Slimme instelbare stopcontact

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
RoelP
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 12:44

Re: Slimme instelbare stopcontact

Berichtdoor RoelP » ma 03 apr 2023, 18:53

Klopt. Ik wil de stekker van mijn Giotto niet in een slim stopcontact steken, maar 'al het slims' in een los bakje onder het apparaat plaatsen (in het espresso-apparaat kan niet, want daar reikt de WiFi niet, ivm metalen omhuizing). Daarbij wil ik de tuimelschakelaar gebruiken als input. Zo heb ik het beste van twee werelden: het apparaat tijdig en vanaf afstand aan- en uitschakelen, én de tuimelschakelaar blijven gebruiken voor het geval ik er toch naast sta (bijvoorbeeld, om uit te zetten na gebruik of aan te schakelen bij het opdienen van de soep).

De setup die ik in gedachte had was met behulp van een 'Shelly 1PM'. Dit betreft een enkelpolige "Power metering relais switch 16A". Naast communiceren via MQTT biedt dit apparaatje de mogelijkheid om een standaard 240V schakelaar als input te gebruiken. Het is ontworpen rond het idee, dat je 'm achter een muurschakelaar plaatst, je schakelaar erop aansluit en je vervolgens je lamp met de schakelaar of met je automatiseringssysteem kunt schakelen. Ideaal voor onder mijn Giotto. Bovendien kan ik het verbruik monitoren. Het enige nadeel is, dat hij enkelpolig is. En dat dat wellicht een vereiste is, realiseerde ik me pas, toen ik de wipschakelaar uitbouwde en zag dat deze dubbelpolig is.

Als ik het toch toepas, zoals in gedachte, zal het ongetwijfeld werken. En qua veiligheid heb ik dan bijna dezelfde situatie gecreëerd als iemand die een (enkelpolige) slimme stekker gebruikt. Dan is de nul-draad in het apparaat ook niet uitgeschakeld. Alleen zit bij mij het relais onder het appaaraat, en bij een ander aan de muur.


Terug naar “Oproepjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron