Koffie branden voor beginners

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor bobbee » di 15 mar 2022, 14:09

Is de brandtijd 42 minuten? Dan ben je ze aan het bakken ipv branden. De smaak zal grassig en droog zijn...
Kun je nog voorverwarmen? Wat is de max temp dat het apparaat kan? Je mag wel rond de 200 graden gaan eindigen. Of het gewicht omlaag want dit gaat zo niet goed en ik gun je heerlijke koffie!

Een roast beste proberen tussen de 12 en max 16 minuten te laten duren voor 250 a 400 gram. 1e krak rond minuut of 8 tot max 11. Daarna ontwikkeling voor max 3:30 tenzij je naar 2nd crack wilt. Temp niet te hoog laten eindigen tenzij je olie op je bonen wilt. Zijn ook liefhebbers voor.

Succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » di 15 mar 2022, 19:18

Thanks! Echt reuze bedankt voor de tips.

Ja ook de reden dat ik de 2e keer minder had gebruikt.
Dus ga vanaf nu effe wat voorverwarmen en max 250 gram groene bonen gebruiken.

Eens kijken wat dat brengt.

Zat ook al te denken eea te isoleren oid en eventueel wat zwaardere thermostaat. Maar de spiralen worden wel roodgloeiend dus dinkie zal wel iets van 250 graden doen...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor bobbee » di 15 mar 2022, 20:32

Kun je een Probe ofzo in de ruimte krijgen? Liefst tussen de bonen naar dat lukt niet denk ik door de rotisserie. Een probe ergens in de machine niet te dicht op de elementen zal al veel kunnen vertellen.

Hoe ga je voorverwarmen? 10 a 15 min op vol vermogen en dan zo snel mogelijk de deur open, korf met bonen erin en weer dicht. Zoiets zou ik doen denk ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » di 15 mar 2022, 23:54

Daar is ie weer :mrgreen:

2 roasts gedaan weer...
IMG_20220315_234252_561.jpg
Dit keer light en medium. Light rechts medium links. Had eigenlijk gemikt op weer een light en city maar was toch wat te panisch vroeg met uithalen van de 2e :mrgreen:

Ik heb de glazen ruit aan de bovenkant dicht gemaakt met alu folie.
De warmte blijft er al veel beter in.
Heb 10 minuten voor verwarmd en resultaat was niet verkeerd denk ik.

Dit keer wel een first crack op 12 en 11 minuten voor 1e en 2e batch.

De light roast op 18 minuten er uit gehaald en de medium op 20.
Geur is verschillend ene is wat zoeter andere wat meer koffie.
De Guatemala heeft sowieso een aparte geur.

Nu hopen dat de sette eerdaags terug komt dan kan ik single dosen en proberen😋

Edit:
IMG_20220315_235932_733.jpg
Notities toegevoegd

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » do 17 mar 2022, 09:23

:shock: oké had per ongeluk nog zo'n oventje gekocht en de 2 gisteren naast elkaar bezig gehad.
En rond de 12 minuten begonnen. De linker vrolijk te poppen en zijn de boontjes ook een stuk groter geworden...

Ofwel de andere geeft net te weinig warme voor een goeie crack en de ene net genoeg.

Gelijk de boel open gesloopt principe is heel simpel er zit een soort thermostaat op de plaat geschroefd en dat is het wel.

Dus ik ga eerst maar even een oven thermostaat oid regelen.

Wel fijn dat ik iets gevonden heb, zonde van de ongepopte boontjes is daar nog iets mee te doen? Of is het afval?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor fransg » do 17 mar 2022, 09:37

Dus ik ga eerst maar even een oven thermostaat oid regelen.
Misschien kun je wel een PID erbij bouwen!
Wel fijn dat ik iets gevonden heb, zonde van de ongepopte boontjes is daar nog iets mee te doen? Of is het afval?
In de tuin gooien zou kunnen. Ooit heeft een vriendin 'mislukte' boontjes opgehaald, toen ik net was begonnen met branden en ze ging die gebruiken voor darmspoeling maar ik heb nooit nagevraagd of dat lekker werkte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor gilleko B. » zo 20 mar 2022, 12:16

Net weer maar eens een eerste batch van 250 gr gebrand op tijd, zicht en geur. Na eerste FC laat het poppen nog even doorgaan, een minuut of 2 doorbranden en dan temperatuur naar beneden en op kleur eindigen. Heb de polystyreen verpakking van de waterpijp van mijn zoon niet weggegooid, maar aan de onderkant de stofzuigerslang erin, vergiet in het gat van boven en zuigen maar. Binnen een mum van tijd gekoeld.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » di 22 mar 2022, 09:38

Zojuist eerste espresso gezet met eigen gebrande boontjes :D
Was lekker ja viel niets tegen eigenlijk... Wordt vast beter met heter branden maar is vooralsnog heel prima te drinken.
IMG_20220322_093435_355.jpg
Wanneer loopt het officieel uit de hand? Moet ik al naar een shrink? :mrgreen:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor gilleko B. » di 22 mar 2022, 13:00

Mooi machine die La Speziale.




ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Koffie branden voor beginners

Berichtdoor ArjenT5R » di 22 mar 2022, 17:47

Thanks! Ben er ook zeer gelukkig mee :D

Je kunt verschillende koffie profielen instellen met doorlooptijd flow en temperatuur etc. Heel veelzijdig ding. Echt op het gemak van een half automaat gericht zeg maar.

Fijn ding! Nu de barista nog :mrgreen:


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron