Combineren van instellingen machines tot vuistregel(s)

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Combineren van instellingen machines tot vuistregel(s)

Berichtdoor iloveoxytocin » di 22 aug 2017, 10:51

Ik ben benieuwd naar jullie visie op het volgende idee:

Als je koffie kan indelen op een schaal/dimensie van enerzijds (bijvoorbeeld) A) caramel/donker/chocola/zuid amerikaans naar B) bloemig/fruitig/lichter/afrikaans; passen bij de uiteindes van die schaal dan ook bepaalde instellingen van machines (maler: maalgraad/dosering/type schijf; machine: druk/temp/volume/gewicht/doorlooptijd)? Bijvoorbeeld conische schijven bij bonen die meer bij A horen, platte schijven bij B; een lage druk bij B en hogere bij A; etc? (dit zijn voorbeelden; ik heb dit nog niet zelf getest/gestaafd met bronnen). Het is wellicht hier al aan de orde geweest, maar fragmentarisch, en ik ben nieuwsgierig of de kennis hierover naar 1 dimensie terug te brengen valt...

Bottom line is natuurlijk 'wat iedereen zelf lekker vindt', maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die een soort regel gebruiken. Indien ja, welke parameters stellen jullie hoe in voor welk type boon?

Indien dit soort regels worden gevolgd, zijn er 'vertaalslagen' die jullie maken met instellingen zoals gebruikt in een koffietent? Ik vraag vaak wat de instellingen zijn (druk/temp/doorlooptijd/in-out gewicht) bij het kopen van bonen, en neem die vaak 1:1 over voor zover mogelijk, waarna ik ga spelen met de maalgraad om de smaak het beste te maken. Echter, ik laat de druk en temp voor wat ze zijn, omdat de bonen dan op zijn voordat ik bij een optimum ben beland.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Combineren van instellingen machines tot vuistregel(s)

Berichtdoor Pti » di 22 aug 2017, 17:01

Coffee roasting and extraction rules:

Rule no. 1: There are no rules.
Rule no. 2: Whatever tastes right is right.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Combineren van instellingen machines tot vuistregel(s)

Berichtdoor Erik82 » di 22 aug 2017, 21:12

Zinloos om te proberen. Er zijn zoveel variabelen die van invloed kunnen zijn. Er zijn gewoonweg geen vaste regels te definiëren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron