(Thuis)Hulp gevraagd met strega

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
pichichi

Re: (Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor pichichi » wo 22 apr 2015, 17:16

Aan de bonen ligt het niet, ik gebruik altijd vers gebrande bonen van fascino/blanch dael/koffielab/…
Heb je dan wel de bonen die bij jouw smaak passen, ik heb een kennis en die was helemaal gek van de Liddle bonen, toen ik steeds vaker een pondje eigen gebrande bonen voor hem meenam, begon hij die toch wel te waarderen, alleen kwam ik een week geleden weer bij hem en proefde een gore smaak aan de koffie, ik vroeg wat die met mijn bonen had gedaan, ja die staan er nog want eerst moeten die paar pakken van de Liddle op, die waren nog dicht dus hartstikke vers in zijn beleving, ben toen lichtelijk pissig geworden en gevraagd of ik die pakken even mocht zien, gelijk geconfisqueerd met de belofte dat die van mij andere zou krijgen, met de stofzuiger z'n machine uit gehooverd en mijn lekkere Burundi erin en 2 zettingen gedaan en weg gemieterd en toen een paar acceptabele koffies gedronken uit de Jura.
Te-Recht @3aan!! :lol:
Goed gehandeld, als echte koffiepolitie!
want eerst moeten die paar pakken van de Liddle op, die waren nog dicht dus hartstikke vers in zijn beleving,
:o
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

bobbee

Re: Re: (Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor bobbee » wo 22 apr 2015, 20:12

Bedankt, mooi filmpje!

Ik gebruik de espressoparts HQ 14g ridgeless basket. Heb daarnaast ook de originele strega basket en een HQ 21g basket.

https://www.espressoparts.com/espresso- ... ter-basket" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou het kunnen dat de verwarmingselementen in de groep het niet meer doen? Je kunt dat meten met een multimeter maar ook gemakkelijk zien met een verbruiksmeter op het stopcontact waar de Strega in zit. Ik heb zelf een wemo die laat zien wat de machine verbruikt. De machine cycled van 0 watt naar ~1370 watt en naar ~90 watt. Die ~90 watt is als alleen de elementen in de groep aanstaan. Als je geen ~90 watt verbruik voorbij ziet komen zijn site elementen niet goed.

Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat die stuk zijn maar misschien is het de moeite waard om het uit te sluiten.

Tripax

Berichtdoor Tripax » wo 22 apr 2015, 21:02

Soms denk ik inderdaad echt dat er wat scheelt met de machine :(

Zonet nog een paar espresso's gemaakt met de aanwijzingen hier gegeven.

18g bonen, 36g koffie, 4s pre-infusie en totaal 27s doorlooptijd. Hendel greep aan rond de 90 graden.
Koffie was een Costa rica brand datum 30 maart van Blanche Dael. De doorloop zag er op zich prima uit. Alleen espresso opnieuw niet lekker. Helaas vind ik het erg moeilijk om de smaak te beschrijven. Ik vind het heel lastig te bepalen of de koffie nu zuur of bitter is. Smaak was heel scherp, beetje chemisch.

Ik zal eens kijken of ik ergens goedkoop aan een verbruiksmeter kan geraken.

Fr@nk

(Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor Fr@nk » wo 22 apr 2015, 21:39

Beste Tripax,

Ik ben geen expert maar woon wel bij je in de buurt; Utrecht. We kunnen komende week eens afspreken als je het niet voor elkaar krijgt. Je zou dan bij mij kunnen komen om wat shots te proberen. Ik kan ook wel eens een stevige overextractie hebben en een doorloop van 40sec, zelfs dan is mijn espresso vaak nog bijzonder smaakvol. Ik zet zelf praktisch alleen maar met bonen van Koffielab of Caffeenation.

Ik kan uiteraard ook eens met een zak eigen bonen naar Odijk om daar, als je de molen voortijds goed schoonmaakt, te kijken of we vergelijkbare shots kunnen krijgen als ik hier thuis...

Schiet me te binnen, ooit met chemisch iets of azijn/ontkalker gewerkt met deze machine?

bobbee

Berichtdoor bobbee » wo 22 apr 2015, 22:03

Ja die smaak omschrijving vind ik ook wel passen bij een vieze koffiemolen maar die heb je al schoongemaakt toch Tripax? Dus niet met die korrels. Echt even de bovenste schijf eraf draaien hoor.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » do 23 apr 2015, 08:09

Hoe lang kun je je hand tegen de groep houden? Als dat minder dan 4s is zit je goed. Wellicht zijn het gewoon de bonen die je niet liggen. Heb je het ook al met andere bonen geprobeerd? Branders maken ook weleens een foutje.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

bobbee

Re: Re: (Thuis)Hulp gevraagd met strega

Berichtdoor bobbee » do 23 apr 2015, 08:38

Aan de bonen ligt het niet, ik gebruik altijd vers gebrande bonen van fascino/blanch dael/koffielab/…
Hij gebruikt bonen van allerlei verschillende branders.

Tripax

Berichtdoor Tripax » do 23 apr 2015, 09:06

Hoi Bobee. Ik heb de schijf van de maler gehaald, maar er was eigenlijk helemaal niets schoon te maken, alles zag er netjes uit..

Afbeelding

Frank, heel erg bedankt voor je aanbod, daar ga ik graag op in! Ik stuur je straks even een pm om verder af te spreken.
Een paar maand geleden heb ik wel ontkalt met Durgol Swiss (dit wel op aanraden van CasaBarista). Voor zover ik weet heeft dit de smaak niet veranderd...

Ik heb inderdaad al verschillende bonen geprobeerd, oa. van:
  • Fascino
  • Koffielab
  • Blanche Dael
  • De draak (Gent)
  • Theemaas

bobbee

Berichtdoor bobbee » do 23 apr 2015, 09:38

Je hebt nu de stelring eraf geschroefd met de schroefjes.
Je moet de hele bovenste schijf eraf draaien. Dus die stelring terug monteren en dan de maalgraad instelling terugdraaien richting grof net zolang tot de bovenste schijf eraf is. Dan kom je in de maalkamer.

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » do 23 apr 2015, 10:17

Je hebt nu de stelring eraf geschroefd met de schroefjes.
Je moet de hele bovenste schijf eraf draaien. Dus die stelring terug monteren en dan de maalgraad instelling terugdraaien richting grof net zolang tot de bovenste schijf eraf is. Dan kom je in de maalkamer.
(Nog niet vertellen dat die nog verder uit elkaar kan hoor) :o
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Terug naar “Oproepjes”