Bellman stovetop steamer

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
bvds

Bellman stovetop steamer

Berichtdoor bvds » wo 24 mei 2017, 12:13

Hoi,

Ik ben nog steeds op zoek naar een handige stand alone steamer voor naast mijn Strietman.

De Krups opschuimer deed het van de elektrische opschuimers die ik heb getest met stip het beste. Zelfs latte art mogelijk. Helaas niet zo betrouwbaar.

Nu kwam ik deze tegen: https://prima-coffee.com/equipment/bellman/50ss

Eenvoudig principe en tenminste echt opschuimen met een stoompijp. Dus volledige controle.

Enige waar ik mijn twijfels bij heb is de veiligheid. Op de een of andere manier lijkt het me wel en klein bommetje in potentie. Overdruk wordt enkel voorkomen door een klein veiligheidsventiel. Verder geen drukmeter of veiligheidsthermostaat. M.a.w. wat als dat ventiel dicht raakt door kalk of iets? Of te weinig volume voor serieus explosie gevaar?

Anders maar gewoon testen ;)
Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Olympia Moca / Kinu M47 / Comandante MK3 Nitroblade

Pti

Re: Bellman stovetop steamer

Berichtdoor Pti » wo 24 mei 2017, 15:18

Je kunt hem vullen met gedemineraliseerd water, dan kan het ventiel ook niet dicht kalken.

Leuk ding trouwens ik heb er vroeger wel eens naar gekeken voor naast de mini gaggia, maar nooit de knoop doorgehakt.

Explosiegevaar is er zeker, 1 bar overdruk stoom moet je niet onderschatten. Maar in zekere zin moet je ook gewoon vertrouwen op de ingebouwde beveiliging.

bvds

Re: Bellman CX-25 stovetop steamer

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 13:09

Ik kon de verleiding zoals te verwachten niet weerstaan en heb vertrouwende op het advies van Pti "om gewoon te vertrouwen op de ingebouwde beveiliging" afgelopen week een Bellman CX-25 besteld.

En het ding is gisteren aangekomen. Het is best een forse unit. De body is van RVS en het geheel oogt heel robuust. Dat wekt vertrouwen. De stoompijp heeft een merkwaardige hoek en een 2-gats tip. Als je de Bellman vult met koud water tot aan de streep zoals in de beschrijving staat dan duurt het opwarmen met ca. 20 minuten best lang. Ik las in een review om de Bellman maar voor 1/4 te vullen met kokend water (uit de quooker) en dat scheelt serieus tijd: Binnen 5 minuutjes ready to go. Eenmaal op druk (volgens die review als er stoom begint te ontsnappen uit het veiligheidsventiel bij ca. 1.8 bar) is de stoomdruk ruim voldoende om een mooie kolk te creëren. Iets eerder kan ook, maar dan moet je op gevoel testen of de druk voldoende is. Na een paar keer oefenen en het vinden van de juiste hoek is microfoam kinderlijk eenvoudig te maken.

Ik vind de Bellman een mooie aanvulling op de Strietman. Samen een puike dual boiler ;)

Nu nog wachten op de pressure kit van Gabor die ik inmiddels ook besteld heb...

Wat ik nog mis op de Bellman is een manometer. Misschien is die er nog wel op te maken, bijvoorbeeld via de dop. Iemand een suggestie?
20170607_114021.jpg
IMG-20170606-WA0009.jpeg
Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Olympia Moca / Kinu M47 / Comandante MK3 Nitroblade

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » wo 07 jun 2017, 13:57

Hij stoomt of stoomt niet?!

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bvds

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 14:04

dus?

bobbee

Berichtdoor bobbee » wo 07 jun 2017, 20:12

Dan heb je geen manometer nodig

Leuk dat je nu ook die lekkere cappuccino kunt maken als je er behoefte aan hebt!
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

bvds

Berichtdoor bvds » wo 07 jun 2017, 20:59

Nou zou best handig zijn. Bij het open gaan van het ventiel zit de druk op ca 2 bar. Dit is bijna te veel power. Ik krijg zo veel turbulentie in mijn 300 cc Motta Europa kannetje dat de melk over de rand klotst als ik niet op let. En ik zuig zo snel zo veel lucht in dat het volume meer dan verdubbeld. Kan bij deze druk beter een grotere kan nemen...

Bij een druk van 1.3-1.5 bar gaat het allemaal iets controleerbaarder. Maar wanneer zit ik daar?

Hoe dan ook een uiterst potente stomertje!

bobbee

Berichtdoor bobbee » wo 07 jun 2017, 21:20

Misschien zo'n pavoni proffesional manometertje? Daar weet Peter de goede vast wel wat op.
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

Pti

Berichtdoor Pti » do 08 jun 2017, 12:28

Gewoon naar een winkel voor technische materialen / proces techniek, daar hebben ze alles wat je nodig hebt zonder dure la-pavoni verpakking ;)

bvds

Berichtdoor bvds » do 08 jun 2017, 21:17

Vraag is alleen waar de manometer op moet. Hetzij bij vuldop. Hetzij bij overdrukventiel.
Is denk ik nog niet zo eenvoudig.
Ga advies inwinnen.

Terug naar “Melk”