Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor @3aan » wo 25 jan 2012, 10:38

Ik ben gisteren bij een ex professionele koffiebrander geweest, ex omdat hij richting van de tachtig ging, daar heb ik een proefbrandertje gekocht, dus dan praat je over koffie en het branden en melangeren etc, ik had het over mijn koeler en hij zei je kan natuurlijk te snel koelen maar rond de minuut is het mooiste, het snelle eerste koelen stopt de doorgaring van de boon, je kan hem met 35 graden stoppen met koelen, maar wanneer is 35 graden? Ja handtemperatuur, maar voordat ik het schakelaartje had gevonden in het snoer was die dus koud :)

Daar gaat de machine nog even voor onder het mes, een schakelaar direct in het geval bouwen dus.
Je moet dus zelfs bij het koelen niet weglopen maar erbij blijven!!

Ik heb zelf geen problemen met de snelle koeling ondervonden, ik blijf er met argusogen naar kijken 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2924
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn zelfbouw KOFFIEKOELER !

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jan 2012, 11:18

Ik gebruik zelf nog de methode van een ventilator op volle stand en de bonen in 2 zeven overkiepen. Ze zijn dan in ongeveer 1,5-2 minuten afgekoeld. Het enige vervelende is dat de bonen eerst in één zeef liggen na te garen terwijl ik de drum weer terug in de Gene doe en hem op koelen zet. Ze garen dan ongeveer nog 20-30sec na voordat ik ze echt ga koelen. Misschien mijn opstelling iets veranderen dat ze in die 20-30 seconden al voor de fan liggen.

Uiteindelijk hoop ik ook zoiets moois te hebben als dat jij hebt gebouwd maar dat kan nog wel even gaan duren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron