EMI Oceania

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
fransg
Contacteer:

Re: EMI Oceania

Berichtdoor fransg » wo 31 mei 2017, 22:23

Pracht werk!
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8 & R120-Mazzer-Rocket-Pavoni-Roastilino-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » wo 31 mei 2017, 22:32

Mooi project!!
AEG PE 8038-m, La San Marco SM 96 (84mm)

leverlover

Berichtdoor leverlover » do 01 jun 2017, 12:14

Mooi werk Jasper! Je hebt alleen de aluminium boilerring verkeerd gemonteerd (gladde kant hoort naar buiten).

2.0

Re: RE: Re: EMI Oceania

Berichtdoor 2.0 » do 01 jun 2017, 13:55

leverlover schreef:Mooi werk Jasper! Je hebt alleen de aluminium boilerring verkeerd gemonteerd (gladde kant hoort naar buiten).

Oepsie In m'n enthousiasme niet op gelet, net op tijd want wilde net alles erop gaan zetten, thanks!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

bobbee
Beheerder

Berichtdoor bobbee » do 01 jun 2017, 16:08

Wat een onwijs gave machine! Ben ontzettend benieuwd naar de foto's als hij in elkaar zit en hoop op een mooi filmpje alsof je om de machine heen loopt en bekijkt....
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 ||
Filter gear: || HARIO V60 || KALITA Kettle || Chemex 3-cup ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

Pti

Berichtdoor Pti » do 01 jun 2017, 18:09

leverlover schreef:Mooi werk Jasper! Je hebt alleen de aluminium boilerring verkeerd gemonteerd (gladde kant hoort naar buiten).

Goed opgemerkt! Voor de mensen die zich afvragen waarom dat zo is, de andere kant heeft een profiel waardoor je punt druk op de pakking krijgt, deze dicht zodoende beter af.

2.0

Berichtdoor 2.0 » ma 19 jun 2017, 00:34

Hoi koffieliefhebbers,

Afgelopen weken heb ik weer veel gedaan. Zoveel dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen, maar gelukkig kan ik op basis van foto's alles netjes na vertellen :) Laten we beginnen met monteren van de nieuwe Sirai pressostaat, ter vervanging van het old school gewicht dat er eerst op zat. Eerst moest ik op zoek naar een plek waar ik pressostaat kon monteren. Er was weinig keus, maar al snel had ik een plekje gevonden waar ie precies tussen kon. Van een oude metalen strip heb ik een houder gemaakt met behulp van een ijzerzaag, hamer, vijl, dremel en boormachine. Met een paar tikken op die strip in de werkbank, had ik zo een hoek van 90 graden. Vervolgens een mooie inkeping voor de boiler eruit geslepen (met dremel en mini slijpschijf) en de juiste gaten geboord. In mijn 'magazijntje' had ik nog een koperen leiding liggen met de juiste lengte en aansluitingen, alsof het ervoor gemaakt was. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Het volgende klusje was het creëren van een hendel voor de watertoevoer en theekraan. Deze ontbrak namelijk. Via Pti heb ik een oud hendeltje van een Faema kunnen kopen die ik vervolgens heb kunnen ombouwen naar een nette hendel. Zo begon ik:

Afbeelding

Na wat zagen en vijlen was ik hier:

Afbeelding

Vervolgens een uur schuren van grof naar fijn (400) en polijsten (met bruine en blauwe pasta) was dit het resultaat:

Afbeelding

Hetzelfde proces van schuren en polijsten heb ik ook toegepast op de aluminium onderdelen van de zetgroep. Deze waren namelijk niet meer goed schoon te krijgen. Het kost veel tijd en blaren, maar het resultaat is het dubbel en dwars waard :) Hieronder de verschillende stappen:

Start:
Afbeelding

Na 120 schuren:
Afbeelding

Na 400 schuren:
Afbeelding

Na polijsten met mijn zelfbedachte boormachine/werkbank opstelling, werkt zeer goed maar waarschijnlijk alleen met ijzeren boormachines en niet met een plastic dingetje :lol:

Afbeelding

De volgende stap was om de zetgroep weer in volle glorie te herstellen met een nieuwe veer, lagers en rubbers.

Afbeelding

Voor het verwijderen van de lager heb je lagertrekker nodig, maar die heb ik helaas (nog) niet. Aangezien dit een heel simpel stuk gereedschap is, ben ik eens gaan grasduinen in m'n 'magazijn' om te kijken of ik er niet zelf een kon maken. Al gauw had ik aantal interessante voorwerpen gevonden die bij elkaar aardig in de buurt komen van een echte. Met wat buig/slijp werk had ik binnen een kwartier mijn zelfgemaakte lagertrekker:

Afbeelding

Onder het ringetje in het midden zit een bout, die is helaas niet op de foto gekomen. Toen de lagers er eenmaal af waren, was het middelste gedeelte zo krom als een banaan :roll: Voor de volgende keer heb ik nog zo'n ding, maar daarna moet ik toch iets anders gaan verzinnen.

Om de nieuwe lagers er weer op te zetten, zoek je een dopsleutel uit die er precies op past. Vervolgens geef je er een paar tikken met de hamer op, en voila, je nieuwe lagers zijn geïnstalleerd.

Afbeelding

Nu was het tijd om de nieuwe veer te installeren. Deze was een stukje langer dan de oude, zoals je hier kan zien:

Afbeelding

Even tussendoor voor de scherpe kijker, JA, mijn werkbank staat hier op een andere plek dan 'normaal'. Ik woon in een appartement met beperkte ruimte, maar heb gelukkig wel een werkbank en die staat normaal op de slaapkamer voor een (nog) witte muur. Als mijn vriendin nachtdienst heeft gehad, dan kan ik overdag natuurlijk niet klussen in de slaapkamer. Daar heb ik over nagedacht, want m'n werkbank staat op wieltjes en dan kan ik deze naar de woonkamer verrijden :lol:

Voor het installeren van de veer heb ik dezelfde methode gebruikt als bij het uit elkaar halen. In de werkbank op spanning zetten, dan tie rips eromheen zodat de veer al een stuk is ingekort voordat je deze erin zet. Zo kan je namelijk al een aantal slagen maken met je piston. Daarna kan je met een haaksleutel (of c-spanner) de veer verder opspannen.

Afbeelding

Hieronder een foto met de nieuwe rubbers. Als je goed kijkt zie je dat de rubbers twee verschillende vormen hebben. Waarom dat zo is weet ik niet, dus als iemand dat weet hoor ik het graag. Via home-barista ben ik erachter gekomen hoe ik ze moest plaatsen.

Afbeelding

Vandaag heb ik me bezig gehouden met het aanleggen van het stroomcircuit. Gezien de simpliciteit van de machine was dit niet zo lastig. Alleen het vinden van een geschikte plek van de schakelaar was lastig. Nu heb ik deze geplaatst op de plaats waar eerst de carberateur zat voor de gasaansluiting. In de toekomst wil ik de machine op afstand aan/uit kunnen zetten dus dan kan ik alles gewoon doorverbinden. Alle stroomdraden zijn katoenomwikkeld en hebben een dikte van 2.5 qmm. Zie hier een close up:

Afbeelding

Oke, nu is het eindelijk tijd om het geheel eens te bekijken :D Ik heb de foto's van de start situatie er ook bij geplaatst, dat geeft een leuk contrast, ik ben trots 8-)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zijkant open:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Bovenkant open:
Afbeelding
Afbeelding

Achterkant open:
Afbeelding
Afbeelding

Aansluiting pressostaat en veiligheidsventiel:
Afbeelding
Afbeelding

Wateraansluiting + aan/uit schakelaar:
Afbeelding
Afbeelding

Onderkant zetgroep:
Afbeelding
Afbeelding

Pressostaat op z'n nieuwe plek:
Afbeelding

Verwarmingselement:
Afbeelding

Zijkant dicht:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drukmeter (deze heb ik nog niet aangepakt, glas is stuk en en wijzerplaat is beschadigd):
Afbeelding
Afbeelding

Overview:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterkant (het EMI & Oceania embleem moet ik ook nog herstellen)
Afbeelding
Afbeelding

Zo, dat was een lang verhaal! :o Hopelijk hebben jullie er van genoten! ;) Komende week ga ik 'm aan zwengelen en dan zal ik weer een update geven over de werking en natuurlijk de smaak van de espresso! Voor nu, adieu!

Gr.
Jasper

HanR

Berichtdoor HanR » ma 19 jun 2017, 07:11

Wow! Mooi werk.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 19 jun 2017, 07:22

Kan er geen genoeg van krijgen.

Wat een werk heb je daaraan besteed, fenomenaal.
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8 & R120-Mazzer-Rocket-Pavoni-Roastilino-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

Nomad

Berichtdoor Nomad » ma 19 jun 2017, 09:50

Echt prachtig om te zien en super dat je het hier zo mooi presenteert/showt. Leuk om zo mee te mogen kijken.

Dit soort projecten maakt mij altijd enthousiast om zoiets zelf ook te gaan doen, maar dan bedenk ik mij weer de 28 redenen waarom het voor mij geen goed idee is :P...
-Conscience keeps more people awake than coffee
- Hario V60 - Sette 270W

Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”