maalgraad/sterkte invloed/verhouding

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
ronaldstolk76
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 okt 2018, 09:58

maalgraad/sterkte invloed/verhouding

Berichtdoor ronaldstolk76 » do 04 okt 2018, 11:59

Ik heb sinds kort een koffie-apparaat met maler, ben nieuw in het koffiebonen malen...

Nu zijn er 2 te wijzigen instellingen die invloed hebben op de smaak van de koffie op mijn machine:
1. Sterkte-instelling voor het bepalen van de intensiteit van de koffie (milde, normale of sterke koffie).
2. Maalgraad: fijne maling voor een sterkere koffiesmaak of grove maling voor een mildere filterkoffie.

Nu vraag ik me vooraf af: het lijkt me een beetje hetzelfde, 1 en 2, maar er zal toch wel verschil inzitten. Kan iemand me hier wat over vertellen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: maalgraad/sterkte invloed/verhouding

Berichtdoor fransg » do 04 okt 2018, 14:49

Ik heb sinds kort een koffie-apparaat met maler, ben nieuw in het koffiebonen malen...
Waarom vertel je niet

1) welk merk apparaat, welk type, tweedehands of nieuw, indien tweedehands hoe oud, welk onderhoud gepleegd?
2) welke maler
3 )welke bonen exact
Nu zijn er 2 te wijzigen instellingen die invloed hebben op de smaak van de koffie op mijn machine:
1. Sterkte-instelling voor het bepalen van de intensiteit van de koffie (milde, normale of sterke koffie).
Klinkt als een volautomaat -- dan is het eigenlijk al hopeloos en kun je beter aan de Nespresso, tenminste dat is dan mijn persoonlijk advies.
2. Maalgraad: fijne maling voor een sterkere koffiesmaak of grove maling voor een mildere filterkoffie.
Nu vraag ik me vooraf af: het lijkt me een beetje hetzelfde, 1 en 2, maar er zal toch wel verschil inzitten. Kan iemand me hier wat over vertellen?
In het 'beginnerstopic' op het forum vind je alles daarover.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron