Tonino "zelf" gebouwd

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Coffee Tornado
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 09:27
Locatie: Groningen

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor Coffee Tornado » do 16 feb 2017, 11:46

Even een update op een oud topic maar wel handig voor mensen die ook voornemens zijn om zelf een tonino te bouwen en via de zoekfunctie op dit topic uitkomen.

Ik had alle benodigdheden om een classic tonino te bouwen al besteld bij dfrobot maar helaas blijken de calibratiepads voor de classic tonino niet meer verkrijgbaar. Navraag bij de tonino makers leerde het volgende:
The calibration disks of the new Tonino have a different dimension (way smaller), are made from a different material (plexi instead of felt) and color (now green/red; the Classic had brown/red) and thus require a different calibration procedure.

The best you can do is to source felt pads of a color with Tonino values above and below the usual coffee range on a linear extension. Then you have to adjust the target calibration values in the firmware accordingly.
Dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan want het is me niet gelukt om vilt te vinden waarbij de specifieke kleurcode bekend is. Zelf een bruikbare tonino bouwen is dus niet meer mogelijk!
Strietman CT1 #83 - Eureka Olympus 75E TIN

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor FrancisPavoni » do 16 feb 2017, 16:43

Ai, dat is jammer. Ik was bijna begonnen aan zelfbouw (overigens heeft Okaphone in Groningen die kleurensensor gewoon op voorraad).
Zou het ook niet lukken met twee schijven van verschillende kleur (rood / bruin, groen / rood etc.) en dan calibreren en meten met een tiny tonino er naast zodat je net zolang kunt tweaken totdat de waardes overeen komen?
Ik zag in de online firmware dat er geswitched wordt tussen de 'oude' of de tiny versie. Of is de broncode van de huidige versie van de tiny niet meer openbaar?

Gebruikersavatar
Coffee Tornado
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 09:27
Locatie: Groningen

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor Coffee Tornado » do 16 feb 2017, 17:03

Omdat Jan het in zijn eerste post had over de aansturing van de kleurensensor ben ik voor de veilige optie gegaan door bij dfrobot te bestellen. Misschien dus wel even nakijken of degene van okaphone hiervoor bruikbaar is. En ik heb helaas niet de beschikking over een tiny tonino noch de code hiervan. Volgens mij is alleen de classic tonino code open source. Mocht je willen gaan experimenteren dan kun je mijn kleurensensor, schermpje en arduino wel overnemen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Strietman CT1 #83 - Eureka Olympus 75E TIN

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor fransg » do 16 feb 2017, 17:17

Al met al kun je wel stellen dat die Tonino beslist niet "te duur" was.

Enkelen hebben het zelf kunnen (na)maken, dankzij vriendelijke hulp van de werkelijke makers.

En dan nog kostte het dermate veel tijd en moeite om het netjes te krijgen dat het geen sinecure is. Voor de lol is het leuk maar als je het deed slechts om geld te besparen was het eigenlijk geen doen.

En de tweede Tonino is al helemaal niet simpel "ook even te maken".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor Pti » do 16 feb 2017, 17:26

Volgens mij is het bij een kleurmeting helemaal niet van belang dat de waardes van classic en Tiny tonino overeen komen. Wat mij juist belangrijk lijkt is dat het door jou gebruikte instrument telkens dezelfde waarde aangeeft bij het meten van hetzelfde product.

Of dit nu waarde a t/mx 0 tot 100 of wat dan ook is lijkt niet zozeer van belang, omdat een brandkleur meter enkel en alleen bedoeld is om je eigen product te controleren.

Daarom lijkt het calibratiemedium mij ook onbelangrijk als je maar telkens hetzelfde medium gebruikt.

Als laatste is een enkele tonino meting ook niet iets rotsvasts. Eigenlijk moet je een aantal metingen doen en een gemiddelde of mediaan pakken want ook een kleur meter geeft wel eens uitschieters. Ik kom uit een procestechniek omgeving waar kleurconsistentie van batch tot batch extreem belangrijk is, waar letterlijk miljoenen worden omgezet en ook daar is er bij de kleurmeting sprake van enige hocuspocus.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor fransg » do 16 feb 2017, 17:41

Mee eens, waarbij ik nog kan aanvullen dat Jan, Tije en ik vergelijkende metingen hebben gedaan omdat we onderling profielen en ervaringen uitwisselen. Jan en ik meten doorgaans vrijwel hetzelfde op dezelfde bonen. Tije heeft met zijn maler-instelling weleens een wat grotere afwijking, maar als we op dezelfde plek dezelfde bonen meten van dezelfde maler, is dit verschil zeer gering. Dus geven de twee typen Tonino over het geheel genomen zelfs vrij nauwkeurig dezelfde meetresultaten.

Ik meet elk sample eenmaal voor calibratie en drie maal daarna. Soms is de meting na calibratie iets anders en zijn de drie metingen op verschillende plekken van dezelfde puck vrijwel gelijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor FrancisPavoni » do 16 feb 2017, 18:53

Het leek me vooral geinig (en leerzaam) om te zien of het lukt om een enigszins werkend exemplaar te bouwen.
Ik heb al eens met studenten een m en m sorteer machine gebouwd met kleurensensor en dat viel nog niet mee.. Ik kan me voorstellen dat het helemaal lastig wordt als je een serie gaat bouwen die allemaal dezelfde waardes moeten geven. Ook na een jaar als bijv de leds wat gaan 'verkleuren'.

Gebruikersavatar
Coffee Tornado
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 09:27
Locatie: Groningen

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor Coffee Tornado » do 16 feb 2017, 22:08

Al met al kun je wel stellen dat die Tonino beslist niet "te duur" was.
Ja ach "te duur" vind ik zo'n relatief begrip. De meeste mensen verklaren je voor gek als je zegt dat je voor duizenden euro aan spullen hebt voor zoiets simpels als koffie zetten. Een plastic volautomaat van 500-800 euro met een levensduur van 5 jaar wordt dan wel weer als normaal gezien. Om nog maar te zwijgen over de veredelde senseo 'grand cru' cups à €0,50 per kopje.
Persoonlijk vind ik de tiny tonino eigenlijk wel te duur voor thuisgebruik. Met een aanschafprijs van €730 is het niet iets wat je er even bij koopt voor de leukigheid. En net als FrancisPavoni ging het me eigenlijk ook om de voldoening om zelf iets te bouwen (altijd leuk en leerzaam). Als je het 3d model bekijkt stelt het hardwarematig allemaal niet zo heel veel voor (nieuw- en oud model). De onderdelen komen allemaal hier vandaan dus die zijn ook niet zo exclusief als je misschien zou denken. Begrijp me goed: het is de tonino makers van harte gegund en ik begrijp dat ze er ook iets aan willen verdienen maar goedkoop zou ik 'm toch niet willen noemen ;).
Volgens mij is het bij een kleurmeting helemaal niet van belang dat de waardes van classic en Tiny tonino overeen komen. Wat mij juist belangrijk lijkt is dat het door jou gebruikte instrument telkens dezelfde waarde aangeeft bij het meten van hetzelfde product.
Je hebt helemaal gelijk. Misschien is het inderdaad gewoon een kwestie van de tonino schaal loslaten en proefondervindelijk een schaal inrichten tussen (te) licht en (te) donker gebrande bonen.
Strietman CT1 #83 - Eureka Olympus 75E TIN

Gebruikersavatar
Coffee Tornado
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 09:27
Locatie: Groningen

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor Coffee Tornado » do 16 feb 2017, 22:11

Ik kan me voorstellen dat het helemaal lastig wordt als je een serie gaat bouwen die allemaal dezelfde waardes moeten geven. Ook na een jaar als bijv de leds wat gaan 'verkleuren'.
Is dat niet ook de reden van het elke keer moeten calibreren? Dan speelt dat probleem toch niet meer?
Strietman CT1 #83 - Eureka Olympus 75E TIN

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tonino "zelf" gebouwd

Berichtdoor Jan B » wo 22 feb 2017, 23:56

Zelf bouwen is zeker leuk en leerzaam. En goedkoper.
Als je de meetwaardes niet onderling hoeft te vergelijken dan een zelfgekozen rode en een bruine ondergrond geschikt om te kalibreren. Zodat je eigen metingen onderling wel vergelijkbaar worden.

De kleurensensor van DFrobot heeft een extra aansluiting om de 4 verlichtingsleds separaat te kunnen schakelen. Dat maakt de simpele werking van de Tonino mogelijk. De makers van de Tonino hadden problemen met licht van de ledjes dat niet via het koffieoppervlak op de sensor kwam. Dat strooilicht veroorzaakte onregelmatige afwijkingen. Daarom hebben ze een houder ontwikkeld die de ledjes afschermt van de sensor. Voor een bruikbare herhalingsnauwkeurigheid is dat wel van belang.

Benieuwd naar het resultaat!
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron