hoe maak ik thuis de perfecte melkschuim voor Latte art?

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
goosman

Re: hoe maak ik thuis de perfecte melkschuim voor Latte art?

Berichtdoor goosman » vr 18 dec 2015, 19:29

Echter , nu krijgt de Quick Mill 820 bij de consumentenbond een erg slechte beoordeling op kwaliteit melkschuim. Zijn er mensen die dat kunnen beamen dan wel weerspreken?
Ik heb een 2820, is van binnen dezelfde machine. De Quick levert naar mijn ervaring te weinig power om melk goed op te schuimen. De stoom is ook relatief waterig. Ik gebruik als alternatief een gewone melkopklopper. Eerst (Arla bio, volle) melk in de magnetron, dan met de hand opkloppen, door een zeefje in een melkkannetje (helpt wel om de grote luchtbellen eruit te krijgen), eventjes walsen en je krijgt heel aardig schuim. Latte art maak ik er niet mee, kom niet verder dan een leuk appeltje of hartje, en 't smaakt inderdaad niet beter of slechter dan zonder fancy figuurtjes.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Bonega

Berichtdoor Bonega » vr 18 dec 2015, 21:17

Tja, voor zo een prijs zou je toch een complete machine mogen verwachten :evil: , dus goede espresso en goed melkschuim.... blijkbaar is mijn zoektocht een dergelijke machine nog niet ten einde....

Spironski

Berichtdoor Spironski » vr 18 dec 2015, 22:31

Wat ik van de Quicks ken zijn het inderdaad niet de beste melkschuimers, maar ik zou vooral niet de Consumentenbond te serieus nemen.

Volgens mij moet je op z'n minst acceptabel schuim kunnen maken met jouw machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82

Berichtdoor Erik82 » za 19 dec 2015, 08:11

Kleine boiler betekent weinig stoom. Je kunt van een auto met een 1 liter motor ook niet verwachten dat die in 3 seconde op de 100km/h zit. Dat heet reëel blijven. Kleine hoeveelheden moeten best lukken met de Quick alleen zal het wat langer duren. Wellicht eens een stoomtip met minder gaatjes en kleinere gaatjes proberen zodat je meer tegendruk hebt. Melk opschuimen voor 2 cappu's zou hij best aan moeten kunnen. Oefening baart kunst en vooral geduld hebben. Als je veel stoomkracht wilt hebben moet je een horecamachine met een 3,5L boiler kopen dan blaas je de melk je hele huis door.

De mening van de consumentenbond zal ik zeker in deze met een korreltje zout nemen want daar verwacht ik op dit gebied weinig kennis.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Tevens Kalita Wave Kettle, Kalita Wave 155 RVS, Hario V60's, Aeropress en Bodum Cafetiere

Bonega

Berichtdoor Bonega » za 19 dec 2015, 12:40

Voor de duidelijkheid, ik heb de apparatuur nog niet aangeschaft. Maar dacht -na aardig wat research -dat de quick 820 en baratzo virtuozo goede keuzes waren voor mijn budget. Echter, toen sloeg de twijfel weer toe omdat we toch ook vaak cappuccino drinken, en de quick 820 dus idd niet ideaal is om goed melkschuim te maken.

Hoe nu verder? Iemand suggesties? Misschien betaalbare HX? Of andere machine met krachtig stoompijpje?

Spironski

Berichtdoor Spironski » za 19 dec 2015, 12:57

De combi die je noemt is geen slechte budget-keuze. Maar als je veel cappuccino's gaat maken vrees ik dat je inderdaad tegen de beperkingen van het apparaat aan gaat lopen. Een goede 2-de hands HX lijkt dan de logische volgende stap als het budget beperkt is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

martinierius

Berichtdoor martinierius » za 19 dec 2015, 13:15

De machine waarvan sprake heeft een thermoblock, geen boiler. De hoeveelheid stoom - veel of weinig - zou constant moeten zijn. Kijk eens op YouTube of er iemand een demo van geeft of ga langs bij iemand die er een heeft.
Carimali UNO || KINU M47,M68 || Aeropress || Feldgrind,aergrind || Mini Gaggia || ROK hand grinder || Chemex || Kalita 185 || Clever dripper
Behmor 1600 PLUS, modded met beanprobe

goosman

Berichtdoor goosman » za 19 dec 2015, 14:19

Je hoeft zo'n Quick ook niet nieuw te kopen: voor minder dan 200 euro zijn er prima gebruikte apparaten te koop, die vervolgens nauwelijks afschrijven. Onderhoud is eenvoudig, vervangen van rubbertjes en onderdelen is ook al geen rocket-science. Met zo'n tweede hands machine kun je wat ervaring opdoen. Een groot voordeel van de Quick: nauwelijks last van kalk !
Quickmill 2820 / Carimali M1

bvds

Berichtdoor bvds » zo 12 feb 2017, 11:14

Met een quickje kun je prima melk opschuimen. Het gaat alleen wat langzamer. Reken op anderhalve minuut i.p.v. minder dan een halve minuut. Wel goed controleerbaar. (Dat is het bezwaar van sommige HX machines met een kleine boiler. Vaak staat de druk laag om overhitting zo veel mogelijk te voorkomen, maar als je dan aan de onderkant van de cyclus begint met opschuimen gaat het ook matig of ronduit beroerd). Voorwaarde is natuurlijk wel dat je dat witte opschuimhulpstukje er af haalt en in de vuilnisbak gooit.

PS. De quickmill Silvano stoomt aanzienlijk beter dan de andere quickjes door gebruik van een ander 3 bar pompje en betere stoomkraan en tip.
Laatst gewijzigd door bvds op do 06 apr 2017, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Olympia Moca / Kinu M47 / Comandante MK3 Nitroblade

bvds

Berichtdoor bvds » zo 12 feb 2017, 11:16

Los van de quick: Met een Frabosk of french press krijg je perfect micro foam. Wat mij betreft zelfs beter dan met de gemiddelde stoompijp. Een mixertje kan ook, maar ik behaal daar wisselende resultaten mee. Het ziet er doorgaans top uit maar ontmengt snel.
Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Olympia Moca / Kinu M47 / Comandante MK3 Nitroblade

Terug naar “Melk”