Spetterkoning

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Spetterkoning

Berichtdoor cremalover » vr 18 aug 2017, 11:31

Shotje Grande Alta double roasted with a touch of Malabar.
https://youtu.be/4Sbn4vDv5k8

Ik doe er een derde theelepeltje suiker doorheen.
Ben ik in happy land. :mrgreen:

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Spetterkoning

Berichtdoor cremalover » vr 18 aug 2017, 11:31

Fijner malen en minder doseren!
Al geprobeerd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: RE: Re: Spetterkoning

Berichtdoor bobbee » vr 18 aug 2017, 11:32


Alwin is al lager gaan doseren dan voorheen. Flow en extractieduur kloppen wel. Denk dat het echt een smaak dingetje is. Dikke kans dat jij en ik de koffie niet zuur zouden noemen...
En wij zouden de espresso die Alwin lekker vindt niet te drinken vinden? Afbeelding
Ik weet dat voor bijna 100% zeker. :D
En wat ik brouw vindt jij niet te drinken. Allemaal goed natuurlijk, want wie maakt nou het perfecte bakkie!? Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » vr 18 aug 2017, 14:00

elsalvador01-L1070136-18-augustus-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Spetterkoning

Berichtdoor cremalover » vr 18 aug 2017, 14:06

elsalvador01-L1070136-18-augustus-2017.jpg
Geen spettervlekken

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Spetterkoning

Berichtdoor cremalover » vr 18 aug 2017, 15:29

Bas was hier met zijn Baratza maler.
Drie conclusies.
Ten eerste smaakt mjn dubbelgebrande koffie zonder melk naar asbak. :mrgreen:
Ten tweede is Grande Alta echt aan de zure kant.
Als laatste de Baratza maler.Erg mooi ding.Prachtig maalsel,geen retentie en sproeide zelfs met Malabar niet.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Spetterkoning

Berichtdoor bobbee » vr 18 aug 2017, 15:43

Conclusie: Bas is een toffe kerel, de sette ga jij ook kopen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Pti » vr 18 aug 2017, 15:45

Grande Alta aan de zure kant? Niet mijn ervaring, misschien wat meer traditionele extractie ratios aanhouden of temperatuur wat omhoog bumpen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Spetterkoning

Berichtdoor cremalover » vr 18 aug 2017, 16:18

Conclusie: Bas is een toffe kerel, de sette ga jij ook kopen.
Naast een Export.Mooi setje zou dat zijn idd.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Spetterkoning

Berichtdoor bvds » vr 18 aug 2017, 18:25

Ja ja ik ben een toffe kerel Bobbee. Die veer stop ik in mijn...

Om eerlijk te zijn is de Granda Alta numero 11 wel degelijk een stuk frisser dan eerdere versies die ik gehad heb! Deze koffie is niet vlak zoals mijn ervaring met de vorige Granda Alta. Eerder complex. Ik ken veel zuurdere koffies, maar voor iemand als Alwin die meer van "Italian style" espresso houdt slaat dit door naar de zure kant. Ik had speciaal wat Antica Tostatura Triestina Nessun Dorma meegnomen. Een typische Italiaanse blend uit Triest. Dat was precies een koffie die bij Alwin's smaakpalet past. Natuurlijk hebben we wat gespeeld met de maalgraad, flow en brew ratio maar hoe hoe dan ook deze Granda Alta is niet zuurarm. Alwin houdt daar gewoon niet van. Dat mag.

Ik heb wat meegenomen en ben er van overtuigd dat ik er op mijn Strietman door met de druk te spelen echt lekkere shots mee ga maken.

Even voor de goede orde: De balans tussen fruitig en zuur is heel persoonlijk. Voor mij is het criterium of het bijtend is of niet. Fruitige koffies kunnen tegelijk heerlijk zoet, romig en zacht zijn (bijvoorbeeld de mooi gebrande Felix die ik laatst bij Peter heb gedronken).

En wat mij wederom opviel was het gemak om met die Sette de ene na de andere mooie extractie te krijgen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron