(Thuis)Hulp gevraagd met strega

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
Tripax

Re: (Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor Tripax » di 21 apr 2015, 10:27

Gewoon op youtube.
Heb ik ook geprobeerd. Eerst niet-HD maar de kwaliteit was gewoon slecht. Daarna HD geprobeerd maar de geschatte upload tijd was 300 minuten via de iphone van mijn vriendin, en dat voor een filmpje van maar 120 MB :shock:
Maar komt goed!

Tripax

Berichtdoor Tripax » di 21 apr 2015, 19:18

Opnieuw aan het uploaden, nog 240 minuten resterend helaas :?

Boilerdruk ligt tussen de 1.05 en 1.2 bar (boiler slaat aan bij ongeveer 1.05 en loopt dan op tot 1.2).

Tripax

Berichtdoor Tripax » di 21 apr 2015, 22:45

Nomad

Berichtdoor Nomad » di 21 apr 2015, 23:54

Hoe smaakte deze laatste?
-Conscience keeps more people awake than coffee
Rocket Cellini - Hario V60 - Sette 270W

Fr@nk

(Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor Fr@nk » wo 22 apr 2015, 00:03

Helder filmpje Tripax! Hier kan men wat mee!

Hoewel ik niet denk dat ik hier de meeste ervaring heb wil ik je wel proberen te helpen, je hebt er zelf duidelijk moeite in gestoken.

Zelf een Strega en ken jouw 'probleem' ook niet, heb nauwelijks slechte shots... Ik kan niet veel zeggen over de bonen maar je geeft aan dat je verschillende gebruikt en nog nooit een echt lekkere hebt beproeft; dat is bijzonder. Je bonen zijn vers neem ik aan, branddatum bekend?

Op basis van mijn ervaring: probeer eens af te wegen wat je product is ipv alleen je bonen. Ik moet zeggen dat ik sinds ik met de Brew-ratio bezig ben, ik mijn kopje een stuk eerder onder de Strega uit haal dan voorheen. De hendel is dan nog zeker niet op zijn eind. Het lijkt alsof jij m redelijk lang laat doorlopen.

Dit is niet om de Brew-ratio maar omdat dit duidelijk de smaak ten goede komt.

Wellicht ben je geen fan van 'dubbele espresso?' De smaak veranderd in mijn beleving ook degelijk door het resultaat op te vangen in 2 afzonderlijke kopjes ipv alles in 1 zoals nu.

Je OPV/uitloop in de lekbak (of wat voor naam ie mag hebben) is ook niet afgesloten? Druppelt hij nog iets in de lekbak voordat je doorloop ziet?

Succes! Hopelijk hebben anderen nog aanvullende ideeën

Erik82

Berichtdoor Erik82 » wo 22 apr 2015, 07:45

Even mijn bevindingen met 3,5 jaar ervaring met een Strega. Je flush vind ik behoorlijk lang met 9-10 seconde waar ikzelf vaker rond de 3-4 seconde zit. Hierdoor kan je starttemperatuur weleens te laag zijn. Wat is je boilerdruk op de max, de mijne is dan 1,3 bar. Tweede punt is de extractietijd. Vanaf het punt dat je de hendel los laat meet ik 39 seconde op het filmpje.

Wat ik wil dat je gaat proberen is een weegschaal onder het kopje en dan een brew ratio van 50% met een extractietijd van 27 seconde. De hevel pakt voor mijn gevoel iets te hoog op (op het directe aangrijppunt heb je 11,5 bar). Probeer hem omhoog te laten op het punt dat je de eerste koffie onderaan het filterbakje ziet (spiegeltje is handig). De hevel zou dan ongeveer horizontaal of iets hoger op moeten pakken rond de 9 bar (rustig op laten pakken).

De eerste 4 seconde van de extractie de hevel iets omhoog zodat de pomp stopt maar de veer nog niet pakt (ongeveer 2cm omhoog). Dat is dan je verlengde pre-infusie. Daarna dus nog 23 seconde extractietijd voor 50% brew ratio. Zorg dat je de hevel niet laat schieten maar geleid hem rustig zodat hij mooi gelijkmatig oppakt.

Als ze wat donkerder zijn gebrand dan is die 39 seconde echt veel te veel en dat gaat ten koste van de smaak. Juist wat donkerder gebrande bonen wil je op een kortere extractietijd houden. Verder zie ik geen vreemde dingen.

Samenvattend:
- Flush te lang
- Extractie te lang
- Startdruk te hoog
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

Tripax

Berichtdoor Tripax » wo 22 apr 2015, 13:50

Bedankt voor jullie uitgebreide reactie! De smaak van deze was een beetje chemisch, moeilijk te beschrijven :? Geen zachte/zoete espresso maar een wrange nasmaak..

Samenvattend dus:

Korter flushen

Erik bedoel je 3-4 seconden van zodra de pomp aangaat? Bij mij zijn namelijk de eerste 1-2 seconden water+stoom, daarna een aantal seconden stoom, en dan begint pas het water continu te lopen.
Boilerdruk is bij mij 1.2 max (tussen 1.05 en 1.2)

50% Extractie

Doel is dus 36g espresso met 18g bonen, Extractietijd rond de 27 seconden (van zodra de hendel van de microswitch af gaat), inclusief 4s pre-infusie. Zal er dus op neer komen om grover te malen.

Lagere druk

Dus cilinder niet volledig laten vullen maar hendel van de switch zodra de eerste koffie aan het filterbakje verschijnt (4 seconden preinfusie en dan hendel rustig op laten pakken)

@Erik: is bij jou de hendel ook niet volledig naar boven in die 27 seconden, net zoals bij Frank? Wanneer haal jij het kopje ongeveer weg (positie hendel)

@Frank: bonen zijn inderdaad vers gebrand (ik gebruik ze meestal binnen 1 maand na branddatum).
@Frank: OPV zal ik vanavond kijken. OPV druppelt volgens mij idd voor de doorloop.. Kijk if vanavond even na.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » wo 22 apr 2015, 14:39

Als je boilerdruk tussen de 1.05 en 1.2 staat dan is 2-3 seconde flushen meer dan voldoende vanaf het punt dat de pomp start. Dus alleen het gesis van het water afwachten en dan de hevel weer omhoog.

Probeer eens je dosis naar 17gr te verlagen en 34gr espresso. Welk filterbakje gebruik je? De standaard van Bezzera kan bij de donkerder gebrande bonen maar max 17gr hebben. Daarna wordt het echt teveel. Als het antwoord VST is dan zit daar je fout. De Strega is niet geschikt voor VST-bakjes.

De complete slag bij een hevel gebruiken is sowieso foutief gebruik van een hevelmachine. De mijne start iets boven horizontaal en loopt na het weghalen van het kopje (rond de 27s en 50%) meestal nog zeker 30-45s door voordat die helemaal boven is. Eindpositie van de hendel is niet interessant en voegt niks toe, alleen extractietijd en brew ratio.

De OPV zal niet meer gaan druppelen als je hem niet tot de volledige druk op laat bouwen dus die test gaat niet heel veel meer toevoegen. OPV doet zijn werk pas als je de cilinder volledig laat vullen en dat ga je nu proberen niet meer te doen.

Voorbeeld van mij van een tijd geleden. Bonen zijn licht gebrand dus extractietijd was iets langer:

Strietman CT1, LWW EG-1.

Tripax

Berichtdoor Tripax » wo 22 apr 2015, 15:04

Bedankt, mooi filmpje!

Ik gebruik de espressoparts HQ 14g ridgeless basket. Heb daarnaast ook de originele strega basket en een HQ 21g basket.

https://www.espressoparts.com/espresso- ... ter-basket" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik82

Berichtdoor Erik82 » wo 22 apr 2015, 15:12

Mooi. Ik gebruik ook bijna uitsluitend de EP HQ14 en mijn bevinding is dat je meestal met 17gr wel op de max zit. Met licht gebrande bonen kan het wel 18-20gr worden. De EP HQ14 is het beste filterbakje voor de Strega.
Strietman CT1, LWW EG-1.

Terug naar “Oproepjes”