Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Alles wat je kwijt wilt of te weten wilt komen op het gebied van koffie-evenementen.
12much
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 16:28

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor 12much » di 15 mei 2012, 21:23

Ik denk dat je er niet aan voorbij mag gaan, dat het apparaat van Wouter uitblinkt van eenvoud. En het verbazingwekkende is, dat het apparaat griezelig accuraat is in zijn temperatuurbehoud. Mijn oude Pavoni haalde dat bij lange na niet en de kans dat je koffie te bitter was, was meer regel dan uitzondering.

Geef toe, het is een plaatje en ik denk dat de prijs vanzelf keldert als er genoeg besteld worden, dus dat is een beetje flauw. Hij is niet te vergelijken met een Pavoni of Caravel. Een Peppina heb ik nooit uit kunnen proberen helaas. Het andere bijzondere er aan is, dat we allemaal weten dat de omgevingstemperatuur bij deze type machines van belang kan zijn om net dat beetje meer of minder te zijn, waardoor het resultaat te zuur of te bitter uitvalt. Geen van de andere machines kun je simpel bijregelen door de temperatuur te tunen met de potmeter achter de zetgroep.

Ik heb geen aandelen bij hem, heb wél een leuk gesprek met hem gehad en heerlijke espresso van hem gedronken, en zeg nou zelf, wie van ons heeft een leermeester als KvW gehad?

Verder vond ik het een heerlijke ervaring zoveel mensen die zich met onze hobby bezig houden en ik heb er absoluut geen moeite mee gehad een stap opzij te zetten als er échte (potentiele) klanten zich aanmelden. Kwam ik in een rustiger moment terug, was er weer alle tijd voor een babbeltje, gratis koffie etc.

Ik ben bijna tot aan het eind van de cupping wedstrijd geweest die gigantisch uitliep, daardoor miste ik bijna een aansluitende afspraak, maar ik heb genoten van de competitie. Het is weliswaar een selecte groep met hier en daar een nieuweling, maar ook de bekende gezichten waren geen garantie voor eerder behaalde successen en dat maakte het ook weer spannend. De gebruikte koffiesoorten werden in pakketjes van 100 gram gratis ter beschikking gesteld aan het publiek en daar heb ik dus de eerste twee alweer achter de kiezen:-D

Al met al een leuke dag en @3aan en BVDS heb ik helaas niet herkend en er waren helaas teveel mooie vrouwen waardoor ik niet op de peuters heb gelet:-D Als jouw peuter een (iets te warme) sojamelkje is aangeboden bij het Alpro standje, dan heb ik je mooie vrouw en kind gezien...

Bravo voor dit initiatief van de gebroeders (én vader die ook prominent aanwezig was:-)

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor bvds » wo 16 mei 2012, 11:04

dat klopt dus...Thomas kan de soja waarderen, mijn vrouw vond het verschrikkelijk zo veel suiker...ik had meer aandacht voor de Synesso op dat moment ;)

project van Wouter is inderdaad erg tof...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor Midas » wo 16 mei 2012, 19:42

ALs ik dit stuk leed heb ik het idee dat er 1 man met 1 machine op de beurs stond....

12much
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 16:28

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor 12much » wo 16 mei 2012, 22:25

@bvds: dan weet ik je in ieder geval te vinden de volgende keer:=) De grap is trouwens van dat soja spul, dat er juist heel veel minder of zelfs géén suiker in zat!! Het was gezoet met appelsap! Mijn vrouw is ook altijd aan het experimenteren met Alpro soja in haar koffie omdat ze eigenlijk geen melk wil drinken, maar daar zit wél suiker in. Dit spul was speciaal voor cappuchino's gemaakt, voorzien van appelsap (waarom zou je het er dan niet uit laten zou je zeggen;0) en (nog) niet voor particulieren te koop. Het heeft iets met de smaak en/of houdbaarheid van de soja te maken.

@Midas: Hahaha, ik begrijp wat je bedoelt. Het was alleen een reaktie op een eerder bericht en dat gaat soms ver, toch? Er waren prachtige machines te zien van KvW natuurlijk! Brandmeesters had er twee in gebruik, waarvan die in de Brewbar veel meer afstelmogelijkheden had volgens hun barista's. Op diverse plekken, bv op de prachtige stand van Mocca D'Or stonden een paar juweeltjes te pronken om hun diverse range aan koffie's te promoten.

Verder heel veel verschillende San Remo's, en een merk die ik verder niet ken: Nivona, strak en betaalbaar als ik twee andere bezoekers mag geloven. En dan natuurlijk de futuristiche Schaerers, WMF ontbrak natuurlijk ook niet en dan een paar vending machines van Bravilor (voor het eerst op deze beurs) groot touchscreen met 101 instelmogelijkheden, Animo en Franke. Dan had je natuurlijk het Aeropress championship en de de eerder genoemde kouwe koffie druppelaar. Wat bedoel je met slowcoffee? Een liter in 4 uur!!!! Koud water, 4 uur lang koffie blootstellen aan de buitenlucht en hoezo channeling in je puck?-) Een gruwel voor espresso diehards dus. Maar het maffe was, dat die koffie nog lekker was ook! Mogelijkheden zat om er likeurtjes van te maken, icecoffee, smaakmaker voor schep- of soft ijs etc, maar het oog wil ook wat en daar mankeerde het niet aan bij dit ding! Geweldig mooie vormgeving in hout en glas. Zal eens kijken of er een foto van te plaatsen is. Het idee deed me een beetje denken aan die koffiezetter die uit twee glazen bollen bestaat met zo'n brandertje er onder, alleen nu zonder vuur. Er stond een Engels sprekende Koreaanse bij, die me niet helemaal overtuigd heeft over de voordelen, maar mijn vrouw was weg van het bloemenextract dat er ook mee gemaakt werd.

Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van al die slappe theetjes en drink, indien noodzakelijk, alleen diverse zelfgemaakte Chai thee's waar je ook zomaar een uur mee bezig bent. De enige chai op de beurs was een slap aftreksel met eventueel sojamelk er in, (let op! super subjectieve mening!!) die me niet kon bekoren en absoluut niet het klap voor je kop effect heeft als mijn eigen brouwsels:-D Ik vond het wél leuk om de Theesommeliers, zoals ze zich zelf plegen te noemen, al hun brouwsels te zien maken met dezelfde bevlogenheid als wij met onze espresso's. En dat enthousiasme pakt je toch, hoe dan ook.

Dus ehh, Midas, genoeg variatie deze keer? En de volgende keer natuurlijk zelf ook komen hey? Via de code die je hier op het forum had gekregen, kon je er gratis in, effe met zijn 4en een auto delen om de parkeerkosten in stukjes te knippen, en dan maar proeven, proeven, proeven, mooie koffietjes en theetjes mee naar huis nemen, zelf een beetje met die mooie machines in het Cafe experience gedeelte gaan knutselen of naar de wedstrijden gaan kijken. Voor de clinics moet je wel betalen maar die zijn dan ook dik de moeite waard.

Misschien moeten we iets regelen dat de KoffiepraatEnEllers een herkenbare badge dragen met hun forumnaam er op.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor @3aan » wo 16 mei 2012, 23:01

Wat denk je van een Oranje Bolhoedje? :mrgreen:


Of een stel Ezelsoren, ....
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor Martijn » wo 16 mei 2012, 23:45

Mooi verhaal en goed om te horen dat je genoten hebt! Dat hebben wij, Jeroen en ik, ook gedaan en zijn dan ook erg tevreden met het eindresultaat en de reacties van exposanten, bezoekers en overige betrokkenen.
Voor de clinics moet je wel betalen maar die zijn dan ook dik de moeite waard.
We hadden dit jaar overigens geen betaalde clinics zoals in voorgaande jaren. Belangrijkste reden hiervoor is eigenlijk dat de toegangsprijs de kosten van de apparatuur, inrichting en instructeur niet dekte en er dus geld bij moest. Een alternatief zou zijn om de clinics voor grotere groepen te houden maar dat zou de persoonlijke aandacht niet ten goede komen. Om toch de mogelijkheid te bieden aan de bezoekers om zelf de handen uit de mouwen te steken hadden we dit jaar voor Cafe Experience gekozen en dat is eigenlijk wel goed bevallen.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Beleef Koffie beurs Utrecht 14 mei 2012

Berichtdoor Martijn » wo 16 mei 2012, 23:49

...en de de eerder genoemde kouwe koffie druppelaar. Wat bedoel je met slowcoffee? Een liter in 4 uur!!!! Koud water, 4 uur lang koffie blootstellen aan de buitenlucht en hoezo channeling in je puck?-) Een gruwel voor espresso diehards dus. Maar het maffe was, dat die koffie nog lekker was ook! Mogelijkheden zat om er likeurtjes van te maken, icecoffee, smaakmaker voor schep- of soft ijs etc, maar het oog wil ook wat en daar mankeerde het niet aan bij dit ding! Geweldig mooie vormgeving in hout en glas. Zal eens kijken of er een foto van te plaatsen is...
Deze kouwe koffie druppelaar heet de Alley 600 ;) en wordt door de Zuid-Koreaanse producenten The Dutch Coffee Tool genoemd (zie ook http://www.coffeega.co.kr/).

De werking (voor de mensen die niet geweest zijn) is als volgt:



Afbeelding

(Eerlijkheidshalve moet ik er wel even bij vermelden dat wij. Mijn Broer & Ik bv, de importeur van deze producten zijn in Nederland)
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic

Cookin' BV - www.cookin.nl

Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl

Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl

Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl

Gek van fietsen? www.rideit.nu


Terug naar “Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten