LaCimbali Aan/Afvoer installeren

Heb je iets te melden? Zoek je personeel, een penvriend of een carpool-maatje? Dit is de plek bij uitstek!
EvaLaCimbali

LaCimbali Aan/Afvoer installeren

Berichtdoor EvaLaCimbali » ma 06 jul 2015, 11:25

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een LaCimbali Junior. Deze wil ik graag laten aansluiten op de aan- en afvoer van mijn woning.
Weet iemand ergens in Friesland of Groningen een goede installateur van water versus koffiemachines die dit voor mij op een mooie en goede manier kan regelen?

Overigens zit daar ook de wens bij om een omgekeerde osmose filter op de waterleiding en koffieleiding te zetten.

Kent iemand hier een topper die goed en mooi kan werken?

turboyeast

Re: LaCimbali Aan/Afvoer installeren

Berichtdoor turboyeast » ma 06 jul 2015, 13:32

Hoi allemaal,
Sinds kort ben ik eigenaar van een LaCimbali Junior. Deze wil ik graag laten aansluiten op de aan- en afvoer van mijn woning. Weet iemand ergens in Friesland of Groningen een goede installateur van water versus koffiemachines die dit voor mij op een mooie en goede manier kan regelen?

Overigens zit daar ook de wens bij om een omgekeerde osmose filter op de waterleiding en koffieleiding te zetten.
Kent iemand hier een topper die goed en mooi kan werken?
Hi Eva,
Heb je een Junior D/1 of de modernere Junior M21? De eerste heeft een water aansluiting in 1/8" buitendraad als ik het me goed herinner. Je zou even kunnen bellen met Peter van de Weerd van Kafko.
Is er een speciale reden dat je RO installatie wil? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Wat je bezit is op weg naar anderen.

Spironski

Berichtdoor Spironski » ma 06 jul 2015, 14:15

Ja, moest ook direct aan Peter denken. Hij zit in Hoogersmilde en heeft ook jaren als la Cimbali-technicus (ik meen zelfs Hoofd Technische Dienst) gewerkt. Supervent!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

EvaLaCimbali

Berichtdoor EvaLaCimbali » di 07 jul 2015, 17:45

Het is een LaCimbali D/1 uit 1997.
De RO installatie wil ik graag om zo goed mogelijk water te drinken en een zo goed mogelijke koffie te creëren.
Een filter om alleen de hardheid van de kalk van het water te krijgen vind ik eigenlijk niet zuiver genoeg. Antibiotica ed blijven er dan in zitten. Een beetje :ugeek: , dat klopt.
Dus liever een filter die 'alles' filtert dan alleen kalk verwijderen ;)

Peter van de Weerd van Kafko in Hoogersmilde ga ik bellen. Het zou fijn zijn als deze meneer ook kan testen of de machine werkt en hem jaarlijks kan bijhouden.
Of de machine werkt weet ik niet, die visie heb ik niet omdat de machine van Hollanders uit Zwitserland komt heb ik hem niet uit kunnen proberen.

Thanks voor het doorgeven van DE LaCimbali Peter!

turboyeast

Berichtdoor turboyeast » wo 08 jul 2015, 11:43

Het is een LaCimbali D/1 uit 1997.
De RO installatie wil ik graag om zo goed mogelijk water te drinken en een zo goed mogelijke koffie te creëren.
Een filter om alleen de hardheid van de kalk van het water te krijgen vind ik eigenlijk niet zuiver genoeg. Antibiotica ed blijven er dan in zitten. Een beetje :ugeek: , dat klopt.
Dus liever een filter die 'alles' filtert dan alleen kalk verwijderen ;)

Peter van de Weerd van Kafko in Hoogersmilde ga ik bellen. Het zou fijn zijn als deze meneer ook kan testen of de machine werkt en hem jaarlijks kan bijhouden.
Of de machine werkt weet ik niet, die visie heb ik niet omdat de machine van Hollanders uit Zwitserland komt heb ik hem niet uit kunnen proberen.
Thanks voor het doorgeven van DE LaCimbali Peter!
Valt natuurlijk weinig tegenin te brengen, behalve dat de keuze voor RO op emotie berust en niet op science. Ik blijf erbij dat RO een bijzonder ongunstige kosten/baten verhoudig heeft voor gebruik door particulieren/koffiemachines (aanschaf/onderhoud versus toegevoegde waarde). In mijn ogen is een regeneerbare kationionenwisselaar veel gunstiger in kosten/baten verhouding. Blijf een soort reccuring topic hier op KP, ik ga d'r eens een keer echt induiken.
Cheers, TY

EvaLaCimbali

Berichtdoor EvaLaCimbali » wo 08 jul 2015, 13:18

Dat geeft mij ook weer input om beter te kijken naar welke keuze er gemaakt kan worden voor juist drinkwater.
Hoe, wat en waarom welke bepaalde filters/ontharders er zijn en waarom anderen bepaalde keuzes voor een filter of ontharder maken.

Met Peter heb ik gisteren contact gehad.
Vandaag de Cimbali uit elkaar geschroefd en foto's van gemaakt. Het ziet er best indrukwekkend goed en plausibel uit van binnen :)
IMG_5878.jpg
IMG_5880.jpg
IMG_5881.jpg
IMG_5882.jpg
IMG_5879.jpg

turboyeast

Berichtdoor turboyeast » wo 08 jul 2015, 18:01

Dat geeft mij ook weer input om beter te kijken naar welke keuze er gemaakt kan worden voor juist drinkwater.
Hoe, wat en waarom welke bepaalde filters/ontharders er zijn en waarom anderen bepaalde keuzes voor een filter of ontharder maken.
Met Peter heb ik gisteren contact gehad.
Vandaag de Cimbali uit elkaar geschroefd en foto's van gemaakt. Het ziet er best indrukwekkend goed en plausibel uit van binnen :)
Mooie machine. Ziet er erg goed uit van binnen. Ik heb twee Juniors letterlijk binnenstebuiten gekeerd en die zagen er minder goed uit. Zoek maar eens hier op het forum. Je moet bijgaand document (Jim Schulman's insanely long water FAQ) maar eens lezen. Ik vind het hartstikke interessant. Stel vragen zou ik zeggen... :D Scherpt mijn eigen ideeen en kennis ook weer aan.
Cheers, TY
Water FAQ.pdf
(91.39 KiB) 91 keer gedownload
Ion-Exchange-for-Dummies-RH.pdf
(781.24 KiB) 85 keer gedownload
Laatst gewijzigd door turboyeast op wo 08 jul 2015, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » wo 08 jul 2015, 18:19

Wat je filterverlangen aangaat, dat verschil ga je proeven, alleen niet op die manier die je graag zou zien, je koffie gaat namelijk sterk achteruit wat smaak aangaat, ik zou me nog maar even bedenken of je daar goed aan gaat doen?

Succes, Adriaan

turboyeast

Berichtdoor turboyeast » wo 08 jul 2015, 20:03

Wat je filterverlangen aangaat, dat verschil ga je proeven, alleen niet op die manier die je graag zou zien, je koffie gaat namelijk sterk achteruit wat smaak aangaat, ik zou me nog maar even bedenken of je daar goed aan gaat doen?
Succes, Adriaan
Adriaan heeft gelijk. Zie deze tabel uit Jim Schulman's water FAQ (meer punten is beter resultaat).
Cheers, TY
Clipboard01.jpg

EvaLaCimbali

Berichtdoor EvaLaCimbali » do 09 jul 2015, 12:35

Thanks voor all the comments en artikelen.
Super om te lezen en informatie uit op te doen. Het is wat droog voer maar als ik daar straks betere espresso's van kan drinken neem ik de informatie graag op.

Ok dus een hardheid van 100/50 komt het beste uit de 'espresso taste test'. Waar voldoet deze test op? Is er ergens een boek, forum of PDF waar over het hele onderzoek te lezen is?

Terug naar “Oproepjes”