Noordelijk scheepvaartmuseum: Drie eeuwen koffiebranderijen in Noord-Nederland

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
bobbee

Noordelijk scheepvaartmuseum: Drie eeuwen koffiebranderijen in Noord-Nederland

Berichtdoor bobbee » vr 15 sep 2017, 23:58

Ik kwam dit tegen :

Koffie, vers(ch) gebrand!

Van 8 juli t/m 12 november 2017
.
Lokale, ambachtelijke producten, als vers gebrande koffie, zijn helemaal hip. Toch is dit niet alleen van deze tijd. Groningen telde van oudsher al veel kleine koffiebranderijen. De afgelopen zes jaar deed Carin van de Wal, conservator van Het Behouden Blik, onderzoek naar deze branderijen. Het resultaat wordt getoond in deze tentoonstelling én een boek!
Rond 1900 werd er door de Noordelijke koffiebranderijen maar liefst een miljoen kilo koffiebonen gebrand. En toch draait de tentoonstelling niet alleen om het branden van de koffie....

Bezoekers ontdekken hoe ‘het zwarte goud’ in het Noorden aan de man werd gebracht.Voormalige werknemers en afnemers deelden hun verhalen en er zijn veel verschillende koffieblikken, spaarzegels en reclameslogans te zien. Ook het zeldzame Niemeijerspel is te bewonderen, evenals de jurken uit de beroemde Tiktak Shows. En bij velen ligt de enorme kraantjespot van Woldring in de Herestraat nog vers in de herinnering; deze historische blikvanger is één van de topstukken in deze tentoonstelling.
Daarnaast wordt ook de decoratieve omlijsting van de koffiebranche getoond, bijvoorbeeld koffieblikken, spaarzegels en reclameslogans. Maar ook de minder bekende Tiktak jurken en het zeldzame Niemeijer spel. De kraantjespot van Woldring ontbreekt natuurlijk niet in deze tentoonstelling!

https://www.noordelijkscheepvaartmuseum ... ch-gebrand

Ik zal eens kijken of ik er tijd voor kan maken om er een keertje langs te gaan.
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

@3aan
Contacteer:

Re: Noordelijk scheepvaartmuseum: Drie eeuwen koffiebranderijen in Noord-Nederland

Berichtdoor @3aan » za 16 sep 2017, 00:23

Dan moet je gezien de wervende tekst wel twee keer gaan!?

Ook het zeldzame Niemeijerspel is te bewonderen, evenals de jurken uit de beroemde Tiktak Shows. En bij velen ligt de enorme kraantjespot van Woldring in de Herestraat nog vers in de herinnering; deze historische blikvanger is één van de topstukken in deze tentoonstelling.
Daarnaast wordt ook de decoratieve omlijsting van de koffiebranche getoond, bijvoorbeeld koffieblikken, spaarzegels en reclameslogans. Maar ook de minder bekende Tiktak jurken en het zeldzame Niemeijer spel. De kraantjespot van Woldring . . .

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Dirk Jan

Re: Noordelijk scheepvaartmuseum: Drie eeuwen koffiebranderijen in Noord-Nederland

Berichtdoor Dirk Jan » za 16 sep 2017, 17:23

Leuk

Bedankt voor het plaatsen!

Vriendelijke groet, Dirk Jan
Machine: QuickMill Aquaviva, Molen: Mini Mazzer

mutsje

Berichtdoor mutsje » za 16 sep 2017, 21:02

jaaa die kraantjespot. Mijn moeder wou me ook een meegeven van tin maar dank je de koekoek :) stofvangers zijn het.
ECM Giotto Premium, Quamar M80E, coffeelab tamper

Terug naar “Leuk en interessant”