Espresso techniek verbeteren.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » za 08 apr 2017, 09:34

Caffenation brand heel licht en jou bonen zien er vrij donker. Het verschil tussen een donker gebrande Malabar en een licht gebrande Yirgacheffe kan echt wel 4gr (18-14gr) zijn op hetzelfde volume. Zoveel verschil maakt het.

Als ik bij Caffenation haal gaat er 16gr in mijn filterbakje terwijl er maar 14gr in kan als ik bij DBC haal.

Welkom in de wondere wereld van alle mogelijke variabelen die van invloed kunnen zijn op je espresso ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » za 08 apr 2017, 10:05

Als je bestelt bij caffenation zijn dat dan vers gebrande boontjes? De bonen die ik nu heb zijn Burundi en naar mijn smaak iets te accidisch in de espresso.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » za 08 apr 2017, 10:22

De bonen die ik nu heb zijn Burundi en naar mijn smaak iets te accidisch
Bestaat dat woord?

Chassidisch ken ik wel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chassidisch_jodendom

In het Engels bestaat wel acidic:
https://www.perfectdailygrind.com/2015/ ... s-acidity/

Maar dat betekent gewoon zuur.

In het Nederlands wordt wel gesproken van 'een zuurtje' of 'fruitig' als men bedoelt dat het in orde is en niet te zuur.

Indien je de Burundi te zuur vindt, kun je wat fijner malen, meer doseren, de extractie met hogere temperatuur in de puck uitvoeren, de portafilter een halve minuut onder de zetgroep laten zitten voordat je de extractie start, en dergelijke. En als je het niet lekker krijgt, gewoon wegmikken en bonen gebruiken die je wel lekker vindt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » za 08 apr 2017, 10:51

Indien je de Burundi te zuur vindt, kun je wat fijner malen, meer doseren, de extractie met hogere temperatuur in de puck uitvoeren, de portafilter een halve minuut onder de zetgroep laten zitten voordat je de extractie start, en dergelijke.
Maar niet allen tegelijk toch? mss moet ik eens een filmpje maken van mijn extractie want die zit met deze boon zeker niet goed. Alles begint mooi stoperig maar gaat dan redelijk snel over tot een meer waterachtige extractie. maar omdat ik al boven de 35 sec extractietijd zit zou ik bij mijn gedacht niet fijner gaan malen? of is dit fout gezien van me?

Btw Ik dronk vooral zuid/centraal amerikaanse espresso maar wil toch ook kennis maken met afrikaanse boontjes daarom de Burundi.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor fransg » za 08 apr 2017, 10:55

Maar niet allen tegelijk toch?
Het beste een aspect tegelijk veranderen. Ook is niet elke Afrikaanse boon gelijk, en maakt de branding ook een belangrijk deel uit van hoe de het maalsel zich gedraagt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » za 08 apr 2017, 12:38

Waar slaat een waterachtige (einde van) extractie op? De doorlooptijd is ook +45sec vanaf de eerste druppel in het kopje valt. 5sec preinfussie bij 1,1bar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » za 08 apr 2017, 22:17

Als je bestelt bij caffenation zijn dat dan vers gebrande boontjes? De bonen die ik nu heb zijn Burundi en naar mijn smaak iets te accidisch in de espresso.
Ik haal altijd in Amsterdam en is dan net aan wel/niet een week oud. Goed vers dus want daarvoor gebruik ik het toch niet. Caffenation brand erg licht maar naar mijn mening zijn ze meestal niet heel fruitig. Het is ook maar wat je gewend bent. Als je normaal bijvoorbeeld Fascino gewend bent dan is het wel een groot verschil.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » za 08 apr 2017, 22:45

Als je bestelt bij caffenation zijn dat dan vers gebrande boontjes? De bonen die ik nu heb zijn Burundi en naar mijn smaak iets te accidisch in de espresso.
Ik haal altijd in Amsterdam en is dan net aan wel/niet een week oud. Goed vers dus want daarvoor gebruik ik het toch niet. Caffenation brand erg licht maar naar mijn mening zijn ze meestal niet heel fruitig. Het is ook maar wat je gewend bent. Als je normaal bijvoorbeeld Fascino gewend bent dan is het wel een groot verschil.
Bedoel je dan dat het een verschil is in het voordeel van fascino of andersom?
Ik neem trouwens wel eens wat van fascino. Maar hun hoog geprezen Peru tunki vond ik echt niet lekker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor Erik82 » zo 09 apr 2017, 08:45

In het voordeel is maar hoe je het bekijkt. Als je altijd donker gebrande bonen gewend bent en ineens heel licht gebrande bonen neemt is dat een groot verschil en omgekeerd ook. De kwaliteit van de bonen van Caffenation is sowieso beter. Je moet alleen wel van lichte brandingen houden. Ik hou erg van lichte brandingen maar niet van veel aciditeit. Donker gebrand vind ik voor een paar bakkies wel lekker maar daarna ben ik het zat. Kwestie van voorkeur.
Laatst gewijzigd door Erik82 op zo 09 apr 2017, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Espresso techniek verbeteren.

Berichtdoor seels » zo 09 apr 2017, 08:46

In het voordeel is maar hoe je het bekijkt.
Tuurlijk is het een questie van smaak en gewoonte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron