Roastown - Filterbranding

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » vr 17 mei 2013, 05:55

Hoi Koffiesmaak!

Dat is goed om te horen, proeven gaat beter als de smaakpapillen weer in orde zijn :-0

Zo te lezen heb je ook andere zetmethoden geprobeerd en dat is erg waardevol voor ons! Rozenbottel klinkt aantrekkelijk! Die hebben wij nog niet geproefd maar gaan ons best doen om die met een Chemex te ontdekken.

De Ethiopische Sidamo en de Yirgascheffe zijn mijn persoonlijke favorieten, en het goed om te lezen dat jij hier ook een mooie en smaakvolle ervaring mee hebt gehad.

Geen dank en geniet van de Guatamala koffie!
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » vr 17 mei 2013, 06:14

Roastown bedankt alle leden van het proefpanel voor hun uitgebreide smaakomschrijvingen!

Ook willen wij de overige leden en bezoekers van dit forum bedanken voor het volgen van de berichten!

Als dank bieden wij alle leden van koffiepraat een coupon aan van 25% korting op al onze koffies: geldig tot en met zaterdag 1 juni 2013.

De couponcode is: YP9KFFIE en is te gebruiken op http://www.shop.roastown.com tijden het afrekenproces.

Wij gaan in de tussentijd alle suggesties en opmerkingen verwerken en komen op korte termijn terug met een aantal nieuwe en bijzondere koffies!

Een hartelijke koffiegroet,

Het Roastown team
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor Joep » vr 17 mei 2013, 14:46

Mijn review:

Over de verpakking is het nodige al gezegd. Ik zal kort zijn: Als alle koffie zo op de deurmat zou komen zou dat een goede zaak zijn. Niks meer aan doen. Wel jammer inderdaad dat de koffie al twee weken oud was. Door drukte niet zo vaak kunnen proeven in het begin, en dan zit je al gauw richting een maand oud.

Zelfs het stro draagt bij aan de 'feel' die de verpakking heeft.

Afbeelding

Eerst de Kenya

In de zak rook ik kruiden, hooi, laurier. In de smaak kwam van de omschrijving voor mij vooral de perzik naar voren. Een gheerlijk complex bakje, romig vol mondgevoel, rijk. Drop kwam weer naar voren, en bittertje van donkere caramel.
Lekkere en stevige koffie!

Afbeelding

Afbeelding

Ethiopië:
Wat een verschil! Veel zoeter, dierenwinkel geurtje (niet negatief), kandijkoek, cafe noir koekjes deed het me aan denken.
De smaak vond ik echter iets tegenvallen. Ik heb onlangs een Sidamo deri kochi van Square Mile gehad, en die beviel me toch wat beter. Die was volgens mij wel nóg lichter gebrand (en korter geleden gebrand). De specifieke smaken die ik aantrof in de geur gingen wat naar de achtergrond. Hij was bij mij vlakker dan de Kenya. Wat droog in de afdronk. Maar ik moet wel zeggen dat de enige methode die ik kan gebruiken thuis de cafetiere is, en die stond niet bij de aangeraden zetmethodes.

De Kenya was voor mij duidelijk favoriet. Die bestel ik misschien nog wel een keer. (Maar er is zóveel te proberen nog).

Roasttown bedankt iig!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » ma 27 mei 2013, 05:42

Beste Joep,

Jij ook super bedankt voor je review en de bijhorende foto's!

Goed om te lezen dat voor jou de Kenia eruit sprong als lekkere en stevige koffie. Wat betreft de Ethiopische koffie die bevelen wij inderdaad niet aan om als cafetiere te zetten omdat wij daar niet de maximale smaak uit konden halen en de koffie zoals je zegt wat vlak is, ondanks de fruitige smaken.

Bij ons kwam de Sidamo er het beste uit als filterkoffiemaling / filterkoffie als zetmethode. Andere alternatieven:

Alternatief 1: Indonesische Tubruk
Alternatief 2: Opschenken
Alternatief 3: Cona filter

Bedankt voor het meedoen!

Gr Jan
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor Midas » do 01 mei 2014, 19:58

kunnen we nog proeven?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor bobbee » do 01 mei 2014, 20:00

We zitten vol. De gegevens zijn verzonden naar Roastown. Alle deelnemers zijn per pb op de hoogte gesteld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron