Onderzoek naar de koffiekop!

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
Roy&Marlies
Contacteer:

Re: Onderzoek naar de koffiekop!

Berichtdoor Roy&Marlies » za 28 feb 2015, 11:59

Das waar :D
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welk cappuccino kopje het meest optimale smaak rsultaat geeft.
Al ben ik op zich blij met de kopjes die moeders mee heeft genomen van de kringloop :lol:

velvetvinnie

Berichtdoor velvetvinnie » za 28 feb 2015, 13:12

Ik drink mijn espresso het liefst uit een iets te groot maar goed voorverwarmend porseleinen kopje, ergens op rustig tropisch eiland, terwijl ik van het uitzicht geniet en geen enkele verplichting voel...

PetervdB

Berichtdoor PetervdB » za 28 feb 2015, 13:31

Wij proeven wel degelijk met onze ogen. Laatst een documentaire gezien op de BBC waar ze een groep "wijndeskundigen" een witte wijn voorschotelden met een qua smaak nutrale rode kleurstof.
Alle proefnotities gaven een rode wijn aan, met zaken als zwart en rood fruit in de beschrijvingen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

bobbee

Berichtdoor bobbee » za 28 feb 2015, 13:41

Nog niet heel lang geleden, in 2004, was er naast rode ook groene ketchup te vinden in de schappen van de supermarkten. Heel veel promotie was er niet voor het product, maar het hield de gemoederen een korte tijd zeker bezig. Kinderen zouden ketchup liever eten als het groen was, stelden onderzoekers. Qua smaak was er niets anders aan het product, maar het flopte toch. De reden? De kleur is onnatuurlijk voor ketchup, aangezien het wordt gemaakt van tomaten. Heinz vergiste zich in het belang van het uiterlijk van eten: mensen proeven niet alleen met hun tong, maar ook met hun ogen.

Remy

Re:

Berichtdoor Remy » za 28 feb 2015, 21:08

Jij gaat ontwikkelen? Is dat alleen op papier of wordt het ook verwezenlijkt?
De echte ontwikkelingskosten voor iets dergelijks zijn hoog en eigenlijk niet betaalbaar als afstudeerproject, zal dus waarschijnlijk niets wezenlijks gaan brengen in ''KOFFIELAND''

Succes, je zou het ook eens kunnen proberen met een enquette formulier op een druk kruispunt in een Winkelgebied?!

PS Psjigilogie voor een koffiekopje, het gaat toch om de echte smaakbeleving in de Cup, daar kan je geen verandering in aanbrengen op die manier.

Gisteren een interessant iets gezien met de smaakbeleving van wijndrinken, deze werd mede bepaald door de keuze van de glasvorm.
Een smal hoog glas geeft een andere smaak van de wijn dan een grote bollere vorm. De eerste is wat rinser de tweede is eerder zoeter.
Dat komt dat je met het smallere glas het hoofd achterover helt en daardoor de smaak receptoren onder de tong aanspreekt in tegenstelling tot het bollere glas daar zijn de receptoren bovenop de tong aan de overhand. Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Doe er je voordeel mee!
Ik doe dit voor een bedrijf en het gaat ook zeker gemaakt worden.
Tevens werken er een aantal barista's en universiteiten mee aan het onderzoek.
Maar bedankt voor het vertrouwen..

Remy

Berichtdoor Remy » za 28 feb 2015, 21:11

Kijk eens naarde notneutral kopjes. Die zijn op deze manier tot stand gekomen. Je onderzoek is dus al uitgevoerd en daar zijn al kopjes van.
Ja ik ken deze kopjes! Er zijn inderdaad al mensen mee bezig geweest maar ik ga mij op andere punten richten.
Dingen die zij hebben ontdekt ga ik natuurlijk wel meenemen!

Roy&Marlies
Contacteer:

Berichtdoor Roy&Marlies » zo 01 mar 2015, 07:58

Remy, krijgen wij ook wat prototypes om te testen?
Dat lijkt mij nou leuk, toch weer een mooi verhaal om ooit aan je kleinkinderen te kunnen vertellen.
De inhoud van de kopjes vind ik ook belangrijk trouwens (kan mij niet herinneren of specifiek die vraag er tussen zat)
Onze huidige kopjes vind ik iets te groot waardoor er wat te veel melk in komt.
Maar dat kan ook wat zeggen over mijn opschuim kwaliteiten :lol:

Remy

Berichtdoor Remy » zo 01 mar 2015, 12:19

Remy, krijgen wij ook wat prototypes om te testen?
Dat lijkt mij nou leuk, toch weer een mooi verhaal om ooit aan je kleinkinderen te kunnen vertellen.
De inhoud van de kopjes vind ik ook belangrijk trouwens (kan mij niet herinneren of specifiek die vraag er tussen zat)
Onze huidige kopjes vind ik iets te groot waardoor er wat te veel melk in komt.
Maar dat kan ook wat zeggen over mijn opschuim kwaliteiten :lol:
Haha ja klopt, er zat een kleine vraag in hoeverre het belangrijk was. voor de rest richt ik mij op de standaard maten omdat daar alles op afgesteld is.
Ja dat kan zeker, ik moet alleen nog even kijken hoe ik dit ga organiseren. misschien ergens een dag/moment waarop mensen de hele dag kunnen langskomen om te proeven en testen?

pichichi

Berichtdoor pichichi » di 03 mar 2015, 20:47

Het ging hierboven al over 'kijken' en 'de kleur'......

http://www.flavourjournal.com/content/3/1/10" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Remy

Berichtdoor Remy » di 03 mar 2015, 22:25

Het ging hierboven al over 'kijken' en 'de kleur'......

http://www.flavourjournal.com/content/3/1/10" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankjewel, dit onderzoek had ik al bekeken. Dit is wel een beetje de kant die ik graag op wil. Door de enquete wil ik er nu achterkomen waar precies de kansen liggen.

Terug naar “Oproepjes”