Brandmeesters Floresta

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor pichichi » vr 26 sep 2014, 21:55

Cupping :ugeek:
2014-09-26 15.48.20.jpg
2014-09-26 15.48.39.jpg
2014-09-26 15.48.52.jpg
2014-09-26 15.53.46.jpg
2014-09-26 15.57.57.jpg
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor pichichi » vr 26 sep 2014, 22:06

2014-09-26 15.58.49.jpg
2014-09-26 16.28.37.jpg
Waarschijnlijk heb ik uit een andere batch de bonen ontvangen?
Vond ze erg donker, het is een FC+ roast, lijkt bijna Vienna/Continental...
Het karakter van de LATAM-bonen wordt dan overklast door het doorbranden. En zo smaakt het ook. Bitter overheerst. Aciditeit is bijna afwezig, die je wel zou verwachten bij deze (grotendeels ´gewassen´) origines. Erg zonde. Cupping gebeurt ´officieel´ met lichtere roasts (tot in of vlak na first crack), maar ik wilde het ook even zo proberen. Om ook wat anders te doen.

En dat heb ik dan ook nogmaals gedaan...
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor pichichi » vr 26 sep 2014, 22:13

...met de good old Handpresso, de Wild Domepod versie, dus voor gemalen koffie.
(ik kocht ooit mijn HP voor pods bij Brandmeester´s Villa ArenA, dus de cirkel maak ik hier ff rond ;))

Meteen mijn nieuwste speeltje, de weeglepel erbij gebruikt (tientje bij de Lidl deze week!).
En dan geeft het best een leuke espresso met doorlooptijd 13 seconden. En dat is best lang voor de HP.
(Mijn huidige favoriet een Brazil semi-washed S17/18 weet ik zelfs tot bijn 20 seconden te krijgen, dikke volle crema, een bonbonnetje, relatief dan!)

Het donker gebrande incluus bittertje komt ook nu weer naar voren, maar past wel bij dark roast espresso.

Al met al onderscheidt deze Floresta zich m.i. helaas niet.. Anderen die meecupten hadden het zelfs over de "$bux"-ziekte.. Het zal dus allemaal best goed met een lading melk smaken.

Aldus: morgenochtend ga ik eens thuis cappuccino of latte zetten, een naked double en maandag volgt de Aeropress. Er wordt immers ook vermeld dat deze boon voor slow coffee geschikt zou zijn.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor pichichi » vr 26 sep 2014, 22:15

¸
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor pichichi » wo 01 okt 2014, 23:35

Slow coffee met Aeropress gaf niet de mooie zuivere koffie, het donkere, bittere (van de branding) overheerste..
Als (dubbele) espresso was het wel in orde, maar niet heel speciaal.
De prijs per 250 gram vind ik dan aan de hoge kant..

Bedankt Brandmeester´s voor het proeven! Voor mij wat lichter branden svp ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Nomad » do 02 okt 2014, 12:54

Ik heb ook mijn pakketje van de Brandmeesters ontvangen. Mijn buurman had aanvankelijk het pakketje aangenomen en vervolgens was die enkele dagen niet thuis, dus ik moest helaas even geduld hebben :P.

Branddatum 15 september, dat is nu een goede 2 weken geleden. Op zich nog vers genoeg om lekkere espresso te zetten, dus ik ging aan de slag :).

En gezien ik prive mijn camera weinig gebruik leek me dit een goede reden om hem eens weer erbij te pakken :).

Voor alle shots vandaag mijn naked gebruikt met een 18grams bakje, waar met prettig gemak zo'n 21gram in gaat. Dat is bij meerdere bonen zo, dus dat was geen verrassing:

Afbeelding

Vrij snel viel op dat de espresso mooi dik van viscositeit is en de oliën goed merkbaar zijn in de boon:

Afbeelding

De boon zelf glimt ook best wel van die oliën, zeker in verhouding tot mijn andere veel gebruikte boon de Indo Raja Batak, die je hier naast elkaar ziet liggen: Het verschil is vrij duidelijk. Die glimmers maken ook duidelijk dat de boon vrij ver doorgebrand is.

Afbeelding

De boon loopt verder mooi met de naked en de extractie zag er goed uit verder:

Afbeelding

Eenmaal gezet, in 27seconden, was dit het resultaat:

Afbeelding

Veel crema en met het bijgeleverde glaasje goed vol kom je uit op een gewicht van:
27gram:
Afbeelding

Dat smaakte op zich niet verkeerd, maar wel aan de zware vlakke kant. Ik miste de nuances en kreeg vooraal een licht bittere volle smaak. Niet heel complex. En ik kreeg het gevoel dat deze koffie zich niet zo goed leende voor een 1:1,5 verhouding extractie.

Dus, een ander groter glaasje en een wat andere afstelling van de maler gingen we het nogmaals proberen.
Uiteraard met steeds 21 gram aan gemalen koffie

Afbeelding

Wat na 28 seconden resulteerde tot:
Een 60ml glaasje (43 gram vocht) met een mooie gelaagdheid die actief aan het stijgen was:

Afbeelding

Qua smaak vond ik dit al een stuk fijner, er komt veel meer los qua smaken en nuances.
Maar nog steeds had ik niet het gevoel dat het een complexe boon was. Hoewel de extracties, de tijden en de verhoudingen mooi uitkwamen, met ook een nette tigerstriping:

Afbeelding

Dus alle parameters en het visuele bevestigden mij dat ik een mooie dubbele espresso had gezet, maar de smaak vond ik nog niet heel bijzonder.

Het blijft een beetje zwaar en ietwat bitter. Het fruitige lichte en de complexiteit mis ik wel. Hoewel ik ook wel donkere brandingen kan waarderen, heb ik het gevoel dat bij deze boon de branding iets te ver door gegaan is waardoor er smaken verloren zijn gegaan. Ik moest een beetje denken aan chocola en walnoten. Morgen ga ik verder proberen en stoeien met de boon en eens kijken of ik die smaken nog wat duidelijker naar voren kan krijgen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Nomad » vr 03 okt 2014, 22:41

Vandaag 2 cappuccino's gemaakt met de boon en ik moet zeggen dat ze inderdaad goed overeind blijven staan tussen de melk. De shots waren erg mooi gelukt qua extractie, dus dat hielp zeker, helaas had ik de melk iets te heet gemaakt waardoor het geheel minder zoet werd als ik hoopte. Maar duidelijk is dat deze boon best wel smaak in een cappuccino naar mijn mening :).
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Erik82 » di 07 okt 2014, 11:43

Krijgen we ook nog een terugkoppeling van Brandmeesters op onze reviews?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Kabouter » za 11 okt 2014, 13:03

In alle drukte nog niet aan toe gekomen om wat uitgebreider op de Floresta in te gaan.

De geur van het droge maalsel beviel me goed en deed me ergens wel eens denken aan een vleugje roze peper. Die heb ik niet meer terug geproefd maar toch leuk. Als espresso vond ik hem zeer makkelijk mooi te zetten; mooie gestreepte uitloop en erg vergevingsgezind. Hoe dat kan mag Joost weten, maar het is wel handig. Verder viel me op dat de boontjes erg bros leken vergeleken met de rest van mijn stash. Ik vermoed dat hier wel een fysisch-chemische verklaring voor te geven is aan de hand van de roostercurve, maar hoe dat zit is me niet duidelijk. (overigens die week wel wat boontjes eens een iets langer middengedeelte (150C - s1C) laten doorlopen omdat ik vermoedde dat het iets met de gelijkmatigheid van opwarming tot de kern te maken had; die boontjes werden inderdaad brosser. wie het weet mag het zeggen.) Maar terug naar de business, lekker proeven.

Ik was wel enigszins verrast (zoals iemand al eerder opmerkte) dat hij als filterkoffie nog aardig overeind bleef, omdat ik het vooral een espressobranding vond. Als filterkoffie vond ik hem mild, vrij rond, maar niet opmerkelijk. Toch wat te ver gebrand naar mijn smaak (of juist niet ver genoeg voor die donkere botersmaak). Als espresso kwam hij beter uit de verf. Ik heb genoteerd bloemig (alleen de eerste dag na opening geproefd; dag 5 na branding), mild, licht zoet, noten, geen bitter, beetje sinaasappel / chocola, en vol. Toch vond ik hem net een beetje punch of karakter missen in vergelijking met de single origins die ik normaal drink. De Floresta blend was lekker mild, toegankelijk en rond, maar niet zeer uitgesproken. Dit is natuurlijk (denk ik) ook bewust zo getweakt door Brandmeesters; daardoor is het een allemansvriend maar greep ik er niet steeds naar terug. De beste plek voor deze blend vond ik echter toch in de cappuccino. Daar werd het een mooi subtiel en mild melkchocolade- en notengeheel. Hier blonk hij naar mijn mening toch echt wel in uit.

Conclusie is dus wat mij betreft: mag in het favorietenlijstje voor in de cappuccino. Ik zou nog willen aanraden om wat meer informatie mee te leveren over de oorsprong van de bonen; nu staat er alleen "bonen afkomstig uit Midden- en Zuid-Amerika". Bedankt Brandmeesters voor het mooie pakketje en nog gefeliciteerd met het 20-jarig jubileum!
20140928_114741 geschaald Brandmeesters Floresta.jpg
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Spironski » za 11 okt 2014, 17:57

Hier dan mijn verslag van de Brandmeester’s Floresta. Opvallend hoe verschillend de smaak van deze koffie wordt beleefd!

Ik heb het plaatsen van foto’s maar achterwege gelaten, er zijn al zo veel erg mooie geplaatst, daar voegen de mijne niets aan toe. Bovendien werk ik noodgedwongen al een tijdje met mijn Gaggia Factory, en foto’s maken terwijl je aan de hendel hangt is nu eenmaal niet zo handig.

We hebben de Floresta geproefd als cappuccino en als ristretto. Ik weet niet of het nu komt omdat ik alles heb gemaakt op de Gaggia, of dat we de bonen pas in hun derde week hebben gebruikt, maar ik heb eerlijk gezegd wel eens lekkerder koffie van Brandmeester's gehad. Ik vond het moeilijk om hier een ècht lekker kopje koffie mee te maken. Het was zeker niet slecht ofzo, maar echt enthousiast was ik maar 1x met een ristretto.

In de cappuccino vond ik de koffie redelijk overeind blijven, maar vol vond ik de smaak zeker niet. Eerder wat vlak, en ook niet zoet of zacht. Inderdaad wel iets van bittere chocolade, nootjes, maar ook iets hard van smaak. Zo nu en dan meende ik zelfs Robusta te proeven, maar dat kan dus helemaal niet.
Op het oog vond ik de bonen niet zo heel zwaar gebrand, maar aan het eind van de periode kon ik al wel kleine olievlekjes op de bonen terugvinden. Nu heb ik wel vaker bonen gehad met kleine olievlekjes, en die proefden toch goed. Hier kwam in de smaak waarschijnlijk toch een iets te zware branding naar voren. Daardoor ook niet zo veel nuances of rijkheid van smaak.

Ook in de Ristreto kwam dat verbrande smaakje vaak naar voren en miste ik wat frisheid en complexiteit. Een enkele keer was de koffie gewoon nogal hard van smaak. Slechts 1x heb ik ‘em zo gekregen dat fruit en bitter elkaar in evenwicht hielden en was het gewoon heel lekker. Maar ook toen zou ik de koffie nu niet direct als een chocobommetje omschrijven. Eerder als bittere chocolade op de achtergrond, met wat walnoten (het bittere velletje) en citrusfruit. Zoet heb ik hem niet geproefd.

Zoals gezegd heb ik de koffie niet op mijn E61 gemaakt, wat ik normaal doe. Misschien zou ik de koffie eens een herkansing moeten geven als die machine gemaakt is, want de beschrijving bij de bonen en mijn ervaring verschillen nogal. Nu kan ik normaal toch ook heel lekkere koffie op de Gaggia maken, maar wie weet. Mijn oordeel is deze keer in elk geval niet meer dan: "een voldoende”.

Hoe dan ook mijn dank aan Brandmeester’s voor het ter beschikking stellen van het proefpakket met de goodies, dat was top!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron