Artisan met schudbrander

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Artisan met schudbrander

Berichtdoor Jan B » do 27 okt 2016, 15:46

Hieronder een grafiek van een branding met mijn schudbrander. viewtopic.php?f=59&p=74216#p74216
Ik heb eerst in de ontwerper module van Artisan een "ideale" grafiek gemaakt. Bij het branden van de Malabar mag de Bt in het begin niet te snel oplopen. Bij mijn eerste brandingen was er sprake van tipping en scorching, een teken dat de bonen de aangeboden warmte niet in voldoende mate kunnen opnemen.
Na een aantal brandingen leverde onderstaande grafiek een overheerlijk resultaat op.
Het lukt me nu keer op keer om deze branding te reproduceren.
Ik heb geprobeerd in ieder geval de onderstaande eigenschappen van de branding te realiseren:
- gedurende de gehele branding een oplopende Bt.
- gedurende de gehele branding een aflopen deltaBT of ook wel ROR (Rate Of Rise).

Iemand nog suggesties om het profiel te verbeteren?

[Tonino 104]
Malabar schudbrander 2.png
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor fransg » do 27 okt 2016, 23:05

Ziet er fantastisch uit!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor Tije » do 27 okt 2016, 23:36

Grappig, bij mijn roasts zit ik over het algemeen na 3'30" al rond de 150 *C, een veel fellere aanloop dus.
De totale brandtijd bedraagt dan negen à elf minuten.
'Leidt ook tot een zeer goed resultaat.
Tóch zal ik ook weer eens een wat vlakkere curve proberen . . . .
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor Pti » vr 28 okt 2016, 11:49

Ik vind dry-end wel erg apart op 100C. Dan begint het vocht juist net met uit dampen, ik call dry-end meestal tussen de 140 - 150C.
Maar drumroaster en fluidbed is natuurlijk een beetje appels en peren?

De curve zelf ziet er keurig uit.

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor Jan B » vr 28 okt 2016, 18:48

Bij de Malabar werkt voor mij een snelle aanloop niet goed. Vooral veel tipping dan.
Wat het drogen betreft moet ik nog eens in de boeken duiken. Zodra de groene kleur naar geel neigt heb ik het idee dat het drogen op zijn eind loopt.
Volgende branding zal ik daar eens wat beter op letten.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
janvanderweel
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 12:33
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor janvanderweel » za 29 okt 2016, 07:53

Dat ziet er bijzonder netjes uit. Jouw 'schudbrander' lijkt goed te werken, heel goed gedaan!
Question everything. Never stop wondering.

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor Jan B » za 29 okt 2016, 15:22

@Pti,

Op welk moment in de grafiek eindigt volgens jou de droogfase? Is dat standaard bij 150C? Of is dat de eerste 5 minuten van de branding?
Of kijk jij naar de kleur van de bonen om te bepalen wanneer de droogfase is geëindigd?
Ik begrijp dat er beneden de 95 graden weinig droging plaatsvindt.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor Pti » za 29 okt 2016, 22:14

Kleur en vooral geur bepalen dry-end, in de grafiek kan je het niet echt zien natuurlijk maar jouw DE markering viel me op omdat 100c erg vroeg is.

Monsooned koffie is een beetje een verhaal apart maar ik markeer DE op het moment dat er een egale vrij heldere kleur geel ontstaat zonder groene vlekjes. De geur ontwikkeld zich van gras/hooi naar de zeer herkenbare broodlucht op het moment dat de droogfase ten einde is en de aanloop naar de maillard reactie begint.
Ik heb wel de automark DE functie aanstaan in artisan (op 150C als ik me niet vergis) zodat ik hem sowieso niet vergeet te markeren.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor fransg » za 29 okt 2016, 22:32

Ik heb wel de automark DE functie aanstaan in artisan (op 150C als ik me niet vergis) zodat ik hem sowieso niet vergeet te markeren.
Heb ik ook zo, en dan een stem die me bij 150ºC (probe meet dan 120ºC, dat terzijde) eraan herinnert dat ik moet checken of die kleurverandering inderdaad heeft plaatsgevonden, evenzo een stem die rond de FC temp vraagt even op te letten of FC hoorbaar is. Dat is met name handig als ik ook een muziekje aan heb.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Artisan met schudbrander

Berichtdoor Jan B » zo 30 okt 2016, 16:59

Aah mooi, daar gaan we de volgende nog eens goed op letten.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron