Acaia Lunar vs brewista V2

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor mloes » zo 04 nov 2018, 09:42

Ik weet dat er al meerdere topics hierover zijn geweest, maar kan ik er niet echt uithalen waar ik naar op zoek ben.

Ik begrijp dat de brewista voor zijn prijs een leuke machine is, maar dat de lunar het neusje van de zalm is.

Nu is een groot minpunt voor mij aan de brewista 2 dat hij een diepte heeft van 12,5. Als ik mijn driptray meet tot aan het “gat” dan heb ik daar 11,5 cm, wat betekent dat de brewista een cm nat gaat worden aan de achterzijde. Tenzij je hem aan de voorkant wat kan laten oversteken, maar ik weet dus niet of hij dan nog goed weegt? Meeste weegschalen die je niet op een vlakke ondergrond neerzet, wegen niet meer correct.

Ook vraag ik me het gebruiksgemak af, ik lees meerdere mensen die de auto start functie niet gebruiken? Wat is dan de meerwaarde? En is er iemand die dit met die van de lunar kan vergelijken? Als ik geld uitgeef, dan liever in een keer goed. Maar ik wil wel dat het makkelijk is: vooral autostart als er koffie in de beker komt zeg maar, ook als dat begint met een paar druppels...




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor bobbee » zo 04 nov 2018, 09:51

Ik heb beide. Beide zijn geweldig. De brewista kun je juist laten oversteken omdat weegplateau bovenop de base ligt. De lunar heeft een overlap waardoor hij bij mij soms net op het randje tussen lekbak en driptray hangt. Maar dat hangt natuurlijk ook weer af van de machine...
Ik gebruik de auto tare functie op beide. Even uitvinden welke instelling je het prettigst vindt werken.
De lunar is mooi maar de prijs is voor het functionele deel is eigenijk niet te rechtvaardigen, de brewista werkt voor minder simpelweg perfect en die vind ik eigenlijk ook best duur. 100 euro voor een weegschaaltje...een goed weegschaaltje van hetzelfde formaat koop je tenslotte al voor 10 euro op AliExpress. De lunar is wel veel degelijker gebouwd. Het is een keuze die je zelf moet maken. Het gaat om een hoop geld!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor mloes » zo 04 nov 2018, 09:59

Bedankt Bobbee, dat hij kan oversteken is erg prettig om te weten, want ik vind 100 euro idd al genoeg. Maar ik dacht dat de goedkopere geen automatische timers hadden?
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor Pti » zo 04 nov 2018, 10:13

Ik heb zelf enkel de brewista en ben er voor mijn gebruik zeer content mee.

Ik gebruik een goedkoop chinees schaaltje voor afwegen en de brewista op de lekbak zodat je je niet druk hoeft te maken wanneer hij nat wordt.

Ik deed eerste AUTO4 (dus tare&timer auto) maar ben vrij snel alles handmatig gaan doen, dat reageert net even sneller.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor bobbee » zo 04 nov 2018, 10:36

Bedankt Bobbee, dat hij kan oversteken is erg prettig om te weten, want ik vind 100 euro idd al genoeg. Maar ik dacht dat de goedkopere geen automatische timers hadden?
Nee klopt. Geen automatische timers. Maar is dat verschil te rechtvaardigen? Verder het zelfde weegschaaltje als de brewista...

Ik gebruik dus wel de timer, en pti weer niet. Zo zie je maar, iedereen vind zijn eigen voorkeur.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor Capulus » zo 04 nov 2018, 14:03

Ik gebruik de Lunar en ook de hario (stuk goedkoper). Ik merk dat de hario vertraagt oploopt in gewicht(heel irritant), niet spatwaterdicht is en ook geen autotare heeft. Daarnaast meet hij soms niet correct. Wat betreft de hario is dus iets meer geld uitgeven best nuttig. De Lunar is wat mij betreft perfect, de Brewista ook goed. Verschil in geld zit hem ook een beetje in het hippe uiterlijk. Ik kan daar best gevoelig voor zijn.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor mloes » zo 04 nov 2018, 14:58

Bedankt voor de reacties, ik ben ook gevoelig voor design maar + 170 euro daarvoor gaat me wat ver. Zeker gezien ik op een doordeweekse dag maar 1 kop koffie drink :((

Eerder heb ik lopen klooien met losse timer en weegschaal maar daar werd ik erg chagrijnig van en ben ik maar weer teruggegaan maar ‘gevoel’ (ook door tijd en ruimtegebrek). Nu weer met meer tijd ben ik weer meer op zoek naar het perfecte shot.

De brewista lijkt me een mooie compromis. Zeker nu ik weet dat ik ‘m naar voren kan halen. Nu nog even een keuze tav de funnel en dan kan ik mn bestelling plaatsen voor enkele accessoires :)
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor Henrom » ma 05 nov 2018, 20:46

Zelf heb ik 2 Brewista's gekocht op het coffee festifal in Amsterdam dit jaar. 2 stuks voor nog net geen 100 euro samen.
Dus als je geen haast hebt.... In maart 2019!! Amsterdam

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor Erik82 » ma 05 nov 2018, 21:15

De Brewista is een erg mooie en goede weegschaal voor het geld. Je kunt er in principe alles mee voor koffie. De Lunar is in alles gewoonweg nog een stuk beter. Ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt van Brewista V2 naar de Lunar maar dat heeft waarschijnlijk ook veel met de Strietman te maken omdat die niet lekker werkt met de Brewista maar wel met de Lunar aangezien de ruimte tussen groep en lekbak nogal klein is. Grootste voordeel aan de Lunar is dat die veel sneller is dan de Brewista.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Acaia Lunar vs brewista V2

Berichtdoor Capulus » do 14 feb 2019, 20:43

De Brewista is een erg mooie en goede weegschaal voor het geld. Je kunt er in principe alles mee voor koffie. De Lunar is in alles gewoonweg nog een stuk beter. Ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt van Brewista V2 naar de Lunar maar dat heeft waarschijnlijk ook veel met de Strietman te maken omdat die niet lekker werkt met de Brewista maar wel met de Lunar aangezien de ruimte tussen groep en lekbak nogal klein is. Grootste voordeel aan de Lunar is dat die veel sneller is dan de Brewista.
Ik gebruik inmiddels ook de brewista (naast de Lunar) en er vallen mij toch een aantal dingen op in het voordeel van de Lunar.

1. Wanneer ik een langzame flow heb, dan wil de brewista in het begin van het shot nog al eens autotare gebruiken tijdens het shot waardoor de meting niet meer goed is. (Er valt best zonder autotare te leven overigens)
2. De brewista kan ik, vanwege de pinnetjes onder de weegschaal, niet opzij schuiven op mijn lektrede (is vast aan te passen)
3. Je kunt geen modes weghalen zodat je sneller kan schakelen tussen verschillende modes.

De Lunar ziet er ook nog eens mooier uit, werkt prettiger en weegt sneller. Of het de meerprijs waard is, dat is persoonlijk. Voor mij in ieder geval wel.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron