor natrium). Aangezien natrium beter oplosbaar is zal dat zorgen voor minder vlekken tenzij je alle water verdampt. Een andere soort ionenwisselaar (mengbed demineralisatie) wisselt de metaalionen uit voor H+ en OH- waardoor het resultaat zeer zuiver water is, tot aan ultrapuur toe. Ik weet niet welk type door Brita wordt toegepast.

Wat mij verder opvalt is dat Brita claimt dat je tot 150 liter kunt filteren met een patroon. Dat slaat nergens op. De hoeveelheid hars is veel te klein en zal al heel snel zijn opgebruikt waarna er geen uitwisseling van ionen meer plaats vindt.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor pichichi » di 18 okt 2016, 23:32

18 uur aan per dag
:shock:

Dus stel je drinkt je laatste doppio om 23:00 uur en je hebt geen last van slaaptoestanden door cafeïne en slaapt vrij snel in maar moet er vroeg weer uit en even voorverwarmen dan zet je m om 05:00 uur weer aan :?:

Of er zijn meer koffiedrinkers met wisselende werktijden in jouw huishouden natuurlijk... ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Wedj » di 18 okt 2016, 23:50

Bijna 40 jaar gezondheidszorg erop zitten.
Dus drinken wij voor het slapen gaan: ik een enkele espresso en mijn vrouw een enkele espresso macchiato meestal tegen 23.30u en om zes uur gaat de wekker en staat Bella al vrolijk warm te zijn :D . Na een doppio voor mij spring ik op de motor om 45 minuten later de waterkoker aan te zetten voor de Aeropress te vullen. ....... slapeloosheid nee geen last van
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor Pti » wo 19 okt 2016, 09:08

Ik zou er eens een verbruiksmeter aan hangen, volgens mij is de machine aan laten voordeliger voor die 6 uurtjes.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Brita waardeloos tegen kalk!

Berichtdoor @3aan » wo 19 okt 2016, 10:09

Titel was inderdaad lekker aangedikt, was ook de bedoeling :mrgreen: .

Die bovenrand van wit (dat is hoogstwaarschijnlijk geen kalk) maak ik me ook geen zorgen om aangezien hier inderdaad het water verdampt en dat veeg je er inderdaad zo af.
Dat lijkt meer op een eerste aanzet tot vorming van Ketelsteen, zoals dat vroeger in bijna alle fluitketels aanwezig was.
Dan is even afvegen inderdaad de beste optie omdat het dan nog niet echt gehecht is.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron