(Thuis)Hulp gevraagd met strega

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
Tripax

(Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor Tripax » do 16 apr 2015, 13:42

Sinds meer dan een jaar heb ik een Bezzera Strega met Compak K10 maler in huis. Daarvoor nooit een echte espresso machine gehad, meestal dronken we filterkoffie.
Jammer genoeg slaag ik er maar niet in om er consistent goeie espresso mee te maken. Aan de bonen ligt het niet, ik gebruik altijd vers gebrande bonen van fascino/blanch dael/koffielab/…
Ik worstel nogal met de vele variabelen van de machine, ook met het feit dat er geen gouden regel lijkt te bestaan voor hendelmachines (25 seconden bijvoorbeeld lijkt niet echt van toepassing op hendelmachines).
Daardoor ben ik de laatste tijd toch vaker en vaker voor mezelf overgegaan op filterkoffie, wat eigenlijk zonde is met zo een machine.
Daarom hebben we toch besloten om hulp in te roepen, liefst van iemand die zelf ook een strega of levermachine heeft.
Wie zou dit willen doen in de omgeving van Utrecht, uiteraard tegen vergoeding? Ik wil dit wel op mijn eigen machine doen, dus liefst op locatie.

Gr

Nomad

Re: (Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor Nomad » do 16 apr 2015, 15:19

Ik denk dat je er geen vergoeding tegenover hoeft te zetten hoor. Als mensen een beetje in de buurt wonen, dan zal het voor een avondje "hobbyen" zijn en een hobby heeft niets met geld te maken :).

*woont helaas 200km verderop :)
-Conscience keeps more people awake than coffee
Rocket Cellini - Hario V60 - Sette 270W

Erik82

Berichtdoor Erik82 » do 16 apr 2015, 16:52

Wat versta je onder omgeving Utrecht. Waar woon je zelf? Omgeving Utrecht is voor mij ergens tussen Woerden, Breukelen en Vianen wat nog best een groot gebied is. Iets nauwkeuriger zou fijn zijn.

Het is met een Strega best lastig om slechte shots te maken dus ergens moet het goed fout gaan. Post anders eerst eens een filmpje van je werkwijze zodat we eens kunnen kijken. Heb je een naked portafilter want dat maakt het diagnosticeren stukken eenvoudiger?

Hulp op locatie moet mogelijk zijn. Ik heb wel wat ervaring met een K10 en al ruim 2,5 jaar een Strega dus dat moet wel goed gaan komen.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita Wave 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » do 16 apr 2015, 17:15

Als het erg dicht bij Woerden is, daar ga ik zaterdagmorgen naartoe.

Groet, Adrianuz Piston.

bobbee

Berichtdoor bobbee » do 16 apr 2015, 18:51

Ik heb een K10 en een Strega. Ik haal toch wel vaak goede resultaten.

Even een eerste vraag, maak je de maler weleens schoon? Dus bovenste schijf er helemaal af draaien en alles borstelen, stofzuiger erbij zodat alle oude koffie weg is? Ik doe dit zeker maandelijks en als het uitkomt vaker. Verschil proef ik direct!
De Strega zelf is ook schoon toch? Haal je de douchezeef weleens los?

Een filmpje zoals erik al vraagt zou voor opheldering kunnen zorgen waar het fout gaat in je handelingen.

Tripax

Berichtdoor Tripax » vr 17 apr 2015, 09:06

Bedankt voor de reacties, heel fijn dat de mensen op dit forum zo behulpzaam zijn!
Eerst even antwoord op jullie vragen:

- Locatie is Odijk, vlakbij Houten
- Ik gebruik idd een naked portafilter.
- De maler maak ik maandelijks schoon met grindz. De schijf haal ik er niet af, dat zal ik volgende keer even doen..
Ook de strega wordt regelmatig schoongemaakt, portafilter en douchezeef gaan dan in de cafiza...

Een filmpje probeer ik dit weekend te maken! Ik hoor inderdaad best vaak dat het lastig is om slechte shots te maken met de Strega, misschien is er toch wat mis met mijn machine dan..

velvetvinnie

Berichtdoor velvetvinnie » vr 17 apr 2015, 11:27

Bedankt voor de reacties, heel fijn dat de mensen op dit forum zo behulpzaam zijn!
Eerst even antwoord op jullie vragen:

- Locatie is Odijk, vlakbij Houten
- Ik gebruik idd een naked portafilter.
- De maler maak ik maandelijks schoon met grindz. De schijf haal ik er niet af, dat zal ik volgende keer even doen..
Ook de strega wordt regelmatig schoongemaakt, portafilter en douchezeef gaan dan in de cafiza...

Een filmpje probeer ik dit weekend te maken! Ik hoor inderdaad best vaak dat het lastig is om slechte shots te maken met de Strega, misschien is er toch wat mis met mijn machine dan..
Hoe hoog is je boilerdruk? Kan je iets beter beschrijven wat er mis gaat? Geen crema? Te heet? Zuur of bitter? Gebruik je altijd precies de zelfde hoeveelheid bonen? Ik gebruikte voor de Strega altijd 18gr en het was eigenlijk nooit echt nodig om de maler (pharos) bij te stellen.

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » vr 17 apr 2015, 11:45

Aan de bonen ligt het niet, ik gebruik altijd vers gebrande bonen van fascino/blanch dael/koffielab/…
Heb je dan wel de bonen die bij jouw smaak passen, ik heb een kennis en die was helemaal gek van de Liddle bonen, toen ik steeds vaker een pondje eigen gebrande bonen voor hem meenam, begon hij die toch wel te waarderen, alleen kwam ik een week geleden weer bij hem en proefde een gore smaak aan de koffie, ik vroeg wat die met mijn bonen had gedaan, ja die staan er nog want eerst moeten die paar pakken van de Liddle op, die waren nog dicht dus hartstikke vers in zijn beleving, ben toen lichtelijk pissig geworden en gevraagd of ik die pakken even mocht zien, gelijk geconfisqueerd met de belofte dat die van mij andere zou krijgen, met de stofzuiger z'n machine uit gehooverd en mijn lekkere Burundi erin en 2 zettingen gedaan en weg gemieterd en toen een paar acceptabele koffies gedronken uit de Jura.
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Tripax

Berichtdoor Tripax » di 21 apr 2015, 10:05

Gisteren een filmpje gemaakt, maar ik worstel om het online te krijgen. Iemand tips voor een goeie hostingsite? Ik probeer het vanavond nogmaals...

Koffie is vaak bitter, niet zacht van smaak. De crema is op zich wel prima.
Meestal gebruik ik 18g koffie, al heb ik wel geexperimenteerd met hoeveelheden van 14-18 gram.
Ik heb best wel al veel verschillende soorten bonen gehad, licht en donker gebrand, van verschillende branderijen. De ene wat beter dan de andere, maar heb nog nooit een espresso gemaakt waarvan ik dacht, hé, die is echt lekker...

Drink ook wel vaak espresso in koffiebars en moet ook wel zeggen dat ik het ook daar niet altijd even lekker vind. Licht zurige/fruitige espresso's vind ik bijvoorbeeld niet zo lekker..

Boilerdruk kijk in vanavond ook even na.

bobbee

Berichtdoor bobbee » di 21 apr 2015, 10:17

Gewoon op youtube.

Terug naar “Oproepjes”