Proefpanel: Costa Rica

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Re:

Berichtdoor bobbee » wo 30 sep 2015, 19:23

Geen flauw idee wat voor emoji gezicht je hierbij trekt, maar het klinkt onheilspellend zo donker en vettig!
1 met een zonnebril op...voor de glinstering in mijn ogen...

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Barista74 » wo 30 sep 2015, 22:06

Ik heb ook drie zakjes ontvangen. Een medium roast, dark roast en gourmet verpakking. Zonder branddatum en zonder duidelijke afzender. Wel een mail adres en telefoonnummer. Ben benieuwd naar de smaak. Het zijn kleine zakjes om goed te proeven. Als de molen is ingesteld is het al op. Maar goed, een gegeven paard...
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Berichtdoor hoi_roy » wo 30 sep 2015, 22:13

Ik heb ook 3 zakjes ontvangen.

3 soorten ontvangen:
MM - 99 gram
GR - 114 gram
RP - 150 gram

Zoals Barista74 hierboven beschrijft ben ik ook bang dat ik maar net de maling kan instellen, maar maak er het beste van.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Erik82 » do 01 okt 2015, 18:15

Bij deze de aftrap voor de review. Vandaag heb ik de Gourmet koffie geopend en 3 espresso's gemaakt. Op basis van mijn huidige bevindingen zal de review natuurlijk niet compleet zijn maar veel zaken kunnen al wel worden gezegd.

Ten eerste wil ik de leverancier bedanken voor de 3 zakjes koffie. Gelukkig is het met de HG One makkelijk om snel een juiste maalgraad te vinden want met net iets meer dan 100gr per zakje gaat het heel hard. De koffie is verpakt in een zak met éénwegventiel maar aan de bovenkant met nietjes dichtgemaakt. Dit doet een groot gedeelte van het nut van een éénwegventiel te niet. Daar kan wellicht nog wat verbetering in worden aangebracht.

We weten allemaal dat de koffie nagenoeg een maand geleden in Costa Rica is gebrand en daarna is verscheept. Alle 3 de bonen zijn heel erg donker gebrand (Vienna en verder). De geur is dan ook niet om over naar huis te schrijven maar dat is te verwachten met een dergelijke branding. Nou is het wel zo dat in koffie producerende landen het branden niet echt ontwikkeld is en er vaak snel wordt gebrand totdat de bonen zwart zien en dan met een vijzel fijnstampen om er vervolgens een veel te bittere en wrange bak uit te zetten. De bonen zijn dan ook volgens die normen gebrand. De Medium roast glimt je zelf al tegemoet van de oliën, is pikzwart en dat zou de lichtste van de 3 moeten zijn. Als ik ze naast elkaar leg lijkt dat echter de donkerste van het geheel te zijn dus niet consistent met het verhaal.

Dan nu het zetten van de espresso en de smaak. Zelf gebruik ik een hevelmachine en die zijn net wat makkelijker qua extractie en geven een wat zachtere smaak. De uitloop is gezien de branddatum nog goed te noemen. Uit 16gr maalsel (donker gebrand dus nemen veel volume in) kwam een nette 32gr espresso in 24s (veel langer is niet aan te raden met zulke donker gebrande bonen) voor een nette brew ratio van 50%. De smaak is bitter en er is weinig van de origine van de boon terug te proeven wat wederom te verwachten was gezien de brandgraad. De nasmaak van dergelijk donker gebrande bonen is vaak erg vervelend en wrang wat hier dan weer net niet het geval is. De smaak is dan wel bitter maar de nasmaak is nog vrij zacht wat aangeeft dat de basis van de boon goed is alleen het brandproces belabberd. Op zich dus zeker niet zo slecht als dat je puur op uiterlijk, ouderdom en geur zou verwachten. Dat is erg positief.

Wat de leverancier hier heeft gedaan is een erg ambitieus plan. Of het gaat werken hangt af van veel factoren. Hij/zij heeft nu de eerste stap gezet en er is nog genoeg te verbeteren.

Ten eerste zal het brandproces in de landen van herkomst beter moeten worden om zodoende een kwaliteit te leveren die waardig is aan het potentieel van de boon. Dat is nu niet gelukt maar naar mijn mening zit het wel in de boon zelf.

Ten tweede de versheid. De uitloop is nu goed omdat de bonen erg donker gebrand zijn. Doordat ze niet te oud zijn maar ook niet vers krijg je toch nog een erg nette uitloop want vooral komt door de olie in de boon die de puck wat hechter maakt en wat meer tegendruk geeft. Als we echter punt 1 van de branding op gaan lossen verwacht ik dat de uitloop na 1-1,5 maand niet meer acceptabel zal zijn doordat de benodigde tegendruk met de gewenste maling niet behaald kan worden. Als de bonen in 2 weken na branding bij de consument kunnen liggen dan heeft deze opzet zeker een kans van slagen.

Naar mijn mening is de leverancier goed op weg maar zijn er nog de nodige hobbels te nemen willen de bonen kunnen concurreren met de bestaande branders in Nederland. De bonen liggen nu een beetje op het niveau van een Simon Levelt of een Kaldi. De potentie is aanwezig alleen de uitvoering kan dus nog beter. Zodra ik meer heb geproefd zal ik het vervolg van mijn verslag uitbrengen.

Afbeelding
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Erik82 » vr 02 okt 2015, 14:51

Vandaag heb ik de MM opengemaakt (medium roast) en nu 2 espresso's gemaakt. De bonen zijn ondanks de medium roast nog donkerder dan de Gourmet die als dark roast wordt neergezet. Ook hier hetzelfde commentaar als met de Gourmet. Alle smaak is compleet uit de boon gebrand. Ik verwacht eigenlijk geen nieuwe bevindingen te hebben bij het laatste zakje.

In ieder geval nog een foto van 15gr in en 32gr uit in 26s.

Afbeelding
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Barista74 » vr 02 okt 2015, 19:29

Vandaag begonnen met de dark roast koffie. De melange bestaat uit verschillende formaten bonen, ook halve. Heel donker gebrand, geur valt tegen.

Molen hoefde ik weinig af te stellen. In de open filter kwam het er vlot uit, maar binnen een paar seconden was het beetje vet er snel uit. Geen mooie uitloop. Beetje crema. Smaak was bitter, maar naar verwachting. Niet echt mijn koffie zo donker gebrand.

Foto's volgen

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Spironski » zo 04 okt 2015, 03:47

Eigenaardig. Ik ben met de GR begonnen, en die waren bij mij helemaal niet zo zwaar gebrand, hoogstens FC+. Ik vond ook echt geen olie op de boontjes terug, ze hadden slechts een licht glansje. Ik vond de geur uit het zakje zelfs lekker, en het maalsel was redelijk licht gekleurd.

Maar ik had wel problemen om de doorloop goed te krijgen, die was aanvankelijk veel te snel, wat echt vieze koffie gaf. De maler een stuk strakker moeten afstellen, maar de smaak bleef een beetje as-ig, metalig en amandelbitter. Een beetje oud. Toen de doorloop eenmaal oké was, kreeg ik als espresso echter nog steeds maar een matig resultaat. Niet echt verkeerd, maar ook niet geweldig. Inderdaad weinig zuren, maar ook wat saai. Ik miste dan bovendien nog rondheid, zoetheid en complexiteit en nasmaak.

In de cappuccino en de americano werd de smaak allicht een stuk zachter, wat goed uit kwam. De smaak werd zo best aangenaam, maar daarmee heb je het wel gehad. We vonden het moeilijk om de smaak te omschrijven, omdat er zo weinig viel te omschrijven. Héél klein beetje zuur, vaag wat nootjes, flink gebrand (in de smaak dus wel), beetje aards, niet bijzonder. Niet bijzonder vies, maar ook niet bijzonder lekker. Een beetje non-descript.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor Erik82 » zo 04 okt 2015, 19:54

Gisteren en vandaag met het laatste zakje bezig geweest, te weten de RP medium/dark roast. Eigenlijk hetzelfde verhaal als de andere 2 bonen. Veel bitters en verder weinig diepgang. Ook deze bonen zijn compleet kapot gebrand.

Voor nu kan ik concluderen dat mijn eerste post al alle juiste informatie bevatte. Het idee is leuk en ambitieus alleen de uitvoering laat nog veel te wensen over. Koffie produceren is een heel ander kunstje dan koffie branden en dat is hier duidelijk te merken. Je proeft wel dat de basis goed is alleen de branding is ronduit belabberd en daardoor komt de koffie totaal niet tot zijn recht.

Als er flink wordt geïnvesteerd in profielen en technieken van het koffie branden dan zal de kwaliteit vele malen beter zijn, echter dan wordt een tijdige verscheping weer cruciaal omdat versheid belangrijker wordt. De vraag is of het geheel dan nog interessant is en wat dat met de prijzen gaat doen. In de beschrijving staat dat de groene koffie 24 uur na de verwerking wordt gebrand om slechte invloeden tegen te gaan. Aangezien gebrande koffie vele malen harder achteruit gaat dan groene koffie geldt dit principe alleen als de gebrande koffie binnen een week na branden bij de consument op zijn deurmat ligt anders heeft dat standpunt geen waarde meer.

Ik ben zelf benieuwd wat de terugkoppeling van de leverancier is en wie de leverancier nou precies is. Voor nu denk ik dat ik het geheel compleet heb samengevat. Er is kans van slagen maar dan zal er nog het een en ander veranderd moeten worden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor pichichi » ma 05 okt 2015, 22:09

Ik heb er de afgelopen dagen mee gestoeid, letterlijk..
Positieve is dan uiteindelijk dat het weer eens hoog tijd wordt om je molen grondig te reinigen.. :?

Erik82 is al extreem goed bezig geweest en heeft vele krenten uit de pap, dan wel bonen uit de molen gehaald. Hulde!
Ik onderschrijf zijn bevindingen en conclusie. De brandingen zijn echt té donker, waarschijnlijk leuk en aardig voor de USA (waarop Costa Rica weet ik een grote focus en aantrekkingskracht heeft, over en weer), flink wat melk erin etc.

Het snelle branden na oogsten vind ik ook overdreven, bij de uitleg erover zet ik ook vraagtekens:
"om fermentatie / negatieve invloed tegen te gaan" ? Fermentatie hoort er juist bij, geeft de boon de nodige ontwikkeling en maturatie. En welke negatieve invloed verder dan? Ik ga er vanuit dat er niet op de blote aarde gedroogd zou gaan worden..
"organische afbraak na plukken, wat wordt tegengegaan" ? Dus wat ze in Brazilië en in vele andere landen doen slaat eigenlijk nergens op? Zomaar bonen ´natural´ verwerken? O ja, Brazil´s zijn ook nog eens bekend om hun lage zuurgraad, dus:
"minder zuurgraad en meer soepele, frisse smaak" ? Dit rijmt voor mij dus niet. Wat ik wél weet is dat erg donker branden de zuren elimineert, en Amerikanen niet bepaald liefhebber van acide koffies zijn.... cirkeltje rond.
En de groeihoogte is dan ook opmerkelijk, want hoe hoger (en 1600-1700 meter is best al hoog), des te ´harder´ de boon zich ontwikkelt, inclusief de zuurgraad.

Verdere notities per soort:

MM - Dry aroma is fishy. Geen medium roast. Zie vergelijkende bonenfoto hieronder. Niet heel eerlijk want die lichte is een Kenia (m.i. wat té licht voor een espresso), maar voor het idee ernaast gezet.
20151005_193058.jpg
RP - Verschrikkelijk: een nog niet eens half gebrande lichtbruingroene boon (nee, geen quaker) ertussen!
20151005_222224.jpg
Zo eentje die tussen je maalschijven de boel vast kan zetten, met vaak desastreuze gevolgen :shock: . Ik zag m gelukkig op tijd...
Sowieso redelijk wat quaker beans, een paar defected beans (broca, insect bites etc),
20151005_190849.jpg
redelijk wat gebroken bonen, stukgeslagen na branden en er zat ook nog eens een doorgebrande maiskorrel in, zo eentje die je in je popcorn onderin aantreft, die een beetje opengeknald is maar het niet volledig heeft gered... (zie ook foto, van die stukjes, ik moest het breken en proeven, want het had een nogal onherkenbaar uiterlijk, voor een koffieboon ;) )
20151005_191017.jpg
GR - Dark roast? Juist de lichtste van de drie, het minste glanzend in elk geval. Ook wat quaker beans. Smaak wat saai, waterig, tikje oldish.
Laatst gewijzigd door pichichi op ma 05 okt 2015, 22:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Proefpanel: Costa Rica

Berichtdoor pichichi » ma 05 okt 2015, 22:19

Shots zagen er best goed uit moet ik zeggen en de crema´s waren ook in orde. Is echter inherent aan donker(der)e branding dus zegt niets over de kwaliteit.

Op zich waren de koffies nog wel drinkbaar, ik ben niet zo heel vies van een pittige branding, proefde her en der wel wat amandel(bitter) en pure cacao. Maar op deze manier gaat het voor Europa zeker niet lukken, d.w.z. in de special(ere) zaakjes. In de Italiaanse kiloverpakkers webwinkels past het prima en kan het op zich wel werken. Het streven van de boer is ook best goed, cut out the middle men. Branden in origine blijft echter een apart hoofdstuk. Ik proefde onlangs Gorilla Coffee uit Rwanda, alwaar ze zeer recent vrij grootschalig hetzelfde doen: té donker...

Evengoed dank dat ik weer mee mocht doen! Succes voor Lennert en Suerte voor de Tico´s!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron