Spetterkoning

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 09:06

Bedankt voor jullie input!!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 09:58

Kan ik bijvoorbeeld de hendel 5 sec in de pre infusie stand zetten zodat er alvast water op de puck komt en daarna pas de pomp aan te zetten? Ik zal er eens mee gaan experimenteren.
Ik heb op mijn Rocket een aanpassing waardoor ik kan schakelen tussen een pre-infusie druk en de extractiedruk, maar zoiets is niet direct nodig.
Ik heb nog geen heel pak gebruikt.
Maar gewoon alle boontjes die je nu overhebt in de hopper in plaats van dat single dosing. In de meeste malers stuiteren de boontjes nog een poosje rond voordat ze gemalen zijn en dat is geen ideale situatie om te 'dingle dosen'.
Ik gebruik wel een oude tamper op de boontjes om toch van een druk te voorzien.
Leeftijd van de tamper doet er niet toe, wel de vraag of hij goed past.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 10:04

bewaard in de originele zak met ventiel en nog in een cofeevac. Maar inderdaad wel bijna een maand oud.
Over de beste manier van opslag en 'vers houden' zijn velen het oneens. Maar verse boontjes ademen nog uit. Daarom zit er een ventiel op zulke zakjes. dan kan de druk die uit de boontjes vrijkomt, voornamelijk CO2, weg zonder dat het zakje bol gaat staan. Je kunt je voorstellen dat vaccuum of onderdruk dan weinig zin heeft. Je zuigt de CO2 dan eerder uit de bonen dan dat je ze in dezelfde staat houdt. Oude boontjes die niet meer 'uitademen' kun je wel in zo'n onderdruk opslaan maar je houdt ze dan niet 'vers' maar je houdt het oude min of meer in stand. Ze worden er niet verser van.

Sommige bonen / brandingen kunnen juist na een week of drie, vier verrukkelijk zijn maar dit zijn duidelijk niet de succesnummers waar je nu mee worstelt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Erik82 » za 29 jul 2017, 10:24

Coffevac is gewoon een bus met eenwegventiel. Daar heb ik er hier ook een paar van liggen. In die bussen worden ze ook gewoon oud net als in een zak en elke andere bewaarmethode. Gewoon op tijd gebruiken is het beste.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Jochen_P » za 29 jul 2017, 10:46

Inderdaad, ben er ook niet van onder de indruk. Maar het is wel gewoon een nette manier om bonen in op te slaan.
Ik durf zelfs zeggen dat ze sneller ouder worden in de coffeevac dan in een dichtgerolde vanwege de grote hoeveelheid lucht aanwezig in de coffeevac . Telkens je hem open doet komt er weer verse zuurstof in. Bij een zak rol je die eruit.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 10:51

De tamper zat circa 2cm boven onderste schijf, als ik de tamperbodem omdraai komt deze dieper en zit deze geschat 2mm vrij van boutkop. Dit zal dan wel een verbetering geven mochten de boontjes er niet in willen. Nu nog tapgat doorboren en tappen zodat ik er hem ook weer makkelijk uit kan halen Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 10:58

Zo doe ik het, na openen inderdaad oprollen en met elastiekje opgerold houden. Deze zou ik ook nog in een kleine coffeevac kunnen doen Afbeelding

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 11:24

De tamper zat circa 2cm boven onderste schijf, als ik de tamperbodem omdraai komt deze dieper en zit deze geschat 2mm vrij van boutkop.
Ik begrijp de bedoeling maar waarom zou je niet proefondervindelijk vaststellen of het maalsel beter is met een stapel bonen in plaats van een eetlepel bonen met een tamper erboven?

De tamper drukt nu in het begin even op de eerste boontjes maar de laatsten kunnen nog even spetteren en stuiteren voor ze uiteindelijk tussen de schijven verdwijnen en naar mijn ervaring levert dat bij kleine malertjes minder goed maalsel op. Bij een grote maler als de R120 is er voor een handvol boontjes geen ontkomen aan, die worden in een hap meegenomen en keurig gemalen uitgespuwd.

Ik sprak laatst een mede-thuisbarista die ook aan single dosing doet in zijn E8 maler. Zijn maler doet dan tweemaal zo lang over eenzelfde gewicht aan boontjes als mijn E8 met een gevulde hopper erop. Dus de helft van de tijd stuiteren die bonen wat heen en weer, wat een minder gelijkmatig maalsel oplevert, in mijn ervaring. Ook hij is aan het stoeien en knutselen om betere extracties te krijgen.

Simpel is vaak beter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » za 29 jul 2017, 11:39

Oké duidelijk punt Frans.
De laatste boontjes hoor je ook altijd wat beter en lijkt het malen langzamer te gaan. Het leek overigens met omgedraaide tamperbase een heel stuk minder als ik afga op het geluid.

Het zou dan alleen wel betekenen dat single dosing sowieso not done is voor elektrische malers.

Ik zal als proef dit morgen bij het laatste restje bonen 50gr nog wel eens even proberen en met ook met nieuwe zak bonen.

Wordt werkwijze wel even iets anders. Met de hand molen aan en uit en dan maalsel wegen voor het zetten. Maar komt goed, ik hou jullie op de hoogte!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 12:00

Het zou dan alleen wel betekenen dat single dosing sowieso not done is voor elektrische malers.
Ik heb een poos een gemotoriseerde HG One gehad en in de diepe conische maalschijven worden de boontjes vrij goed gegrepen al is zelfs daar wel wat stuiteren van de bonen te zien. Voor mijn gevoel zou daar idealiter eveneens een hoppertje op moeten.

De R120 is eveneens elektrisch maar tussen zeer grote snel draaiende schijven in is een enkel boontje, hoe moedig ook, dat tegen de middelpuntvliedende kracht probeert terug te stuiteren geen enkele kans, ongeveer zoals iemand op het spoor een aanstormende intercity ook niet goed van zich af kan duwen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron