Eerste branding met de Gene

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Erik82
Berichten: 2924
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste branding met de Gene

Berichtdoor Erik82 » wo 18 jan 2012, 09:11

Brandprofielen zijn inderdaad van veel grotere invloed op de smaak dan alles wat je erna doet. Dit is wel leuk om te zien. Met het branden bepaal je de smaak en met de technieken kun je de smaak nog licht verfijnen.

Ik had uit Amerika al wat staatjes/grafiekjes gezien dat de Gene daar op hun veel lagere voltage een stuk beter presteert in een warmere omgeving. Ook had ik begrepen dat een lang verlengsnoer ook niet bevorderlijk is voor de prestaties van de Gene.

Nou had ik de berekening gedaan voor verlies en kwam ik voor mijn 25m haspel uit op slechts 3,5V verlies over het gehele traject. Ik heb van de week van een 2,5mm buitenkabel zelf een 2m verlengsnoer gebouwd om verder verlies tegen te gaan en de 25m 1,5mm haspel niet meer te gebruiken. Verder een convectorkachel gekocht om de schuur eerst voor te verwarmen voordat ik ga branden. Is voor mezelf ook wel prettig. Lijkt me ook niet handig om de kachel aan te hebben terwijl je aan het branden bent als beide op dezelfde groep zitten.

Wat zijn jullie ervaring met omgevingstemperatuur en verlengkabels?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten