Hefboomgroep om de hoek

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor fransg » za 13 okt 2018, 13:50

Vandaag stapte ik eens bij een zaakje hier om de hoek binnen. Had al lang geleden gezien dat ze een machine hebben met twee commerciële hefboomgroepen en was benieuwd welke fabrikant. Blijkt dus een Vibiemme te wezen. Ik vroeg of die beviel en of de zetgroep niet te heet wordt gedurende de dag zoals ik bij de KvdW Idro in de Utrechtseweg meemaakte. Dat wist ze eigenlijk niet. Naast de machine staat een Compak E6 of E8, maar welke het is wist ze niet. Ik vroeg een espresso en ze wilde weten of het een enkele of dubbele moest zijn. Ik vroeg wat ze bedoelde, of ze bij de enkele 7g gebruikt en bij de dubbele 18g bijvoorbeeld? Ze wist het niet, alleen dat ze op de ene of de andere knop van de maler moet drukken. Ik zei, doe maar de filterdrager voor de dubbele. Zet ze mijn kopje onder een van de uitlopen zodat de helft van de espresso wegvloeit in de lekbak... Ik heb er een slokje van geproefd, een croissant erbij gekocht en ben verder gewandeld.

Bijzonder vriendelijke bediening, dat wel!!
vibiemme-1000-01-IMG_5890-181013.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor mutsje » za 13 okt 2018, 14:44

wonderbaarlijk, mooie apparatuur plaatsen en vervolgens laten bedienen door iemand die geen kennis van zaken heeft. Kan diegene natuurlijk ook niets aan doen maar wel enorm zonde.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor bvds » za 13 okt 2018, 14:50

En helaas gebeurt dat nogal eens.
Heb laatst maar gevraagd of zelf mijn koffie mocht zetten...en mocht nog ook.
Was de croissant wel lekker?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor CafeSolo » za 13 okt 2018, 16:41

Ik was deze week bij Ludo van Byrgir Ros Koffiebranderij.
Hij heeft sinds kort een nieuwe Londinium. Als je ziet hoe hij keer op keer een perfecte espresso uit dat apparaat haalt, is het eigenlijk wel zonde dat er heel wat horecazaken zijn waar dat niet lukt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor fransg » za 13 okt 2018, 17:03

Croissant was voortreffelijk. De vriendelijkheid van de serveerster ook.
Goed personeel vinden is lastig in 020, verloop is groot dus je kunt wel aan het opleiden blijven. Ik was eens bij Bocca toen daar een groepje werd opgeleid en de instruerende barista kloeg dat de jeugd meer gemotiveerd was om direct na afloop de stad in te mogen voor intagram selfies dan dat men zich eigen afvroeg hoe espresso gemaakt wordt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor cremalover » zo 14 okt 2018, 18:10

Vandaag stapte ik eens bij een zaakje hier om de hoek binnen. Had al lang geleden gezien dat ze een machine hebben met twee commerciële hefboomgroepen en was benieuwd welke fabrikant. Blijkt dus een Vibiemme te wezen. Ik vroeg of die beviel en of de zetgroep niet te heet wordt gedurende de dag zoals ik bij de KvdW Idro in de Utrechtseweg meemaakte. Dat wist ze eigenlijk niet. Naast de machine staat een Compak E6 of E8, maar welke het is wist ze niet. Ik vroeg een espresso en ze wilde weten of het een enkele of dubbele moest zijn. Ik vroeg wat ze bedoelde, of ze bij de enkele 7g gebruikt en bij de dubbele 18g bijvoorbeeld? Ze wist het niet, alleen dat ze op de ene of de andere knop van de maler moet drukken. Ik zei, doe maar de filterdrager voor de dubbele. Zet ze mijn kopje onder een van de uitlopen zodat de helft van de espresso wegvloeit in de lekbak... Ik heb er een slokje van geproefd, een croissant erbij gekocht en ben verder gewandeld.

Bijzonder vriendelijke bediening, dat wel!!

vibiemme-1000-01-IMG_5890-181013.jpg
Misschien had je kunnen aanbieden om eens een middagje te instrueren?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor fransg » zo 14 okt 2018, 20:54

Misschien had je kunnen aanbieden om eens een middagje te instrueren?
Nee, dat zou ongepast zijn, vind ik. De baas moet zijn personeel een cursus aanbieden, of zelf uitleggen hoe het zit, maar bejaarde betweters moeten niet met voorstellen komen om jonge meisjes 'te instrueren', daar komt groot gedonder van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor mutsje » di 16 okt 2018, 19:13

Misschien had je kunnen aanbieden om eens een middagje te instrueren?
Nee, dat zou ongepast zijn, vind ik. De baas moet zijn personeel een cursus aanbieden, of zelf uitleggen hoe het zit, maar bejaarde betweters moeten niet met voorstellen komen om jonge meisjes 'te instrueren', daar komt groot gedonder van.
Oei al zo oud Frans :) dan denkt het jonge ding , wat wil die meneer van mij.. Maar je had haar allicht van tips en truucs kunnen voorzien. Gezien het vlakbij is zou ik zeggen wat let je :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor fransg » di 16 okt 2018, 20:45

Oei al zo oud Frans :) dan denkt het jonge ding , wat wil die meneer van mij..
Ja precies. Als de vraag zou komen van haar baas, en hij erbij zou staan, zou het wel gepast zijn, anders vind ik zoiets niet kunnen.
Maar je had haar allicht van tips en truucs kunnen voorzien. Gezien het vlakbij is zou ik zeggen wat let je :)
Ik heb niet die sterke roeping. Iets verderop is een meer dan schitterende designers-werkplek, bij de ingang van het Vondelpark en die maximaal 12 jongeren die er op hun laptop werken in een giga design 'huiskamer' hebben ook een eigen espressobar van een formaat waar een groot restaurant mee kan worden bediend, super machines. De maler met hopper vol bonen staat er vlakbij het enorme raam vol in de zon dus die bonen zijn al heel snel niet meer op hun best. Ook daar ga ik niks van zeggen, het maakt hen duidelijk he-le-maal niks uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hefboomgroep om de hoek

Berichtdoor GuidovW » wo 17 okt 2018, 07:59

De maler met hopper vol bonen staat er vlakbij het enorme raam vol in de zon dus die bonen zijn al heel snel niet meer op hun best. Ook daar ga ik niks van zeggen, het maakt hen duidelijk he-le-maal niks uit.
Leuk en grappig om te lezen, je schrijft boeiend Frans. :D
Zou er een boek .......

Maar ga je hier niet voorbij aan de voorbeeldfunctie die (wij) ouderen hierin hebben.....? :o
Jongeren stellen juist he-le hoge eisen en mogelijk weten ze niet dat hun productiviteit gevaar loopt doordat die kostbare boontjes zo snel in kwaliteit achteruit gaan..... :roll:
Als dan een vriendelijke -wat oudere heer- hen op dit kwaliteitsaspect wijst en ook nog een super bakje koffie maakt zijn ze vast eeuwig dankbaar. :lol:
Afnemende blindheid, dus. :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron