Het kan dus ook fout gaan.
Vanmiddag partijtje gebrand en niet te drinken.Echt smerig.
Was afgeweken van de voorgeschreven programma's en heb op het oog en oor gebrand.Echt smerig.Gelijk in de kliko gegooid.
Re: getver...
2Ben dan toch eigenlijk wel beniewd naar wat er fout is gegaan.
Dat je afwijkt van het voorgeschreven programma, wil helemaal niet zeggen dat je verkeerd gebrande bonen krijgt....
'k zou op het eerste gezicht niet kunnen verzinnen wat er fout zou zijn gegaan, lijkt mij dat als je bonen voorbij de 1e crack zitten en niet verkoold zijn, dat het in principe 'goed' moet zijn. Uiteraard is het smaak afhankelijk, de een houd van licht gebrande bonen en voor de ander kunnen ze niet donker genoeg zijn......
of sla ik de plank nu helemaal mis? iemand?
Dat je afwijkt van het voorgeschreven programma, wil helemaal niet zeggen dat je verkeerd gebrande bonen krijgt....
'k zou op het eerste gezicht niet kunnen verzinnen wat er fout zou zijn gegaan, lijkt mij dat als je bonen voorbij de 1e crack zitten en niet verkoold zijn, dat het in principe 'goed' moet zijn. Uiteraard is het smaak afhankelijk, de een houd van licht gebrande bonen en voor de ander kunnen ze niet donker genoeg zijn......
of sla ik de plank nu helemaal mis? iemand?
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....
3Hoe heb je dan wèl gebrand, en wat was er mis met de smaak? En drink je de koffie nog steeds zonder deze eerst een paar dagen te laten rusten? Dat is zó jammer, want de eerste week ontwikkelt de smaak zich echt enorm, wie weet was die koffie na een aantal dagen wel heel lekker?!cremalover schreef:Het kan dus ook fout gaan.
Vanmiddag partijtje gebrand en niet te drinken.Echt smerig.
Was afgeweken van de voorgeschreven programma's en heb op het oog en oor gebrand.Echt smerig.Gelijk in de kliko gegooid.
Dat is inderdaad wel heel simpel gesteld, er komt meer bij kijken dan "hoe ver" je brandt. Als de branding hapert in de eerste krak kan je koffie b.v. "gebakken" i.p.v. geroosterd smaken. Als je te snel roostert komt de smaak ook niet goed. En een melange van b.v. Monsooned Malabar met een Yrgacheffe lijkt me ook bijna niet te doen, de ene is heel zacht, de andere juist heel hard en heeft dus een ander brandprofiel nodig....lijkt mij dat als je bonen voorbij de 1e crack zitten en niet verkoold zijn, dat het in principe 'goed' moet zijn.
Willem Boot schrijft er dit over:
Voor het hele artikel over koffie branden, klik HIERA colleague described the challenge of roasting in an interesting way: “Imagine sailing a yacht in eight-knot winds, and instead of lowering your sails, you steer the boat right at full speed past the entry buoys, into the harbor, just left of the main pier. When you arrive at your dock you steer the yacht 180 degrees into the wind, which stops the boat completely and brings you home safely.”
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Ja, dat is uiteraard nogal simpel gesteld, maar niet zover bezijdens de waarheid. Uiteraard moet je niet binnen 10 min op je 1e crack zitten, maar je moet er ook geen 20 min over doen (even de algemene stelregels aanhoudend, het kan per koffie wel wat schelen, maar daar heb ik nog niet genoeg ervaring voor).Dat is inderdaad wel heel simpel gesteld, er komt meer bij kijken dan "hoe ver" je brandt. Als de branding hapert in de eerste krak kan je koffie b.v. "gebakken" i.p.v. geroosterd smaken. Als je te snel roostert komt de smaak ook niet goed.
Maar nog steeds erg benieuwd, waarom de koffie dan zo smerig was.....
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....