Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor Marcje » do 27 okt 2016, 18:29

We krijgen (tegen vergoeding) elke week wat bonen van de buurman die ze zelf brandt. Erg leuk die afwisseling!
Nu lees ik overal dat je de bonen het best een paar dagen na de branding pas kunt gebruiken (raadt de buurman ook aan). Maar waarom is dat eigenlijk? Moeten er eerst wat ongewenste aromas oid verdwijnen? En hoe kan ik ze dan het best bewaren? Gewoon in een bus? Weckfles? In een vacuum getrokken bewaardoos?

We zijn nu bijna door onze koffie heen en er staat een verse batch te wachten die vanmiddag gebrand is, vandaar...
Laatst gewijzigd door Marcje op do 27 okt 2016, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor @3aan » do 27 okt 2016, 20:17

We krijgen (tegen vergoeding) elke week wat bonen van de buurman die ze zelf brandt. Erg leuk die afwisseling!
Nu lees ik overal dat je de bonen het best een paar dagen na de branding pas kunt gebruiken (raadt de buurman ook aan). Maar waarom is dat eigenlijk? Moeten er eerst wat ongewenste aromas oid verdwijnen? En hoe kan ik ze dan het best bewaren? Gewoon in een bus? Weckfles? In een vacuum getrokken bewaardoos?

We zijn nu bijna door onze koffie heen en er staat een verse batch te wachten die vanmiddag gebrand is, vandaar...
Je zou de zoekfunctie eens kunnen gebruiken en niet na 2 pogingen al opgeven! ;-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor Marcje » do 27 okt 2016, 21:00

Je moest eens weten, zoekfuntie draait hier overuren ;-)
Ik weet dat bonen moeten ontgassen, maar was benieuwd naar het mechanisme erachter, en wat dit voor gevolgen heeft voor de smaak als ze niet voldoende ontgast zijn (zuur? bitter?). Of dat het ontgassen sneller gaat als je ze bv vacuum trekt. Daar kon ik wel wat discussies over vinden, maar geen echte consensus.
Ik ga er vanavond maar eens wat in de maler gooien en elke paar dagen even proeven!
dus...

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor Wedj » do 27 okt 2016, 22:07

Hoe kun je iets vacuum trekken als het nog CO2 produceert? Daarna hangt het van boon af en de mate van branding. Te vroeg is vaak te zuur. Voorbeeld monsooned malabar 5 dagen na de branding is ie beginnend lekker. Op dag 7-9 mijn insziens op zijn best. Dat geldt voor de boon 2,5 min na FC verwijderd. En dat is maar een soort! Je laatste zin is een mooie methode. In de hopper en proeven wanneer ie lekker wordt. Niet teveel in die hopper tegelijk gooien aub. Veel plezier met proeven
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor Spironski » vr 28 okt 2016, 00:24

Ach, en je kàn ze best eerder gebruiken hoor, alleen is de smaak dan allesbehalve optimaal. Ik vind te jonge bonen vaak een beetje wee smaken en een beetje vlak. Kennelijk is er toch wat zuurstof en rijping nodig om alle smaken los te krijgen.

Soms vind ik bonen na een week op z'n lekkerst, soms pas na twee of zelfs een enkele keer drie weken. Ligt inderdaad aan welke boon het is en hoe gebrand.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor @3aan » vr 28 okt 2016, 00:45

Toen ik nog de Malabar in de kar gebruikte, brandde ik deze 14 dagen voor het evenement dan waren ze op hun top, korter kon nog weleens van die rare bubbels bij je uitloop geven, dan waren ze dus nog te vers!

Laatste tijd gebruik ik Costa Rica "San Jorge" en dan is die 14 dagen ook mijn maatstaf, dat werkt voor mij perfect!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hoe lang lang na het branden zijn bonen gebruiksklaar

Berichtdoor Marcje » vr 28 okt 2016, 07:50

Het betreft hier een Yellow Bourbon die licht gebrand is. M'n buurman heeft een vrij simpele brander (zeg maar de hamster tredmolen met verfstripper - weet het merk niet) en doet dat op gevoel en gehoor. Bewaar ze nu in plasic dozen met een soort eenwegsventiel.
Gisteren de malen afgesteld op 18gr maalsel -> 36gr espresso in 27 sec. Veel crema en vond hem helemaal niet verkeerd smaken, maar idd wel wat vlak en wat bitter. Plan is om elke dag op de (maal) setting van de vorige dag beginnen en dan kijken in welke richting ik moet aan passen. En wat het dan met de smaak doet.
Dat laatste vind ik vooral moeilijk, omdat ik nog verre van een 'absolute smaak' heb en gewoon moeite heb om smaken te benoemen en omschrijven. En smaken vergelijken als daar een etmaal tussen zit is erg lastig voor me. :|
Oefenen dus!
dus...


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron