Proefpanel; Little Roastery

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » za 20 mei 2023, 17:34

Jij ook bedankt voor je eerlijke review. We herkennen het beeld dat al meerdere malen is geschetst. Lekker maar niet heel bijzonder. Aan de andere kant valt hij bij veel klanten goed in de smaak.

Toch willen een stap verder gaan.
Zo nu en dan brengt Little Roastery een special uit. Die mag ook echt een beetje anders zijn. Als het weer zover is en Gijs gaat op zoek naar de mooiste smaken in een boon, dan willen we jullie daarbij betrekken en een nieuw proefpanel organiseren. Het idee is nog jong maar we denken aan twee verschillende brandingen van dezelfde boon waar jullie je smaakpapillen aan mogen blootstellen. Jullie feedback wordt dan meegenomen in het vinden van het optimale brandprofiel voor de ‘koffiepraat special’

Zodra we hiermee aan de slag gaan, verschijnt er een aankondiging/uitnodiging op het forum.


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Dirk Jan » za 20 mei 2023, 18:51

Goed plan van jullie, dat is wat ik noem samen met de markt een passend product ontwikkelen. Leuk!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » zo 21 mei 2023, 09:13

Heel leuk plan, als het zover is houd ik mij wederom aanbevolen!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

RareEarth
Berichten: 24
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 21:37

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor RareEarth » zo 21 mei 2023, 10:13

Ik ga een review plaatsen bij het bonen forum.
Hierbij mijn conclusies tot nu toe:

No 42 Sumatra Giling Basah

French press : wow! 10/10. Zoet, sappig, volle body, ik zit nog ruim een uur met de nasmaak die heerlijk is. (Bestaat afdronk bij koffie?)

Espresso: nu 2x dubbele gehad, loopt mooi door, prima espresso, maar niet uitzonderlijk. 6/10 of 7/10.

Cappucino: lekker. De zoete tonen komen iets meer naar voren nu. Afdronk lekker en lang. 7,5/10.



Sent from my Pixel 6a using Tapatalk

Lelit MaraX - Niche Zero - Comandante C40

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor manduca » di 23 mei 2023, 15:57

De bonen zijn inmiddels op. Tijdens het kamperen best veel Aeropressen gezet. En het beeld is niet veranderd en in overeenstemming met anderen. Goede koffie, maar verre van uitgesproken. Zeker in de Aeropress. In de espresso/cappuccino krijg je er iets meer uit, maar geeft ook daar geen wauw effect. Maar is daar zeker een allemansvriend.

Benieuwd naar eventuele andere brandingen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » di 23 mei 2023, 17:35

De bonen zijn inmiddels op. Tijdens het kamperen best veel Aeropressen gezet. En het beeld is niet veranderd en in overeenstemming met anderen. Goede koffie, maar verre van uitgesproken. Zeker in de Aeropress. In de espresso/cappuccino krijg je er iets meer uit, maar geeft ook daar geen wauw effect. Maar is daar zeker een allemansvriend.

Benieuwd naar eventuele andere brandingen.
Zie bericht van 20-5…. Spreekt dat aan?

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor manduca » di 23 mei 2023, 19:16

...
Benieuwd naar eventuele andere brandingen.
Zie bericht van 20-5…. Spreekt dat aan?
Jazeker!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikW » di 23 mei 2023, 20:29

Mijn eerste ervaringen:
krijg het nog niet goed.
weinig dik mondgevoel
wel crema
geur variërend met wat bloesem, hout etc

moet nog verder...

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Madencio » wo 24 mei 2023, 09:35

Yes, nu mijn bevindingen met de No7 Costa Rica, excuses dat het zo lang heeft moeten duren!
Ik heb twee verschillende zetmethoden gebruikt: de V60 met 4:6 method en traditionele espresso. De V60 is voornamelijk door mijn vriendin gedronken, dus haar ervaring zal ik hier dan delen en de espresso door mij persoonlijk.
Allereerst de V60: 20gr boontjes gebruikt en vrij grof gemalen met de Kinu M47 Phoenix. De geur dat vrij kwam had weg van een bakkerij, erg boterig en alsof er net koekjes zijn gebakken. Ik kreeg na het zetten iets minder dan 300gr koffie in de beker, de kleur is vrij licht en de smaakprofiel zit bij de noten: cashew/amandel achtige tonen. Het is tot dusver de beste filterkoffie die ik voor mijn vriendin had gezet, aldus zij zelf :).
Dan de espresso's: 20gr in en ongeveer 44gr uit in 30s met de Pro 800 en de XL maler. Voor de maling moest ik niet bijzonder fijn gaan, het is wat ik gewend was van een 'light' roast. Overigens is hij niet zo light, ik zou meer zeggen dat het een medium roast is als ik er naar keek en voelde. Goed, eenmaal gezet kan ik de notige tonen wederom onderschrijven, ik proefde meer hazelnoot, maar kreeg ook een zoete smaak en zelfs licht fruitig. Kan niet helemaal mijn stempel drukken op wat voor fruitige smaken dat dan zijn. Al met al een lekker boontje om weg te drinken, ook lekker in de cappuccini.
Maar, zoals velen al hebben gezegd, ik had geen 'wauw' effect. Zou het een boontje zijn dat ik vaker zou kopen? Ja hoor, dat zeker.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-24 om 09.24.08(2).jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-24 om 09.24.08(1).jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-24 om 09.24.08.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-24 om 09.24.08(4).jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-24 om 09.24.08(3).jpg
... / DF83

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Douwetje » do 25 mei 2023, 16:46

Ik heb gisteren ook mijn laatste espresso gezet van de 42 sumatra bonen. Deze bonen zijn mij erg goed bevallen. Van de tweede helft van de bonen heb ik voornamelijk cappuccino's gemaakt en hier vond ik de boon ook erg lekker in. De koffie had nog een duidelijke smaak en was goed in balans met de melk.
WhatsApp Image 2023-05-20 at 15.16.13.jpg
Tevens wil ik graag wat feedback geven op het 'Beat the Roaster' kaartje wat we kregen waar we de koffies op konden scoren. Ik heb erg genoten om van dit kaartje gebruik te maken om de smaken beter te objectiveren en te volgen over de tijd, dus ik vond dit persoonlijk een erg leuke toevoeging. Ik weet niet of dit speciaal voor dit proefpanel was, of dat jullie dit bij alle bonen toevoegen, maar wat mij betreft was het een geslaagde toevoeging.
Ik heb twee kleine kritiekpuntjes over dit kaartje. Voornamelijk de volgorde waarin de punten stonden om te scoren. De volgende punten staan op het kaartje van boven naar beneden: 'Fragance and aroma' (dit is tevens het tweede kritiekpuntje, spelfout denk ik. Het moet fragrance ipv fragance zijn), 'Aftertaste', 'Body', 'Acidity', 'Balance', en 'Tasting notes'. Toen ik mijn espresso ging scoren, ging ik het scoreblad van boven naar beneden langs en ik vond persoonlijk het wat vreemd dat de 'Tasting notes' onderaan stonden, zelfs onder balance. Persoonlijk zou ik deze eerder wat hoger verwachten, dus dat je hier eerder op zou letten tijdens het proeven. Maar wellicht is dit mijn persoonlijke ervaring en is deze volgorde een bekende en vaak gebruikte volgorde, dat weet ik niet.


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron