Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Chateau Rouge
Berichten: 45
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:43

Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Chateau Rouge » ma 09 jan 2017, 22:34

Deze week komt er een pakje binnen met de volgende koffies van Fleur de Cafe (allemaal 1kg)
- India Monsooned Malabar Arabica
- India Monsooned Malabar Robusta
- Panama Boquete
Deze ben ik van plan te roosteren met de 'verfbrandermethode' waar ik vorig jaar een aantal kilo verschillende bonen naar tevredenheid mee heb gebrand.

Nu was ik van plan met een aantal vrienden de verschillen in deze bonen te proeven. Het idee om van alle bonen +/- 200 gram te branden en dan met 1 of meerdere zetwijzen te kijken 'wat we het lekkerste vinden' en een gezellige avond rondom koffie te hebben. Alleen... zoveel keuzes.

Thuis drink ik meestal zachte/wat lichtere cafetiere koffie, soms wat meer pit uit een percolator. Hario Skerton handmaler en Fiorenzato T80a zijn beschikbaar om te malen. Gezien ik onbekend ben met de boon, wil ik focussen op branden en malen en niet bijv. nog een halfautomaat met alle variabelen erbij betrekken.

Van de MM lees ik over een klein window tijdens het branden die een mooie gelaagde smaak geeft. Te kort wordt het soort van stoffig, te lang en het wordt houtskool/asbak. Zijn er nog tips (evt. van verfbrandergebruikers) om dit window te raken? Verschillen de Robusta en de Arabica nog in brandwijze en zouden beide types op zichzelf gedronken kunnen worden? En geldt het fijner maler van MM voor halfautomaten ook voor cafetiere/percolator?

Over de Panama Boquete las ik: Panamas are known for their easy-drinking completeness, classic Central American smoothness and delightful sweetness. These are incredibly versatile coffees, handling nearly all roast levels and methods of brewing with class and grace. Wat me al een stuk meer gerustheid geeft dan de MM.
Ik lees hier zeer uiteenlopende berichten over, van venijnig, via gewoontjes, tot fruitig. Ik ben hier erg benieuwd of de zetwijze nog veel invloed zal hebben op de smaak die naar boven komt. Kan iemand mij adviseren over de brandwijze van deze boon?

In het kort: veel vragen, veel leren. Ik hoop met jullie adviezen een leuk koffie-avondje voor te kunnen bereiden. Bij voorbaat dank!

Chateau Rouge

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » di 10 jan 2017, 07:55

De Malabar zul je alleen als espresso echt goed kunnen gebruiken. Dat is niet een boon die zich goed leent voor andere zetmethoden. De gewone Malabar heeft een heel apart branprofiel nodig met lange droogperiode om er echt alles uit te kunnen halen.

De Robusta kun je hooguit na branden voor 10% mengen met de Malabar maar meer dan dat zou ik er niet mee doen. Totaal ongeschikt om zo te drinken tenzij je van as en heel veel cafeïne houdt. Robusta zou ik sowieso links laten liggen want dat zijn over het algemeen bonen van lage kwaliteit. De Robusta is een erg zachte boon dus goed oppassen want als die eenmaal hitten op begint te zuigen schiet die erg snel door tot pikzwart.

De Panama is de enige boon die voor meer zetmethoden geschikt is, natuurlijk afhankelijk van de branding en vereist een vrij standaard brandprofiel.

Je had je topic beter in het subforum branden kunnen plaatsen ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Chateau Rouge
Berichten: 45
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:43

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Chateau Rouge » di 10 jan 2017, 10:24

Dank voor je reactie, Erik. Zo te zien had ik beter wat vooronderzoek kunnen doen welke bonen geschikter zijn voor toepassing in cafetiere en percolator :P.
Ik ga er eens wat mee experimenteren. Er zijn wel vrienden bij die graag teer/as/cafeine/hel en verdoemenis drinken dus wellicht kan ik daar de Robusta wat sterker bijmengen. Wellicht na een hoop gepruts de Panama als bakkie troost.

Tips blijven welkom!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor bobbee » di 10 jan 2017, 10:35

*topic verplaatst naar juiste forum
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » di 10 jan 2017, 11:17

Zie de percolator als gelijk aan espressomachine dus ook geschikt voor de bonen. Het gaat mee om het verschil espresso tegenover filter/cafetiere.

Ik kan je vertellen dat ik een Hel en Verdoemenis een geweldig biertje vind maar dat ik nooit pure Robusta zou drinken. Dat spul is alleen maar geschikt om te blenden in beperkte mate en niet om zo te drinken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Marcje » di 10 jan 2017, 11:34

Mag ik aanhaken? Ik heb met de buurman een baal Monsooned Malabar AA gekocht en ga die voor eigen gebruik in de Gene branden.
Ik heb die bonen nog niet, maar wat ik in de regel tot nu toe (voor andere boontjes) doe is voorverwarmen op 235grC, dan 240gr bonen erin en tot de FC het setpoint op 235grC laten. Na FC op 225grC zetten en naar believen doorstoken, zeg een stukje voor de 2e krak.
Is dit als startpunt ook ok voor de Malabar?
dus...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » di 10 jan 2017, 12:58

Dat is inderdaad een redelijk standaardprofiel maar niet geschikt voor de Malabar. Als je dat met een Malabar gaat doen hou je zeer onregelmatig gebrande en verkoolde bonen over. FC zal dan heel kort zijn en binnen 30s zit je dan ruim in SC. Het zijn hele zachte bonen die door de monsooned verwerkingsmethode eerst goed moeten drogen alvorens echt te branden.

Ik heb zelf lang een Gene gehad en hiermee ongeveer 750 brandingen gedaan. Voor de Malabar was het voorverwarmen tot 180C en dan 180C voor 8min (beetje mee spelen), daarna op 225C zetten tot na eerste krak en dan hooguit op 230C tot einde. Heel anders dan andere bonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Erik82 » di 10 jan 2017, 16:44

Goede tip. Max 210gr inderdaad, dat was ik alweer vergeten. Ze worden behoorlijk groot en anders gaat het branden niet lekker door de verstoorde airflow.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Marcje » di 10 jan 2017, 16:49

Dank u beiden :-)
dus...

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Nieuwe boontjes, tijd voor een mini-proeverij

Berichtdoor Wedj » di 10 jan 2017, 18:52

Kan ik ook nog een schepje er boven op doen. Nu ruim 800 kg in 1,5 jaar gebrand malabar arabica. Over twee weken komt de nieuwe lichting bij mij aan. Zelf vind ik dit een superboon voor mij wars van alle zuren en daar word ik blij van. Branden is een ander verhaal, door zijn grootte en zachtheid staat ie bekend om zijn oneven roast, snel olie oo de boon en is die bijna niet uit te bannen. Ik gebruik hem in de espresso en in de cafetierre voor klanten wel iets donkerder gebrand 3 minuten na start first crack max. In de aeropress is ie als filterkoffie erg goed te drinken op het werk. Om een indruk te geven hoeveelheid malabar in de Toper is 700 g. Dat is Maximaal anders wordt de uneven roast enorm. Gaat er nu Burundi in fully washed dan kan er 1,2 kg groen in. De malabar is ook in de capucchino een heerlijke choco mooi gedragen door de volle melk. De robusta is inderdaad alleen geschikt voor een blend en inderdaad 10% is wel het max ofschoon mijn Siciliaanse vrienden nog wel meer willen. Ik heb ook nog ergens excel bestand toen ik de monsooned met de Gene brandde. Moet even zoeken.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron