Peru Microlot

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Peru Microlot

Berichtdoor Pti » zo 01 apr 2018, 19:41

:shock: tijd vliegt wanneer je het naar je zin hebt.

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Peru Microlot

Berichtdoor FrancisPavoni » zo 01 apr 2018, 22:59

Kun je ook iets over de geur zeggen? En ga je hem ook cuppen of pas na rijping proeven?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Peru Microlot

Berichtdoor fransg » ma 02 apr 2018, 04:42

Kun je ook iets over de geur zeggen? En ga je hem ook cuppen of pas na rijping proeven?
Geur na het branden vind ik eigenlijk altijd wel lekker dus dat voorspelt voor mij niet iets duidelijks.

Cuppen doe ik nooit, daar weet ik te weinig van en ik heb de tijd om een paar dagen te wachten en er dan espresso van te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Peru Microlot

Berichtdoor kilo » wo 04 apr 2018, 11:26

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag mijn eerste batch Peru microlot gebrand op de Bullet.
Volgens mijn gewicht/volume meting een vrij harde boon. Dus wat extra energie in het begin van de branding gegeven.
Ik heb de Peru niet “nagebrand” van een eerder profiel maar de branding op kleur, geur en vooral de roast-time monitor gestuurd. Voor de volgende Peru-batch het profiel ietsje aanpassen rond de FC lijkt me.
FC kwam wat vroeger dan gebruikelijk. Net voor de SC gestopt. Totale duur van rond de 12minuten is bij mij gebruikelijk voor een harde boon.
Het percentage ontwikkeling na de FC is wat hoog, ( ten opzichte van de Scott Rao normen) maar dat is eigenlijk altijd zo als ik tegen de SC aan wil branden en ook de ROR curve netjes wil laten dalen.
Voor deze batch brandde ik een batch Malabar, ook van PTI. Die gedraagt zich totaal anders. Grote zachte bonen en een langzame branding van 15 minuten.
Nu nog een weekje wachten en dan proeven. Cuppen is ook niet zo mijn ding.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Peru Microlot

Berichtdoor fransg » wo 04 apr 2018, 13:53

Mooi overzicht!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Peru Microlot

Berichtdoor fransg » di 10 apr 2018, 11:26

De bonen ruiken ook verrukkelijk zoet tijdens het branden, een zeer prettige geur komt uit de brander.

FC komt wat eerder (2-3ºC) dan bij de andere bonen die ik dezer dagen brandt.
Peru-Pasco-B05-T95-9apr2018.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Peru Microlot

Berichtdoor FrancisPavoni » di 10 apr 2018, 17:02

Heb je de eerste batch al geproefd?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Peru Microlot

Berichtdoor fransg » di 10 apr 2018, 17:35

Ja, erg lekker, batch 2 op de E5 maler nu. Ik kan zulke dingen niet makkelijk omschrijven maar het een verrukkelijke, zoet en kruidig, makkelijk goed te krijgen ook, of ik 'm nu wat korter of een stuk langer laat doorlopen, het is allemaal heerlijk. 18g in, 30g uit in ongeveer 30s, VSTbakje, vrij stevige pre-infusie op de L-R dus nauwelijks meer dan 2s pre-infusietijd, maar op de L1 met wat lagere en langere pre-infusiedruk is-ie ook verrukkelijk. Fijn om bij het wijd open raam te proeven, met de neus in de frisse buitenlucht, dan komen de smaken helderder naar voren. Kortom, geen lastpak die boontjes, en de klanten hebben 'm ook graag.

De Costa Rica die ik ook (groen) haalde bij Het Hoofdkwartier doet er trouwens niet voor onder, een verwante smaak. Ook allebei even licht gebrand, de een T98, de ander T99 dus dat maakt ze eveneens vergelijkbaar, ook allebei groen 1.5kg in dezelfde brander.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Peru Microlot

Berichtdoor Pti » di 10 apr 2018, 17:46

Ik heb vorige week woensdag nog even twee sample branding gedaan om me een beetje te oriënteren op de gewenste branddiepte. Deze de donderdag erna gecupt, de lichtere branding is een mooie zacht fruitige koffie die veel van zwarte thee en bergamot wegheeft zoals een goede Kenyaanse SL dat ook heeft. Toch sprak de onkere branding mij nog meer aan met moutige smaken en laurier die waarschijnlijk in een mooie stroperige espresso nog lang na het drinken de tong een zoete kruidige opdonder geven. Deze zelfde zoete geur viel mij bij het branden op.

Zelf heb ik, om alle deelnemers tevreden te stellen, maar genoeg voor twee brandingen van 3,6kg dus weinig ruimte voor experimenteren is er niet, maar gelukkig lijkt deze boon erg vergevingsgezind.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Peru Microlot

Berichtdoor pichichi » di 10 apr 2018, 20:16

Fijne, hele fijne berichten van allen!
Heerlijk om te genieten, en te lezen ook, over elkaars bevindingen en proeverijen. Echt tof!
Blij dat de Peru bevalt. En best wel beetje trots op dit pareltje.. 8-)
Geniet ze!!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron