FZ-94 en andere 1-2kg branders

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor Wedj » za 18 jun 2016, 00:15

Ziet er inderdaad heel compact uit en dat voor 2 kilo. Is dus electrisch Frans als ik het goed begrijp en de elementen afzonderlijk in te schakelen. Dat online verkopen gaat best wel maar langskomen geeft zoveel meer voldoening voor de mensen. De wereld achter koffie hebben de meeste nig niet over nagedacht. Veel plezier ermee
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15158
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor fransg » za 18 jun 2016, 05:45

Is dus elektrisch Frans als ik het goed begrijp en de elementen afzonderlijk in te schakelen.
Ja klopt en dat gaat vrij makkelijk. Ik warm de machine 20min op voor ik begin. Zet de doel-temp (de PID werkt als thermostaat, temp bereikt=elementen uit, temp onder doel=elementen aan, 'dead band' in te stellen in Artisan, een knop voor 1ºC en een knop voor 2ºC) voor de trommel op 175ºC, alle drie elementen aan. Dan doel-temp op 190ºC, bonen erin, en een element uit rond "Dry End". Halverwege FC nog een element uit en rond FC het laatste element uit.

CHARGE, TP en DROP worden automatisch door Artisan herkend en gemarkeerd.

De elementen geven geleidelijk hun energie af dus het effect is niet onmiddellijk. Airflow veranderingen werken wel vrij snel, en trommel-snelheid ook. Meer airflow=koeler, meer trommel=warmer dus daarmee kun je behoorlijk netjes het profiel verder vorm geven en in Artisan kun je makkelijk aflezen wat de opwarming in de bonen is in graden/minuut. Koeling na de branding werkt razendsnel.
Veel plezier ermee
dank!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2900
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor Erik82 » za 18 jun 2016, 07:45

Je bent weer goed bezig Frans, leuk ding. Wordt flink doordrinken met een kilo per keer :D .

Wanneer ga je commercieel bonen verkopen want de brandingen die ik van je heb geproefd waren allemaal erg goed en vaak beter dan een hoop commerciële branders. Ik zou wel geïnteresseerd zijn. Goed licht gebrande bonen zijn erg lastig te krijgen en dat is waar de Strietman echt tot zijn volledige potentieel komt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
grad
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 15:36
Locatie: Eindhoven

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor grad » za 18 jun 2016, 07:58

Super mooie machine,ben weer benieuwd naar je ervaringen met deze machine en naar de filmpjes uiteraard.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15158
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor fransg » za 18 jun 2016, 10:14

Wanneer ga je commercieel bonen verkopen want de brandingen die ik van je heb geproefd waren allemaal erg goed en vaak beter dan een hoop commerciële branders.
Ik zal het je berichten!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15158
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor fransg » za 18 jun 2016, 10:25

Mooi apparaat. En zoals er al meerderen hebben aangehaald, vrij compact.
En bovendien maakt hij ook heel weinig geluid. Je kunt gewoon een kalme conversatie hebben of muziek luisteren tijdens het branden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor Wedj » za 18 jun 2016, 11:33

En de gas Toper wat minder, conversatie is mogelijk echter tis stuk stiller als ie uit is. Ik zie Frans dat jij een smartboard eraan gekoppeld hebt. Mooi! Ikzelf heb een 17 inch aan de brander gebouwd ( oude opname)en men vindt het leuk om zo te volgen als ik bezig ben.
Afbeelding
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15158
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: FZ-94 Pro lab coffee roaster

Berichtdoor fransg » za 18 jun 2016, 11:43

Mooie setup bij jou ook!

We kunnen de thread titel wel aanpassen naar "1-2kg branders" en zo meer ervaringen delen?
Ik zie Frans dat jij een smartboard eraan gekoppeld hebt.
Ik heb de laptop gekoppeld, geen toegewijde smartboard. Bij Marko zag ik wel een mooi prototype van zo'n board, dat zou ook zeer de moeite waard zijn om eraan te zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: FZ-94 en andere 1-2kg branders

Berichtdoor Wedj » za 18 jun 2016, 12:06

Dank voor aanpassing insluipen in jouw draadje.
Ervaringen uitwisselen zou super zijn.
Dacht dat het een smartbord was, vond het idee wel super. Waarom electrisch? Toen ik op zoek was werd dat afgeraden op basis van langzamere reactietijd op aan en afschakelen. Als ik jouw verhaal lees is indien tijdig anticiperen en de mogelijkheid van de drie elementen afzonderlijk in en uit te schakelen valt het reactietijd gebeuren wel mee
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15158
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: FZ-94 en andere 1-2kg branders

Berichtdoor fransg » za 18 jun 2016, 12:22

Plotseling flink heter of ineens koel is niet mogelijk, maar dat zal met gas evenmin zo hard gaan als bijvoorbeeld met de kleine Roastilino. Als ik daar het element uitzet duikelt de boontemp omlaag, maar die plotse wendingen zijn ook helemaal niet nodig. De PID kan in een fluid bed brander wel heel precies een lijn volgen maar dat gaat met de FZ-94 ook vrij netjes. Ik neem een recente branding als achtergrond en zie dan of ik iets onder of boven het plan zit en kan dan de trommel of airflow tijdig aanpassen en/of de brandduur wat verlengen of inkorten, rustig op FC aansturen en zodra die begint naar het percentage kijken dat de ontwikkelfase duurt, en mikken op rond de 23%, intussen ook de kleur van de boontjes goed volgen en onmiddellijk stoppen en koelen wanneer me dat goed lijkt.
Waarom elektrisch?
Het ding is zo ontworpen en ik vind het ook wel handig dat hij nog net op een normaal 16A circuit kan werken.
Toen ik op zoek was werd dat afgeraden op basis van langzamere reactietijd op aan en afschakelen.
Wanneer je weinig kunt regelen aan airflow en drumsnelheid dan is het aan/uit zetten van de elementen wel van beperkte invloed. Maar de warmte in drie (of eigenlijk vier) stappen regelen (3 aan, 2 aan, 1 aan en 0 aan bij restwarmte) en ook nog heel precies airflow en drum regelen middels 'frequency drives' vanuit Artisan, dat werkt behoorlijk precies.
Als ik jouw verhaal lees is indien tijdig anticiperen en de mogelijkheid van de drie elementen afzonderlijk in en uit te schakelen valt het reactietijd gebeuren wel mee
In onderstaande recente branding loopt de Rate of Rise wat te ver terug kort voor het einde, dan "red" ik dat (zie minuut 11-12) door middel van stapsgewijs aanpassen airflow en drum speed en trek ik de RoR weer wat op tot het eind. Volgende keer dus met dezelfde bonen het laatste element iets later uitzetten en tijdig airflow minderen en drum iets versnellen.
tanzania16jun2016.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron