GESLOTEN...Cafés Castel

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Giancarlo
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 19:31

Re: Cafés Castel - espresso koffiebonen (2 x proefzakje á 200 gr

Berichtdoor Giancarlo » vr 20 jun 2008, 17:07

Ook ik heb weer mee mogen doen aan deze proefsessie. Mij wordt nog al eens verweten dat ik kritisch ben. Zo zal ik het ook dit keer weer doen.

Ik kan wat algemene kenmerken herkennen in beide melanges en dat zijn:

Hooge rins (zuur)
Droge bereidng
100% arabica
Verschillend gesorteerde bonen (geen gelijke grootte)
Alle espresso getest op 7 gram en 25-30 seconden en gecupped (water opgieten in kom)

Royal Blend
Lungo:
Redelijke Crema, licht en dun
Smaak is dun
Bitter en rins overheerst

Bij de eerste slok dacht ik deze is verbrand, maar niets wees erop. Crema had geen donkere randen, zuur was aanwezig en aroma was goed. Dus gewoon harde bitters en niet aangenaam voor een lungo.

Ristretto
Goede crema
Mooi krachtig van smaak
Toch blijven de rinsheid en bitters overheersen maar een zijn een stuk aangenamer.
Het is echt een koffie voor warme zwoele avonden en zonnig terras.

Cuppen
Ineens kwam er hardheid naar boven die ik in de espresso niet proefde. Aroma was matig, koffie dun en niet krachtig. Vreemd na de espresso's ik heb het twee keer gebrobeerd zonder goed resultaat.

Castel Gourmet fair trade
Bonen zijn een stuk vetter dan de Royal blend. Mij het malen kwam er veel meer aroma vanaf. Beloofde iets goeds te worden.

Lungo
Mooie dikke crema, zachte bitters miste een beetje het strotgevoel en ook weer rins. Toch een aangename koffie.

Ristretto
Uitstekende crema, mooi dik en donkerblond
Fijne bitters en niet overdreven rins.
Voldoende kracht en body
Een aanrader

Ik ben er van overtuigd dat deze koffie het echt ook goed doet als cappuccino of cafè latte.

Cuppen
In totaliteit sprong het er niet uit
Koffie zacht, rond, bitter en rins, zelfs een beetje zoetig/notig.

conclussie
In het algemeen kan ik concluderen dat de men binnen de melanges een voorliefde heeft voor rins, niet ongewoon voor zuideropeese landen. Maar het ontbreken van robusta maakt de koffies dun en minder krachtig. De droge Arabica lost het gevoel wel een beetje op. maar ja... het is mijn smaak.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Gourmet.

Succes.

Gebruikersavatar
original andalucia
Berichten: 228
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 18:10
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Re: Cafés Castel - espresso koffiebonen (2 x proefzakje á 200 gr

Berichtdoor original andalucia » vr 20 jun 2008, 19:00

Mij wordt nog al eens verweten dat ik kritisch ben. Zo zal ik het ook dit keer weer doen.
:?


Eerlijkheid duurt het langst , ben best tevreden met je review,

voor zover ik het kan volgen :mrgreen: .....

Bedankt :P
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

Giancarlo
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 19:31

Re: Cafés Castel - espresso koffiebonen (2 x proefzakje á 200 gr

Berichtdoor Giancarlo » za 21 jun 2008, 10:09

Castel Gourmet Italian Blend
Dit is een erg aromatische koffie. Mooie bonen waarin de aanwezigheid van de robuusta al goed te herkennen is.
..........
Oorzaak hiervoor is waarschijnlijk het ontbreken van de robuusta. De nasmaak is wat bitter te noemen, maar ook dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Gemaakt: Ristretto

Kun je dit nader verklaren?? neem aan dat je iets door elkaar hebt gehaald, maar wat?
Het zijn twee verschillende blends...

Het eerste deel gaat over de Italian Blend, hierin zie je op het oog de robuusta bonen in de blend... deze zijn groter dan de arabica bonen.

Het tweede deel gaat over de Royal blend. Aangezien deze 100% arabica is, geeft deze minder crema.

Robusta is kleiner en ronder dan Arabica, dus er wordt zeker wat door elkaar gehaald.
Droge bereiding Arabica, zeker laaggegroeide, kan een beetje het kartakter van Robusta vertonen. Vooral dat bittere wa Robusta ook heeft.

Giancarlo


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron