jura Z5 systeem vullen onderzocht

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
otjepor

jura Z5 systeem vullen onderzocht

Berichtdoor otjepor » wo 06 dec 2017, 17:45

Ik heb mijn Jura nu toch open moeten maken om dit probleem op te lossen.

Het ging een aantal maanden goed door er bij deze melding (tip van Jura) warm water in te doen.
Ik vermoede toen al dat de pomp slecht werd en heb deze nu dus vervangen.
Maar helaas, of ik heb iets verkeerd gedaan of er is wat anders stuk.
Intussen heb ik alle leidingen en ventielen bekeken en ik ben er vrij zeker van dat hier geen verstopping aan de hand is, zelf geblazen op de slangen en alles loopt door.
En als ik bijvoorbeeld het slangetje uit de pomp los haal komt er ook voldoende water.

De machine heeft een jaar geleden een complete beurt gehad, en zelf de verwarmingselementen zijn vervangen, zo te zien de ventielen ook.

Nu heb ik redelijk wat kennis van elektronica maar ik loop nu toch vast op het volgende: Als ik het apparaat aan zet met lege leidingen meldt hij natuurlijk systeem vullen.
Wanneer ik dat doe hoor ik ook duidelijk water stromen en na best lange tijd druk opbouwen. Ongeveer aan het einde van de eerste keer / begin tweede keer hoor je wel dat de boel onder druk staat. Nog steeds de melding systeem vullen, het rare is nu dat deze melding ook direct op het scherm komt nadat ik het apparaat (intussen onder druk dus ) aanschakel.
Naar mijn idee zou er dus een onderdeel (druksensor) moeten zijn wat meet of er wel water in zit. Maar ik kan dat nergens vinden.

Ik heb wel de flowmeter gevonden, maar ik vermoed dat deze pas signalen gaat geven als het water er doorheen stroomt. Zolang de machine na inschakelen in rust is lijkt me de onmiddellijke melding systeem vullen dus niet gegenereerd door die flowmeter.

Weet iemand waar het onderdeel zit wat de waterdruk in het systeem meet ?

PeterfH91
Contacteer:

Re: jura Z5 systeem vullen onderzocht

Berichtdoor PeterfH91 » za 09 dec 2017, 09:30

Druk wordt niet gemeten in Jura koffiemachines, maar doorstroom van het water door de flowmeter. Systeem vullen komt vaak voor als het wieltje van de flowmeter vast zit.

Als je de zijkant van de watertank los haalt zit de flowmeter aan de binnenkant van de machine. Daarna deksel van de flowmeter er af draaien en het wieltje met 2 magneetjes bovenop eruit halen en schoonmaken. Ook de binnenkant van flowmeter even schoonmaken en daarna testen of het wieltje soepel draait dus zorgen dat deze heel soepel draait.

Daarna testen en dan denk ik dat je er bent!
La Pavoni Professional - Mazzer Mini A + SJ - Aeropress - Comandante C40 Mk3 Nitro

otjepor

Berichtdoor otjepor » za 09 dec 2017, 14:04

Dank voor je reactie Peter, ik had het ding inderdaad al gevonden.

Afbeelding

Links onder, het witte geval.

Had dit los gehad maar durfde hem niet te openen uit angst voor blijvende lekkage.
Dat je dit ding kunt opendraaien was me niet opgevallen.
Ik heb zo'n flowmeter besteld maar hij is nog niet geleverd.

Wel de oude teruggeplaatst en vooralsnog werkt het weer.
Hij zal er vanaf het begin in zitten denk ik, ruim 20.000 handelingen

DB71

Berichtdoor DB71 » zo 10 dec 2017, 22:36

Nieuwe kan geen kwaad, maar openmaken en schoonmaken is vaak voldoende. Let wel op de stroomrichting, anders blijft de melding systeem vullen terugkomen.
Als je hem openmaakt en het wieltje draait vrijuit, dan is dat onderdeel dus hoogstwaarschijnlijk niet het probleem.
Het onderdeel van de slang, die nu loshangt, zou ik ook controleren en schoonmaken. Die blijft ook nogwel eens hangen en dan komt je koffie uit de verkeerde uitloop.
Andere slang los en aan andere zijde de 2 oranje draadjes los. Daarna kan je hem zo eruit trekken aan die zijde.

Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”