Eerste Rwandese bonen zelf branden

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Chateau Rouge
Berichten: 45
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:43

Eerste Rwandese bonen zelf branden

Berichtdoor Chateau Rouge » ma 08 dec 2014, 12:21

Op het 'Bijna waste geweest feest' in de Fenix Food Factory in Rotterdam heb ik na wat gezellige koffiepraat met Edwin van Stielman Koffiebranders een zak groene bonen meegekregen om zelf te gaan experimenteren met branden. (Mocht je dit lezen Edwin, nogmaals bedankt!)

Op de zak waar Edwin de bonen uit schepte stond: 'Rwanda', 'Twongere Kawa-Coko' en 'FW'.
Als ik me niet vergis geeft dat middelste de plantage weer en staat het FW voor Fully Washed.

Eigenlijk had ik voorgenomen hier past in de kerstvakantie wat mee te gaan doen maar ik kon het gisteren toch niet laten om met de verfbrandermethode aan de slag te gaan.

100 gram bonen in een volledig metalen pannetje, verfbrander met opzetstukje voor 'buisverwarming' op standje heet en roeren maar. Waarschijnlijk ging het geheel een beetje hard want al na 4 minuten hoorde ik de eerste boontjes knakken. Verder in de eerste knak begonnen de vliesjes van de bonen vrolijk in het rond te stuiven. Na 6 minuten ben ik maar gestopt omdat ik vond dat de boontjes wel de juiste kleur hadden (foto volgt later). Boontjes met ventilator en zeef buiten afgekoeld tot kamertemperatuur.

Tegen beter weten in ook direct wat gebrande boontjes gemalen. Wat fruitige geur waarneembaar, geen sterk verbrande geur. Een dubbele shot gemaakt met m'n mokkapotje en daar wel meer verbrande smaken :(. Toen de koffie wat verder afgekoeld was kwamen er weer meer fruitige smaken naar boven.

De rest van de gebrande boontjes ligt in een afgesloten zak nog een paar daagjes te wachten.

Voor de volgende branding: zeker kouder en langer om tussen 9 en 12 minuten totaal uit te komen. De paar hits die ik met (delen van) de beschrijving op de zak krijg geven aan te branden tussen city en city+.

Zijn er koffiepraters bekend met deze boon? Iemand nog meer tips om met beperkte middelen meer te ontdekken in de +/- 800gram overgebleven groene bonen?

Heb mezelf in ieder geval goed vermaakt en denk dat ik regelmatig eens wat ga proberen met zelf branden :).

Credits voor de gratis bonen:
https://www.facebook.com/stielmankoffiebranders
http://www.fenixfoodfactory.nl/ondernemers/

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste Rwandese bonen zelf branden

Berichtdoor Spironski » ma 08 dec 2014, 13:26

Leuk verhaal om te lezen. Ik heb zelf ooit eens erg lekkere (overjarige!) Rwandese bonen van de Groeneboon gekregen, maar verder heb ik er geen ervaring mee.

Ik denk inderdaad dat je je roosttemperatuur wat moet aanpassen. Zal je zien dat tegen de tijd dat je het echt goed hebt gekregen de zak op is ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Chateau Rouge
Berichten: 45
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:43

Re: Eerste Rwandese bonen zelf branden

Berichtdoor Chateau Rouge » ma 08 dec 2014, 20:08

Hierbij de beloofde foto's. Gemaakt met wit papier als achtergrond (valt blijkbaar soms wat te rood uit) en USB kabeltje voor formaat en zwart-referentie :).
P1050805.JPG
P1050809.JPG
P1050811.JPG

EdEdsen
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 17:40

Re: Eerste Rwandese bonen zelf branden

Berichtdoor EdEdsen » di 09 dec 2014, 17:49

Hee 'Chateau Rouge'

Wat super leuk dat je meteen met de boontjes aan de slag bent gegaan! 4 min voor 1e pop is idd een beetje snel. Je mikt goed.. als je de totale brandtijd op 10-12 min weet te krijgen, ben je op de goede weg. Als dat eenmaal gelukt is, kun je misschien proberen het branden een klein beetje te temperen vlak voor de 1e pop, zodat de binnenkant van de boon qua branding uiteindelijk gelijk kan komen met de buitenkant.

Succes, ik ben benieuwd hoe het verder gaat....

Edwin

Chateau Rouge
Berichten: 45
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:43

Re: Eerste Rwandese bonen zelf branden

Berichtdoor Chateau Rouge » di 09 dec 2014, 18:45

Van de vorige 100gr bonen drink ik iedere paar dagen een shotje, kijken in hoeverre de boon verbetert.
Vandaag dagje vrij, droog weer, tijd om verder te oefenen met branden!

Eerste 4 minuten heb ik op de lagere setting (420 graden luchtstroom) de boontjes verwarmd. Toen ze niet echt lekker wilden kleuren toch weer de hoogste setting (570 graden luchtstroom) gepakt en iets meer afstand genomen (15cm ongeveer). Na ongeveer 5 minuten was de gelige kleur zichtbaar wat in 6 minuten naar lichtbruin ging. Het duurde lang voordat de vliesjes loskwamen, ongeveer na 8 minuten pas.

Doorgegaan tot ongeveer 13 minuten en toen de bonen in 2 minuten terug gekoeld. Bijgevoegde foto's zijn gemaakt met mn telefooncamera.
2014-12-09 12.07.20.jpg
2014-12-09 11.56.10.jpg
De bonen lijken wat dof van kleur en (volgens mij) duidelijk minder ver gebrand dan de vorige gezien de lichte kleur in het midden van de bonen. Eens kijken hoe lang ik m'n geduld dit keer kan bewaren! De geur is in ieder geval erg aangenaam :).

@EdEdsen: Bedoel je dat je de eerste crack probeert uit te stellen tot vlak voor het eind van de 10-12 minuten? Zodat je dan kan beginnen met koelen en gelijkmatiger gebrande boontjes overhoudt?


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron