Zeer luchtig maalsel

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor PetervdB » vr 04 nov 2016, 11:23

Ik ben al een tijdje erg blij met mijn Mahlkonig Pro-M. Bij nieuwe of andere bonen, of gewoon door de tijd heen hoef ik eigenlijk echt alleen maar te finetunen. Normaal gaat er rond de en 17,5 gram in mijn 17 grams filterbakje, zonder dat er ook maar iets naast valt. Met mijn meest recente bonen, Grande Alta van Fascino, met branddatum 25-10, gebeurt er echter iets wat mij niet bekend voorkomt. Het maalsel is erg, hoe zal ik zeggen, fluffy. Zo erg zelfs dat 17,5 gram niet eens in mijn portafilter past, zonder tussentijds aan te drukken of te tikken.

De smaak, doorloop en consistentie is echt prima, maar vreemd is het wel...

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ligt dit aan de bonen wellicht, of aan het weer, of aan de maalstand? Kan dit tussentijds tikken kwaad?

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor bobbee » vr 04 nov 2016, 11:56

Waarschijnlijk wat donkerder gebrand dan wat je gewend bent.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor Erik82 » vr 04 nov 2016, 12:14

Donkerder gebrand betekent meer volume. Als ik mijn 49mm filterbakje van de Strietman pak dan past er 16,5gr in van de heel licht gebrande LGB van Caffenation en maar 14gr van een espressoblend van Fascino. Zo groot is het verschil in gewicht bij gelijkblijvend volume tussen de verschillende brandingen.

Aan de andere kant zal een Yirgacheffe veel minder volume in beslag nemen dan een Maragogype. Dat heeft dan weer te maken met de dichtheid van de boon en is weer afhankelijk van de hoogte waarop deze groeit en het soort koffieplant. Zo zijn er meerdere variabelen die allemaal van invloed zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor PetervdB » vr 04 nov 2016, 12:30

Ok, dus waarschijnlijk de boon. Heb deze heel vaak, wellicht ook voor Fascino een nieuwe lichting dan, of anders gebrand (niet op het oog In ieder geval). Moet ik de grammen minderen en fijner gaan malen, of is een beetje extra tikken en aandrukken tussendoor geen issue?
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor Pti » vr 04 nov 2016, 12:36

Tussendoor gewoon even stoppen met malen en filter drager even op de vorken tikken. Ik heb het ook met de k30 met sommige boontjes.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor Erik82 » vr 04 nov 2016, 13:38

Daarom gebruik ik een hoge funnel die ik op het filterbakje zet. Dan hoef je niet te stoppen en gaat inklinken veel makkelijker door even heen en weer te schudden en een tik op het aanrechtblad te geven. Tussentijds stoppen en weer starten geeft net wat ander maalsel dan in één keer malen.

Koffieblends worden meestal een paar keer per jaar opnieuw samengesteld aan de hand van de bonen die in dat seizoen verkrijgbaar zijn. Het kan dus best zijn dat Fascino net gewisseld is van samenstelling.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor PetervdB » vr 04 nov 2016, 13:56

Duidelijk!
En zo'n funnel, ideaal lijkt me, ga ik naar op zoek!
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor bobbee » vr 04 nov 2016, 14:04

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor Erik82 » vr 04 nov 2016, 14:42

Of de OE Ipanema funnels (http://www.oehandgrinders.com/OE-Dosing ... _c_25.html.). Daar is de DiRossi een replica van.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Zeer luchtig maalsel

Berichtdoor bobbee » vr 04 nov 2016, 15:57

Dirossi is veel goedkoper en kan eventueel aangepast worden naar wens. Zo is mijn nieuwe geparelstraald zodat die bij de Tidaka CB1 past.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: doubleb en 23 gasten