Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor fransg » ma 05 dec 2016, 12:07

http://www.perfectdailygrind.com/2016/1 ... ter-worse/

Doorsnee latter art kan aan de buitenrand een bittere ring crema geven, vervelend voor de eerste slok. Aan de andere kant, als je een klant veel laat betalen dan kun je die klant gunstig stemmen door zo'n kunststukje te tonen. Sommigen maken er een foto van voor op de sociale medias zo van kijk eens mensen wat een fantastisch leven ik heb in de grote stad. En als de melk eerst goed wordt gemengd voor de latte art begint, dan heb je geen last van die bittere ring.

Mijn idee: gewoon opgieten die melk en als het even kan gewoon een lekkere espresso maken die niks nodig heeft.

Melk opstomen is leuk, maar introduceert vooral bij beginners een hoop gedoe van "heb ik de juiste melk, de goeie techniek, het goeie spuitmondje op de stoompijp, het juiste kannetje, staat de boiler wel goed afgesteld" en al dat gemekker meer. En je verdunt de melk met water uit stoom, dus je kunt net zo goed een goeie melkopklutser kopen bij de Blokker, ben je voor 80 Euro ook klaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor mutsje » ma 05 dec 2016, 12:22

Ik heb het latte art ook maar enigszins opgegeven :) heb wel altijd lekkere laag microfoam erop liggen dan maar geen 'kunstwerk' waar ik suiker op donder en vervolgens roer. Wist niet dat je er ook een bittere rand van kon krijgen, dank voor die informatie weer.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor Pti » ma 05 dec 2016, 13:30

Je moet toch iets om €4 voor een cappuccino te rechtvaardigen?

Ik vind crema zelf ook niet fijn, wel om te zien maar niet om te drinken. Ik wals het altijd weg, dan verlies je ook meteen wat hitte en drink daarna pas mijn espresso, roeren mag nietmeer want "de baas" mopperde over Theelepeltjes die ik overal liet slingeren.

Voor cappuccinos probeer ik altijd eerst wat melk en koffie met elkaar te mengen. Maar mijn latte art is van dermate laag niveau dat ik zelden verder kom dan een hartje of een appel. Dan ligt natuurlijk niet aan mij, maar aan de grootte van het kopje hè! Als de structuur maar goed is.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor bobbee » ma 05 dec 2016, 13:35

Wat een gemekker, latte art is leuk en knap als je het heel goed kan en het geeft een extra beleving. Niet meer en niet minder. Zou me er niet te druk om maken. Gewoon doen wat je fijn vindt. :mrgreen:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor @3aan » ma 05 dec 2016, 14:11

Bij mij aan de kar kunnen ze kiezen, een normale Cappuccino voor 1,75 of eentje met L.A. voor 3,50
Je snapt wel dat ik zelden iets van LatteArt hoef te presenteren. . . Daarbij draagt het niets bij aan de smaak, eerder een een wat koelere koffie, zoals je ook ziet bij sommige van die zaken waar je aan tafel bedient wordt, veelal te koude koffies en die krijgen ze gelijk weer mee terug, als ik al ergens een bakkie ga doen met m'n maat.


(helaas kan ik geen koffies meer voor minder schenken door de hoge standgeld en verplaatsingskosten)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor bobbee » ma 05 dec 2016, 15:05

Met latte art 3,50? Latte art doe je toch met dezelfde moeite als gewoon schenken? En dan extra rekenen, schande!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor fransg » ma 05 dec 2016, 15:14

Met latte art 3,50? Latte art doe je toch met dezelfde moeite als gewoon schenken? En dan extra rekenen, schande! Afbeelding
Er zijn kunstobjecten die duurder zijn, en dit is dan ook nog eens telkens een unieke 'performance art piece', daar moet je wel extra voor rekenen, anders leert men die toegepaste kunst nooit waarderen. Ook helpt het om mensen te ontmoedigen, dus kiezen ze eerder voor gewoon een kopje lekkere koffie, met melk alstublieft, dankuwel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor @3aan » ma 05 dec 2016, 16:08

Met latte art 3,50? Latte art doe je toch met dezelfde moeite als gewoon schenken? En dan extra rekenen, schande! Afbeelding
Er zijn kunstobjecten die duurder zijn, en dit is dan ook nog eens telkens een unieke 'performance art piece', daar moet je wel extra voor rekenen, anders leert men die toegepaste kunst nooit waarderen. Ook helpt het om mensen te ontmoedigen, dus kiezen ze eerder voor gewoon een kopje lekkere koffie, met melk alstublieft, dankuwel.
Bob, als er een rij voor dekar staat en ik wil echt iets moois neerzetten, moet ik er toch echt moeite voor doen en de smaak wordt er echt niet beter op, en vooral die houten paal die ze in die tekening rammen! Roeren is "not done" Net als dat roeren in een espresso, foei! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor bobbee » di 06 dec 2016, 12:59

Was niet serieus bedoeld van mij.

Latte art zou nooit de rede mogen zijn om een cappuccino op te beoordelen. Dus alleen maar goed als je het niet doet en wel een lekkere koffie neerzet. Andersom is onzinnig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Latte Art -- Lariekoek, Lust voor 't oog?

Berichtdoor Spironski » di 06 dec 2016, 22:58

Ach, als je zonder veel moeite een rosetta, een appeltje of een hartje kan schenken: waarom niet? Een beetje extra aandacht laten zien kan geen kwaad, denk ik. Ik houd er ook wel van als ik een mooi opgemaakt bord krijg in een restaurant, in plaats van dat het er allemaal maar gewoon is opgekwakt.

Maar het zou niet moeten afleiden van de smaak van de koffie, vind ik. En als mijn kop koffie staat af te koelen terwijl er iemand uitgebreid staat te "etchen" dan gaat dat mij echt te ver. Überhaupt krijg ik helemaal de kriebels van de termen 'Latte Art' en 'Etching"; totaal ongepast wat mij betreft.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron