Espresso techniek verbeteren.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » ma 24 apr 2017, 16:42

Bump. Even een vraag. Mijn verloop van espresso gaat zo: dikke stroopachtige extractie die er even uitdruppeld en een volledig verzadigde onderkant van de filter. Dan gaat het over in een straal en word het wat lichter maar tegen het einde zie je precies plekken waar keen koffie meer uitkomt en word het wat waterachtig. Heb dan wel 30gr in 35s en de espresso smaakt opzich best nog goed. ( nu gebruik ik wel bonen die ingevroren zijn geweest) de Crema is ook niet echt dik. Wat gaat er fout? Ik hoop dat het wat duidelijk is uitgelegd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » ma 24 apr 2017, 18:42

Gewoon op smaak afgaan. Klinkt allemaal vrij normaal voor bonen die net te oud zijn. Weinig crema en sneller waterig zijn daar toch wel echt de tekenen van.

Invriezen werkt eigenlijk alleen echt goed als je een dedicated vriezer hebt die tussendoor niet open gaat en goed koud staat (30-40C onder nul). Koffiebonen zijn vrij gevoelig voor alle wisselingen in temperatuur bij invriezen. Je stopt het ouder worden ook niet maar vertraagt het. Zelf had ik het gevoel dat bonen uit de vriezer ook sneller oud worden na ontdooien.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » ma 24 apr 2017, 18:54

Gewoon op smaak afgaan. Klinkt allemaal vrij normaal voor bonen die net te oud zijn. Weinig crema en sneller waterig zijn daar toch wel echt de tekenen van.

Invriezen werkt eigenlijk alleen echt goed als je een dedicated vriezer hebt die tussendoor niet open gaat en goed koud staat (30-40C onder nul). Koffiebonen zijn vrij gevoelig voor alle wisselingen in temperatuur bij invriezen. Je stopt het ouder worden ook niet maar vertraagt het. Zelf had ik het gevoel dat bonen uit de vriezer ook sneller oud worden na ontdooien.
Haha. Dacht het wel hoor. De reden waarom ik ze uit de vriezer nam was 1 omdat ik het experiment wel tof vond 2 ik al twee weken zit te wachten op de bean subscription van caffenation. Ergens onderweg loopt het mis waardoor ik al tweemaal een zending niet in de bus heb gehad en dus zonder verse bonen zat ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » di 25 apr 2017, 07:20

Er was inderdaad wat mis met de koerier voor de bestellingen van Caffenation. Bert zat in de koffiebar ook al nagenoeg zonder bonen en die kwamen vorige week vrijdagmiddag pas binnen terwijl ze er dinsdagochtend al hadden moeten zijn. Uiteindelijk hebben ze met een ander koeriersbedrijf een tweede bestelling nagezonden omdat een koffiebar zonder koffie niet heel veel kan. Ik verwacht dan ook dat je bonen er snel zullen zijn en kan je vertellen dat ze deze maand weer fenomenaal zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor bobbee » di 25 apr 2017, 07:39

Best vreemd aangezien de bonen via postnl worden verstuurd. Misschien niet naar de winkel in Amsterdam maar wel naar particulieren.

Ik heb een privé koerier voor levering van afgelopen zending.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » di 25 apr 2017, 12:48

Ik dacht dat ze eerst naar Amsterdam gingen en van daaruit werden verstuurd maar kan het mis hebben. Als ze in Amsterdam te laat worden geleverd heeft de rest dus ook vertraging.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Bertjepower
Berichten: 141
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:05

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Bertjepower » di 25 apr 2017, 16:32

Kan je in Amsterdam ook gewoon onaangekondigd bonen halen eigenlijk. Ligt voor mij aan de weg naar huis en zou best makkelijk zijn eigenlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » di 25 apr 2017, 16:59

Bij de Cafenation staan de pakjes bonen te koop in de kast
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » wo 26 apr 2017, 07:27

Ik haal altijd in Amsterdam en drink dan meteen een espresso op locatie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron